Ägglossningstestfunderingar
Jag och min sambo försöker bli gravida. Denhär månaden var första gången som jag provade ägglossningstest. Söndagen den 4/1 och måndagen 5/1 visade testen positiva. Tänkte att om jag nu inte skulle bli gravid, så kommer jag få mens söndagen den 18/1. Men så kom mensen idag. Hur kommer det sig? Ägglossning sker väl 14 dagar innan mens?

Kan vara både fler och färre dagar.
Ok tack för svaret
Läste lite om det där med ägglossningstester då vi funderat på att prova det, vi har försökt ett tag att bli gravida men utan framsteg. Om jag förstod det rätt så var bör mensen vara ganska punktlig och regelbundet för att det skulle vara smidigt att använda, så jag gav ganska snabbt upp den idén :-(
Enligt vad jag förstått ska din kroppstemeratur gå upp något vid ägglossning, så du kan kanske ta tempen i samband med testerna och då få en bättre överblick på din ägg-cykel. 🙂
Ladda ner appen woman log den funkade för mig, visar när man ska ha mens och ÄL sen klickar man i när den börjar o slutar, så kan man få en bra överblick och räkna dagar själv.

Det var ju inte det som efterfrågades. TS vet ju när hon har ägglossning och hon vet när mensen kom, Hon frågade om det ska vara 14 dagar mellan mens och ägglossning. Vanligt är 14 dagar, men det kan lika gärna vara 12 eller 17.
ca 14 dagar är det, inget konstigt med andra ord :) Och ägglossning varar bara under 20 timmar och det är svårt att veta när den börjar och slutar.
/Christine
En konstig fråga kanske.. Men när jag provade ägglossningstestet sist så fick jag positivt både 4 och 5 januari, men #7 skriver att ägglossning bara varar under 20'timmar. Hur kommer det sig då att jag fick positivt båda dagarna? När hade jag egentligen ägglossning då? Känner mig väldigt trög. Tycker inte jag kan hitta någonstans att läsa om det heller.
Dom där testerna är svåra att tyda ofta. Strecket måste vara lika starkt som kontrollstrecket för att det ska vara positivt. Minsta nyans kan vilseleda, så testerna visar på ett ungefär bara.
Det beror ju som sagt på vilken tidpunkt du testar och vilken tidpunkt ÄL sker. Och testen är svåra att tyda, tycker inte det är en självklar positiv sticka på bilden, den skulle kunna vara mycket skarpare, och var det sådär utsmetat?
/Christine
Inte solklart positiv nej, skulle säga strax före eller efter ÄL faktiskt.
Ok aja, det är bara att testa snart igen då..
har du en regelbunden cykel? hur lång är din mens?
Jag har en regelbunden cykel på 28 dagar, men jag har också mens i ca 9 dagar i stället för 4. Jag har ägglossning ganska så direkt efter min mens.
Ägglossningstester stegrar även på hormoner inför mens och graviditet, inte bara ägglossningshormoner. Det kan vara bra att veta jämte graviditetstester som bara reagerar på gravidhormon och inget annat.
Och tänk på att spermierna överlever normalt 2-3 dagar inuti dig så har ni samlag dagen innan ÄL så är chansen för graviditet stor :)
/Christine
#15 tack för att du lade till det, tänkte just fråga då jag läst att samlag varannan dag ska vara optimalt och har man då ägglossning ca 20 timmar och spermier endast överlever typ 24 timmar så hade det blivit lite knepigt. Men då fick jag det bekräftat, har för mig att jag hade läst 1-2 dygn någonstans
En del spermier klarar sig uppåt 7 dygn! 😉
#17 så pass :-)
Mensen är hyfsat regelbunden. Cyklen brukar vara mellan 27-29 dagar och jag har mens i 4 dagar. Om jag har räknat rätt borde jag ha ägglossning 29 eller 30 januari. Ska börja med ägglossningstesterna igen på måndag. Tack för alla svaren. Ni är så duktiga här på gravid.ifokus! Om jag nu skulle bli gravid, så ser jag fram emot att hänga här mer er ;)
#19 Du hänger redan här med oss, finns många icke-gravida här 😃
Din ÄL bör ske ca den 31:a, så den helgen vet ni vad ni ska göra 😉