Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3532 ggr
[pepparkatt]3
2015-01-21 17:18
1

Tillväxtkontroll

Vet ngn varför man blir kallad till en sådan? Inget jag hört från varken RUL eller mina besök hos mvc har fått mig att tro att något inte skulle stå rätt till, blev fundersam då jag nu kallats till ultraljud för att kolla moderkakans placering (vilket Jag visste om) och även tillväxtkontroll samtidigt. Men vet inte varför? :-S visst det är väl bra men tänker att man kanske inte gör sånt utan anledning eller? Blev nervös nu!! Hjälp :-p

ChristineL
2015-01-21 17:22
0

Har ni inte pratat om hur sf-måttet ligger? Över eller under kurvan? För då brukar man få göra ett extra ul som kallas just tillväxtultraljud. Såg dom inte moderkakans placering på rul:et?

[pepparkatt]3
2015-01-21 17:26
0

På rulet låg moderkakan långt ner så hon sa att vi skulle komma tillbaka i vecka 32 för o se om den växt upp, så det var jag beredd på och såg fram emot! Men nu står det även tillväxtkontroll på kallelsen och jag fattar inte varför, mitt senaste besök var 5/1 och då låg jag bra i kurvan som hon visade, i mitten av de svarta strecken liksom.. Så vet vet inte varför jag måste kolla tillväxten :-S

ChristineL
2015-01-21 17:28
1

#2 - Okej, nej men det är nog inget konstigt. Bara en extra bonus för dig att få veta hur stor bebis är då :)

[pepparkatt]3
2015-01-21 17:32
0

Okej ah men det hoppas jag verkligen! Ska fråga vid nästa besök den 11/2 så får vi väl se.

[TanatosNyx]
2015-01-21 17:35
1

Jag tror det görs av bara farten, har sett samma fenomen poppa upp på familjeliv 🙂

När jag gör tappmätningar kollar de alltid och mäter bebis. När jag frågar flinar de och säger "för skojs skull, vi älskar att kika lite på bebisarna" 🙂 De liksom gör en snabbcheck på allt hjärna - hjärta osv. inte bara en titt för att säga hej heller.  Då får de ju ändå byta dosa, tappen mäts med VUL, men man ser knappt  bebis för han är för stor 😃

PogoPedagog
2015-01-21 17:35
2

Kanske passar de bara på mär de ändå ska göra UL? Finns liksom inget att förlora på att kolla tillväxten med när man ändå håller på?

Jag gjorde TUL i v 30 och tyckte det var jätteskönt att få en extra glimt av bebisen för att se att allt stod rätt till. Jag hade haft ett farligt virus under första trimestern därav TUL.

Velinga1984
2015-01-21 17:54
0

Jag tror att de gör ett tillväxtultraljud när du ändå är där. Tror att det är rutin när man kommer dit. Jag har tex alltid gjort ctg utöver TUL. Jag har iofs gjort TUL pga höga SF-mått. Viktuppskattning kan diffa men brukar stämma hyfsat, på mina barn har det aldrig skiljt mycket i vikt från den uppskattade.

[jnordstrom]
2015-01-21 22:36
1

Jag fick göra tillväxt ul två veckor innan elton kom. Det var för dom tyckte min mage var liten. Men ut kom en frisk gosse på 48 cm och 3 kilo prick. Så var inte orolig! Det är bra att dom har koll :)

exitingsvillemo
2015-01-22 07:25
0

Som andra säger så är det nog bara en extra bonus eftersom du ändå ska på UL =) Hade det funnits en anledning så hade du fått veta det.

Jag får gå på tillväxtkontroller minst 1 gång i månaden efter RUL eftersom jag har diabetes och riskerar att barnet växer för mycket, för snabbt.

[pepparkatt]3
2015-01-22 09:12
1

Okej tack alla känner mig lugnare nu :-) det är ju som sagt bara bra att få en extra koll och titta på bebis igen :-)!

[pepparkatt]3
2015-01-23 10:48
2

Nu har jag ringt min Bm och fått veta varför jag ska göra tillväxtkontrollen! Det är pga min IBS då jag har haft väldigt mkt diarré under denna tid… Så de vill bara försäkra sig om att bebis fått den näring hen ska ha! Känns skönt att veta iaf :-)

[WickedAlly]
2015-01-23 10:59
1

#11 Vad skönt att de kollar ordentligt :) 
Känns inte som en självklarhet alla gånger att de gör det tyvärr.