Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1231 ggr
[TanatosNyx]
0

Set med sängkläder

Hur mycket skulle ni rekommendera att ha på lager vad gäller sängkläder?

Vi har massa gamla sängkläder som jag syr om till spjälsängen, så eftersom vi kommer billigt undan så skadar det ju inte att vara lite bekväm och göra ett bra lager så man slipper tvätta ihjäl sig.

Vad skulle ni säga är en bekväm mängd av allt?

I början får bebis sova med liten filt och pyjamas, men längre fram finns ju riktigt täcke att tänka på osv.

Vad tycker ni om plastad frotté?

Ös på med råd om spjälsängen!

Saffran0Spice
0
ChristineL
0

Två plastade frottéer och tre kompletta set med sängkläder har vi kört med. Nu har vi haft ett väldigt enkelt barn, EN endaste gång har hon spytt ner allt, nån gång innan har det bara kommit lite på örngottet. Tre pyjamaser och så spjälskydd :) Sen beror det ju på barnet hurvida hen kommer tycka om att han massa nallar omkring sig eller ingenting alls.

VildaVittra
0

Har ingen erfarenhet, men jag skulle ha ett underlakan för varje dag som är mellan jag fyller en 90-tvätt, ett påslakan per två dagar och ett örngott för var tredje dag. Då är man mer eller mindre garanterad att det finns rena lakan om bebis blir sjuk, svettig eller kissar bredvid blöjan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
0

Öhh vi har massor av plastad frotté och massor av sängkläder av olika valörer. Mamma har köpt billigt på loppis eller fått av deras grannar. Jag tycker det är jätteskönt att inte alls behöva bry sig. Sen att enbart häften matchar är en annan femma.. ;)

[WickedAlly]
0

Det är ju skönt att ha ett lager men jag tänker lite som så att om det kommer kräk eller bajs på dem så vill man väl ändå tvätta direkt ändå liksom?

PogoPedagog
1

ullfiltar är kanon både inne och ute. De har en tendens att reglera så det alltid är lagom varmt samt stänger ute småregn.

Plastad frotte skulle jag inte vilja ha i onödan, blir ju svettigt ovh varmt med plast i sängfen samt en liten liten risk för kvävning om bebisen hamnar med ansiktet nedåt. Hellrew bäddar ja med en handuk under lakanet.

Min första bebis kräktes konstant så minst tre sett med lakan behövs för en kräkbebis om man har egen tvättmaskin vill säga.

[TanatosNyx]
0

#5 Ja jävlar, det har du ju rätt i! Ibland har man inte skallen med sig 😂 jag tänkte inte längre än "smutstvätt"… Goddag yxskaft 😃

ChristineL
0

Iofs, det beror ju också på om man har egentvättmaskin hemma eller tvättstuga. Kan man tvätta när man vill behöver man ju inte ha så många.

[TanatosNyx]
0

#6 Vi har handdukar/lakan/badlakan i drivor, klarar man madrassen på det? Hur många bäddar du med? Egen tvättmaskin har vi, med tyst program så vi kan tvätta mitt i natten om det krisar 🙂 dock ingen tumlare.

jackiejohn
0

Nu har vi spjälsäng, vagga och vagn och alla är bäddade med täcke/kudde. Till spjälsängen har jag 3 lakan, i vaggan ligger ett babynest med en mjuk frottéhandduk över, och i vagnen så harbjag en quadrolift och den mjuka grejen som ligger i där är tvättbar så i den är det inget extra! I alla tre så är det samma storlek på täcke/kudde och till detta så har jag 4 set och jag har klarat mig ypperligt hittils! Lilli kräks en del ibland på örngottet så jag har 1 extra med andra ord 5 örngott och 4 påslakan 😊

Intehärutandär
0

Jag har 3 lakan tror jag till spjälsäng. Två set med påslakan från mig själv. Och ett från min son. Det enda jag inte köpt är plastad ännu. Har inte tänkt längre, för bäbisen kommer ju ändå ligga i min säng den första tiden. Ja, så länge jag ska natt-amma. 

Har egen tvättmaskin.

JeFo
0

Jag fick massa fläckar på det mesta när jag ammade. Gick bort med "ta bort" men inte alltid. Så jag hade frotte under när vi ammade el handduk i mörkare färg.

Har 3-4 olika bäddset till spjälsäng men byter inte så ofta. Holly ligger ovanpå täcket och har filt. Skulle jag lägga henne under skulle hon bli tokvarm och blir mullvad. Hon ligger inte stilla alls 🙂

Hade utan problem klarat mig på endast 1. Tvättar direkt om det varit en olycka framme. Har dock två madrasser till min säng. Går att tvätta men de tokar inte så snabbt. Min äldsta tjej vägrade överge spjälsängen så hon var 3 år när vi fick ur henne. Då blev det lite kissolyckor och magsjukekräkor som inte plastadfrotte tog.

[TanatosNyx]
0

Förresten appropå ämnet, jag har en sovpåse 62/68, den borde gå att ha redan från början bara man viker upp ärmarna? Gör ju inget om liten tältar i den tänkte jag? 🙂

Och tack för alla era svar 👍

ChristineL
1

#13 - Ärmarna skulle jag inte oroa mig för, mer att han glider ner i den och inte får luft :/

VildaVittra
0

#13 Knyt av nertill med en stadig gummisnodd så den blir i rätt längd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
0

#15 vilken bra idé :-)

[TanatosNyx]
0

#14 Hur är det med ikeas påsar, de kör 0-6 månader? De ser typ lika stora ut, men ärmlösa. Funderar på att köpa någon sådan också men vill inte riskera något såklart.

[WickedAlly]
0

#17 Kan inte rekommendera dem, de är så otroligt tjocka så ungen blev nästan kvävd. Använde den en gång.

[TanatosNyx]
0

Tack! Såg att temperaturen var 16-20 grader, och vi har varmt inne så blev skeptisk. Vi har säkert 22+ iaf i sovrummet, och på sommaren är det olidligt här. Sommartid lär lillfis få sova i bara blöjan typ.

[WickedAlly]
0

En pyjamas (med dragkedja! :P) och en filt duger fint om ni har så varmt i rummet :)

JossanH
0

Till första, som fsktiskt sov i spjälsängen ett par månader vid 5 månaders ålder hade vi 2 bäddset till. Har alltid använt pyjamas och filt då täcket bara sparkas av. Nu sover vi alla i samma säng- 2 vuxna och 2 barn (2,5 år och 6 mån) och då har äldsta en filt i bomull (hade fleece förut men gillar inte att de kan släppa ifrån sig partiklar som de kan andas in, då de är gjorda i plast) och lilla har en ullfilt. Ullfilten är nog bästa köpet till bebisen! Så mjuk och skön, håller värmen kanon, tar ingen plats och tvättas aldrig- ska bara vädras eller tvätta bort eventuella fläckar- så luktar väldigt tryggt och hemma. Ett av de gamla barntäckena har jag och bebisen och ligger på ifall det skulle komma utanför något ur blöjan eller för att fånga upp mjölk.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
1

#9 Jag lägger ett badlakan dubelvikt i sängen och har ännu inte varit med om att en liten bebis läckt igenom pyamas, lakan och handduk så pass att madrassen blivit blöt. Storebror på två år som kissar större mängder är dock säkrare med plastad frotte. 

Vet att många kör med en ullfilt under lakanet istället för plastad frotte, har ej provat men ull brukar ju vara en suverän fuktspärr. Jag har t,ex märkt att när sonen har ullunderställ och råkar kissa ned kalsongerna är byxorna som sitter ytterst helt torra.

Mina barn sparkade bara av sig täckena först tiden så båda sov enbart i en tjockare pyamas och en liten mössa. Eftersom jag är en så nojig mamma tyckte jag det var skönt att slippa oroa mig över att de får täcket över ansiktet med haha.

[Thiah]
0

#21 aldrig tänkt så om fleece. Intressant :)