Bristningar
Ni som fick bristningar, i vilken vecka började de komma? Är i vecka 38+1 nu, så undrar om jag har klarat mig, eller om de lär dyka upp under veckan som kommer ^^ Har ändå gått upp från 61,4 kg (sen inskrivningen i vecka 12, annars sen 56 kg om man räknar från helt ogravid) till 80 kg. Jag räknar ju sen jag var ogravid, så 24 kg är det ju, så jag är en hel del större.
golf.ifokus.se
Följer och lycka till! Bristningar beror på hormoner oftast så jag antar att mycket ligger på om de förändras eller inte.

Jo, har hört det med, men borde ha lite att göra med att huden töjs också känns det som. På tal om hormoner så har min hormonrand som jag tidigare bara sett själv i stort sett, om det var i rätt belysning, börjat synas så att den inte går att missa. Går över hela magen. Dock inte jättemörk.
golf.ifokus.se
Nu blev detta utanför min expertis haha. Ja vid snabbt töjd hud uppkommer bristningar. Men vad jag förstår det som är det ovanligt av just den anledningen när det kommer till gravidmagar, kroppen är ändå förberedd på att den kommer att växa, dock kanske inte med viktuppgång på samma sätt kom jag på (även om det är vanligt).

Jag fick inte en enda bristning under graviditeten, utan när jag började amma/pumpa så fick jag små små bristningar på brösten 😁 Min hormonrand syns fortfarande, den går över hela magen ljus visserligen men tycker inte den börjat blekna och det har gått 4 veckor drygt sen förlossningen 😋
Det sägs att går hormonranden över hela magen är det en pojke. Stämde på mig ;) Min syns ännu tydligt.
Jag gick upp drygt 35 kg med yngsta barnet, magen gick knappt att mäta vid sista besöket på mvc v.38. Fick bristningar på magen runt v.35 då magen hade växt extremt mycket. 1 år senare syns de inte, nån enstaka liiiten på låren syns . Med äldsta sonen växte magen rekordsnabbt i början, fick inga bristningar alls. Vet ej viktuppgången.
Jag fick bristningar sista 2-3 veckorna. Trodde jag hade klarat mig men nope :D haha, men är inte hela världen, trodde jag skulle reagera och bli mer ledsen än jag blev :) kan inte säga att jag fick många men heller inte direkt få.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Kommer inte ihåg. Men 1-2 mån innan förlossning iaf. Hela magen full, senare bröst. Även lår, knäveck, armhåla-överarm, ländrygg-rumpa. Gick från 50 kg till 70+ kg. Denna gång har jag inte sett nya ännu, eller gamla som blivit röda igen.
De ynka små jag fick på höften kom under övetiden (40+1 - 41+4) nångång.
Som en parentes hade jag ingen synlig hormonrand alls och fick en pojke, Något som däremot stämt på varenda jag känner är att då det synts bakifrån att hon varit gravid så har det varit en flicka. Har hon däremot sett ut som vanligt bakifrån har det varit kille.
Vet en del som fått bristningar efter förlossningen, så de kan komma när som.. Jag hade en mörk rand över hela magen förra gången, nu har jag en ljusare över halva :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag fick min bristningar efter förlossningen när magen drog ihop sig. Har på sidan tre ganska stora, en efter varje barn 😛 syns knappt så stör mig inte. Tycker de påminner mig om vad jag varit med om när jag fått en av varje. Jag har med alla tre gått upp runt 30kg. Inga bristningar mitt på magen. Hormonranden hade jag över hela magen med alla tre. Holly är 8 mån nu och randen är kvar ännu… Tror inte den varit kvar så här länge med de andra.
Jag vet inte riktigt, fick lite på mina lovehandles framåt slutet och massa tigerränder på insidan av låren en tid efter förlossningen :P
/Christine

Jag "hann" ju bara gå upp ca 15kg denna gången men hon så kom hon ju i vecka 31 också ;) så mitt svar i början blir väl lite halvt och halvt giltigt 😁 Jag hade/har hormonrand över hela magen och fick en tös..

Jag fick inga under graviditeten men ett tag efter dök det upp några små på brösten.
Jag är väldigt glad över detta då jag altid upplevt att jag har ett tråkigt ansikte men iaf en snygg kropp, så det var skönt att kroppen blev sig ungefär den samma efter två barn.
#10 det där med magen har stämt på de jag vet också. :)
#10 stämde inte på mig ;) alla sa att jag hade en typisk pojkmage, men ut kom på Alice :)
Jag fick inte en enda bristning under graviditeten, men dagen efter snittet dök det upp två ganska stora fält med ränder på magen. Från troskanten upp till naveln.
Fick en svag liten hormonrand i slutet, den slutade strax ovanför naveln och försvann nästan direkt igen.
Och jag hade en typisk pojkmage så på mig stämde det men bland bekanta så har det vart ganska blandat.
#18 - Det är det som kallas magrutor ;)
/Christine
Måste vara det ;)
Jag är ju bara några dagar efter TS och till och med gått upp nått kilo mindre tror jag, men jag har länge haft bristningar fast på låren och brösten.
l'm back
Jag har bristningar på mage, höfter och kärlekshandtagen. Har haft dem rätt länge och dem på magen blir både fler och större :) Stör mig inte särskilt mycket då det bara r ytterligare ett tecken på att jag är gravid ;) Jag är nu i v24 och jag vill minnas att jag hade bristningar redan i v14 om inte ännu tidigare?

Då vet jag vad jag har att se fram emot alltså ;) Har nog fått tre små bristningar på mitt lilla bröst dock. Under, så tänker inte på dem. Ser dem bara om jag speglar mig från en viss vinkel ^^ Hormonrand tycker jag är ganska snyggt dock. Har ingen aning om det syns bakifrån att jag är gravid, men det borde synas på höger sida eftersom bebis i stort sett ligger ända bak i ryggen där, och inte alls på vänstersidan.
golf.ifokus.se
Nu när jag tänker efter så tror jag att jag hade nått liknande bristningar på bröstet. Hade säkert blivit tydliga bristningar om jag ammat.

Jag tror det är är det iallafall. Liksom röda små streck som likagärna kan vara blodådror :)
golf.ifokus.se
Bristningar på brösten tror jag kommer oftast när mjölken rinner till :)

Hoppas de inte sprider sig då ^^ Kan som sagt inte se dem om jag inte anstränger mig.
golf.ifokus.se

Som din bild i 27# Theres ser mina bröst ut, på både in och utsida av båda brösten, det kom när mjölken rann till och jag började pumpa/amma ;)

Är ju ändå ingen som ska kolla på brösten sen iallafall ;)
golf.ifokus.se
Jag har haft bristningar i många år, på låren och höfterna främst men även några på brösten. De har stört mig så otroligt och jag har sällan visat mig i bikini eller andra små plagg trots att bristningarna är ganska bleka.
Men sen fick jag breda strimmor av graviditeten och de stör mig verkligen inte det minsta. Inte ens de första månaderna då de verkligen var illröda, nu har de bleknat väldigt mycket.
:)
Har ganska stora och röda bristningar, dock stör dem mig inte det minsta :) Trodde att jag skulle bry mig mer men inte det, kan vara lite irriterande ibland då dem kliar men estetiskt sett är jag inte brydd.
Jag fick ett par vita som inte syntes föres när magen blev liten igen. Dom stör mig inte då dom typ inte syns.

Jag fick bara en pytteliten precis över naveln, men den syns inte nu när magen gått ihop. Fick däremot en hel del bristningar på brösten när jag började amma!
Hormonrand hade jag från troskant och nästan upp till brösten, fick en flicka :)

Jag har på brösten faktiskt, nu innan jag börjat amma, så det lär väl bli fler där. Men dem ser ju bara jag :) Min hormonrand är också tvärs över hela, men ganska ljus, fast man ser den ju :) Räknar till 2,5 bristningar på magen än så länge ^^
golf.ifokus.se
Här dyker det bara upp fler och fler ränder :) Kommer att bli en tiger innan jag är "färdigbakad" :P
Har bara ögat igenom tråden, men har sett att det skrivits att bristningar beror på hormoner om jag förstått det rätt? Blir det inte för att huden inte hinner töja sig och spricker? :-o
#40 - Det är genetiskt, och det sitter djupare än bara huden så det är därför alla dessa krämer och oljor inte fungerar ;) Visst, huden blir smidigare men det läker ju inte det som finns under den.
/Christine
#41 oj, då vet jag nog vad jag har att vänta mig :-( mamma fick jättemycket. Och med tanke på att jag lätt får bristningar vid viktuppgång så gör det nog inte denna det saken bättre heller.
De som har en massa strior på magen från graviditet 1. Hur har det blivit vid senare graviditeter? Fler/nya eller "spår" i gamla? Eller inga nya? Kikar varje dag på min mage nu då den känns sprickfärdig hela tiden, men inte sett några nya/nygamla ännu.
#42 oroa dig inte i onödan, min mamma fick massor jag fick typ 2 jätte små bara som inte syns typ
#42 Nej, oroa dig inte i onödan. Jag har massor, men min mor har bara två små. Och de andra kvinnorna i släkten inga eller få.
Jag kommer nog att få massa strior, har redan över hela kroppen sen många år. Vi som har den sjukdomen jag bär kallas för zebror 😎

Min navelpiercing brast runt vecka 22 kanske det var. Men sen klarade jag mig fram till 3 dagar innan det blev bräkning (5 dagar innan bf) där kom det över resten av magen.