Skötbord
Jag funderar lite… hur blir det med skötbordet inne i badrummet? Jag har precis hämtat både spjälsäng och skötbord och eftersom jag vill ha tillgång till vatten samt slippa bajslukten i andra rum mer än nödvändigt så vill jag ha skötbordet i badrummet.
Mitt problem var först att inte få plats med skötbordet i mitt lilla badrum (en tvåa på 58kvm så toan är rätt trång), så jag slängde ut badkaret som ändå bara var ivägen. Vi bestämde oss för att silikona fast en list på golvet och fixa en dusch istället, men nu när vi håller på fixa duschen och skötbordet står på plats så kom jag på att eftersom skötbordet står så nära duschen och badrummet är så litet, kommer allt man lägger i korgarna bli fuktigt/blött då? Kan jag inte förvara några kläder eller så i korgarna? Bara blöjor och hygienartiklar? Vad tror ni?
På bilden har vi inte satt i korgarna och duschdraperiet är uppe, men ni ser ju typ hur det ser ut…
Duschdraperiet går alltså ner där mellan skötbordet och "duschen", så det ska förhoppningsvis inte skvätta… men luften kanske blir fuktig?
Jo, luften blir ju fuktig men jag tror inte det kommer vara någon större fara. På med fläkt och ha dörren på lite glänt. Värst är det på sommaren, men det ska vara så pass bra ventilation i lägenheter att det ska vara lugnt, värre för oss som bor i soutterränghus med badrum där nere, fuktigt!
/Christine
Det blir fuktigt tyvärr, även med duschdraperi mellan. Det hänger i luften och som Du förstår börjar fuktiga saker mögla till slut. Kläder skulle jag haft i annat rum. Blöjor, möjligen ett dagsbehov och resten i ett skåp någon annanstans i lägenheten.
Jag hade skötbord över badkar som var så bökigt. Fick flytta ut det varje gång man skulle duscha/bada. Till slut slängde jag ut det förevigt och bytte på säng/soffa istället. Rumpen kunde jag bara skölja av under kranen om det behövdes. Var bara att blöta ett par tvättlappar o en blöja innan byte.
Den här lägenheten är rätt gammal (byggd på 50-talet) och de snåla hyresvärdarna har inga planer på att fixa något. Ventilation finns inte alls verkar det som, ingen som fungerar iallafall. Duschar vi med öppen badrumsdörr så immar rutorna igen i hela lägenheten… just nu har vi alla kläder i en liten byrå i hallen så det får helt enkelt bli så tror jag, att kläderna stannar i hallen. När det gäller blöjor så har vi ju en garderob alldeles utanför toadörren som jag har som förråd (till tvål, tandkräm, tvättmedel osv) så det var ju ett bra tips att ta in dagsbehovet till skötbordet! Då kan vi förvara blöjorna alldeles utanför.
Hade det funnits fläkt eller ventilation så hade det varit väldigt bra, på sommaren har jag ett fönster på glänt dygnet runt, på vintern öppnar jag lite när det är plusgrader… men vi letar ny lägenhet, kanske har vi flyttat innan Maj.
#4 - Då tycker jag ni ska anmäla till hyresgästföreningen! Sådär får det inte vara!
/Christine
#5 Ja, jag försökte nyligen prata med hyresvärden om alla problem som finns här, men hans svar var "Det är en attraktiv lägenhet! Det är många som vill bo där. Om ni vill flytta så skicka in en skriftlig ansökan om att säga upp lägenheten" så det kanske är bra om jag skriver till hyresgästföreningen också…
Dom bor i stockholm, 50mil ifrån denna lilla by som ligger omringad av skog. Dom har inte en susning om vad dom köpte för snart ett år sedan och dom gick inte igenom lägenheterna innan dom köpte huset heller. Grisen i säcken vill jag säga…
Jag berättade att knopparna till skåpluckorna faller sönder, att luckorna inte går att stänga, att färgen i badrumstaket har släppt och ser hemskt ut, att garderobsdörrar inte går att stänga, och att det är så lyhört att jag hör grannarna snarka… jag är orolig för om det kan finnas mögel och sånt som kan vara skadligt för bebisen, som dom inte vet om, därför tänker jag flytta… jag har inte en enda granne som bott här längre än ett år i sträck. Alla flyttar hela tiden och jag undrar varför dom gör det om det nu är ett sånt attraktivt hus att bo i. Dom höjer hyran men gör ingen renovering.
Tapeterna är fulla av hål samt fettfläckar men jag törs inte be dom att fixa något eftersom dom förmodligen höjer hyran om dom tapetserar om. Jag ska skriva till dom igen och fråga om det finns något dom kan tänka sig att fixa så att man slipper skämmas så länge man bor här… jag hade tänkt vänta med barn tills jag hade ett hus, men det blir inte alltid som man planerar ;)
#6 - Ja, hyresvärden bryr sig ju uppenbarligen inte :/ Men hyresgästföreningen vill säkerligen höra om ert fall. Dom fungerar ju som facket fast för hyresgäster ;)
/Christine
#7 Ja, jag hade faktiskt glömt bort att jag är medlem i hyresgästföreningen :P Tack för tipset!
#8 - 👍
/Christine
Håller med, hör av Er till hyresgästföreningen.
Min sons första 5 år tillbringades i en lägenhet med mögel i badrummet. Då jag kikade på lägenheten, höggravid så var badrummet upptaget av en duschande son i huset. Men kvinnan sa att hon sagt till om badrummet.
Jag tjatade sedan i flera år för jag tyckte det luktade fukt bara man öppnade toadörren. Och med åren kom översvämningar, konstiga kryp osv. Vi var sjuka konstant. Till slut fick jag nog och ringde en sista gång till hyresbolaget och klagade. Till svar fick jag att pengar fanns inte att renovera.
1-2 månader senare flyttade vi till en trea (från tvåa). Vid besiktningen sa mannen efter att knackat på väggarna - "Det här är rötet rakt genom i 3 av 4 väggar".
Efter vi flyttat ut totalrenoverade de alla tre badrum på den sidan vi bodde. Det hade runnit från tredje våningen till oss - och vidare till bottenplan i flera år.
Så, var uppmärksam på minsta konstig fuktig luft. En viss del kan ordnas med att rensa avloppet i golvet regelbundet - men resten måste fixas av hyresvärden. En sjuk bäbis vill man inte ha.
Men fyy :O nej det lät inte så kul…