Stöd och tips?
Kanske inte är rätt plats att ta detta men jag känner ändå inte heller "rätt" plats.
Har sedan 5 år tillbaka velat ha barn, men aldrig haft ett stadigt förhållande. Hade gjort i ordning med spermadonator som skulle hjälpa mig om jag fortfarande var barnlös vid 26års ålder.
Efter det så fick jag stadigt förhållande fast då med en som inte ville ha barn. När det bröt så fick jag åter igen ett stadigt förhållande.
Vi är nu sambos och förlovade och har försökt bli gravida i snart ett halvår utan att lyckats. Vi har inte kört på räkna dagar osv då jag har väldigt oregelbunden mens och vi inte ville lägga någon press på det hela då detta kan försämra chanserna med. Men vi har ändå varit aktiva och det funkar ändå inte.
Jag har aldrig vart gravid och har psykproblematik, kan detta göra något som försämrar chanserna?
Sambon har 3 ggr fått sina ex flickvänner gravida, dock har alla tre fått missfall, om detta är till någon hjälp.
Är det någon som varit med om samma problematik men löste det? Finns det mer tips på detta?
Alla tips är välkomnande, då det är ytterligare 6 månader innan man först kan försöka få statliga kontroller och hjälpmedel.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
#1 det kan vara allt från en vecka till en månad
Sex varannan dag och gärna på kvällen så man kan lägga sig med satsen kvar…. Många går på toaletten efter och ut åker då alla simmare. Är väl ingen panik då du är så ung. Även om du längtar så är det bra om så mycket som möjligt i livet är fixat innan bebis kommer. Idag ligger snittet på 28 år för första barnet. Ha skoj så kommer det nog ska du se.
Säger som JeFo, kär varannan dag med samlagen. Då finns det alltid pigga spermier som väntar när ägget kommer, så då missas inte ägglossningen. Då behöver man inte stressa med tester och försöka pricka rätt, det är liksom redan optimerat.
Däremot så gör det ingen skillnad om man går på toa direkt efter, simmarna tar sig in iallafall 🙂 Men det skadar ju så klart inte att ligga kvar en stund med kudde under rumpan!

Sen är ju det någonstans mellan 6-12 mån ( olika vart man läser) genomsnittet det tar för att bli gravid så än så länge behöver du verkligen inte oroa dig för att något är fel.
Ta hand om er båda två och lev hälsosamt så ökar ni chanserna. Du bör dessutom börja äta folsyra om du inte redan gör det för att minska risken för ryggmärgsbrock på fostret.
Jag går alltid på toaletten efter sex, och har aldrig haft svårt att bli gravid. Så du kan gå på toa med gott samvete :) 6 månader är ingen lång tid även om det känns som en evighet. Äter du psykofarmaka så kan det vara bra att kolla om de är lämpliga för ett foster. Ha kul under tiden, kanske starta ett projekt som tar bort en del av bebislängran? Vet flera som "låst" sig på tanken på bebis och därför via inre stress inte blivit gravid.
#7, detta är vi medvetna om, min läkare vet om att jag försöker bli gravid. Men inga av mina mediciner kan göra något mot fostret först i slutskedet av graviditeten. Men har redan bestämt att jag kommer avsluta medicineringen om det skulle ske, eller hitta annan behandling. I samråd med läkaren så klart.
Så ni menar inte att man har ut massa spermier man kissar?
Japp, det är sädesvätskan som rinner ut, inte simmarna.
#9 Det vore väl i så fall ett väldigt bra preventivmedel.😉
Försökte bli gravid i 4,5 år med min make innan vi lyckades.
Jag blev tillsagd att om man ej har mens eller har oregelbunden mens att det räcker att gå ned 5-10 % av sin vikt för att allt ska komma igång.
Men om du är normalviktig så skulle jag kört på ÄL tester. Jag har väldigt oregelbundna menser (vilka inte kom ibland ens när jag var tjock) och vi blev gravid på endast tre månader med ägglossningstester. Och då hade vi bara sex på just ägglossningsdagarna och jag låg kvar en lång stund med rumpan i vädret (min make brukade tillochmed "skaka" mina ben).
Min vän som kört kondomlöst med sin kille i sex år frågade hur jag blev gravid och jag berättade om ÄL tester. Hon blev gravid efter två månader.
Så på oss har det funkat. Fastän jag har väldigt oregelbunden mens.
Hade menscykel på 42 dagar, nästa månad 30 dagar och sista månaden innan jag blev gravid 35 dagar.
#10 & 11 Menade inte att alla åkte ut, så dum är jag inte. JAG tror ändå det är bra att ligga kvar ett tag. Om man inte har lätt för UVI…. Är väl bara ett tiotal som tar sig fram av typ 8 miljoner. Försöker man bli gravid vill man väl ge så många som möjligt chansen. Är inte den förste ut som vinner utan den uthålligaste. Mina tankar om vad jag tror och vad som fungerat bra för mig.
#13 jag har läst att man ska ligga kvar med rumpan upp och inte gå och kissa. Så jag är helt med på vad du skriver.
Ta tempen varje dag och kolla ÄL-test, hålla dig sysslesatt och tänka positivt, kanske köra bli-gravid-yoga som man kan hitta på nätet(vet ej hur effektivt det är, men det är en sysselstättning). 🙂
Tog 2 1/2 år här innan vi fick första plusset. Jag fick som tips (av någon minns inte vem) att när man haft sex ska man gärna "bulla" upp rumpan med lite kuddar under så sperman "rinner inåt" och gärna ligga kvar ca 15 minuter så innan man går på toa. (Går också gärna på toa direkt annars)
Man kan även lära sig att se på flytningarna när man har ägglossning. Det lärde jag mig. Så jag såg den 20 feb att jag hade de flytningarna, vi hade sex varje dag i ca 1 vecka. Den 12/13 mars plussade jag.
Jag hade iof missfall några månader innan. Och jag tror också på teorin om att har man en gång varit gravid (även om det inte blir en fullgången) så är det lättare att bli gravid igen.
Visst kan man köra med äl-tester. Men jag tror att stressfaktorn blir för hög av det. Vi körde på det under 1 år (har också oregelbunden mens i vanliga fall) men det gav inget. Så de var först när vi bestämde oss för att sluta försöka bli gravida som vi lyckades. Vi ställde in oss på att blir det så blir det då är det meningen att det ska bli något =)
Sen att jag ändå hade koll på flytningarna, var mer en kul grej bara :P
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Vi kör med på att de händer när de händer, men ville ändå se om man kunde få några tips. Brukar ligga kvar en stund, då jag brukar vara helt förstörd, sex gör mig så sjukt illamående så brukar ligga kvar spyfärdig en stund innan jag vågar resa på mig.
#17 Det lät ju inte så kul. Vad beror det på?
Ett halvår är ingenting. I snitt tar det sju ägglossningar för en kvinna att bi gravid, om man prickar in dom dessutom ;) Så än är ni inte där ;)
/Christine
#18 har absolut ingen aning om varför det blir så. Mår illa ett par timmar efter sex. Vilket är obekvämt men ja vill ha min familj och jag vet att han är den jag är menad att få barn med så då står man ut med att må illa.
#20 Det skulle kunna ha med tarmarna att göra, så gå gärna till läkare och hör. Men även om det inte är något skulle denne kunna ge råd om hur du slipper må dåligt. 🙂