Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 3239 ggr
jackiejohn
2

Hund och barn

Just precis, hund och barn! Ni som har hund/hundar hur gör ni, får hunden var med och vara runt bebis eller får inte hunden vara runt bebisen när bebis är liten (under 6 månader)? Låter ni i såna fall hunden nosa och "kolla läget" med bebisen när hunden vill eller är det när ni säger okej? Ni som inte låter hunden vara runt bebisen motivera gärna! Ni som inte fått barn än men har hund får också gärna svara hur ni tänker göra och ni som inte har hund utan enbart barn får också svara hur ni tänker kring de😊 Kan svara för hur vi gör/tänker vi har just nu två hundar, en engelsk springer spaniel hane på 3 år och en liten blandras hane på 1 år (blandrasen ska flytta då hundarna inte går ihop) men iaf! Både hundarna får lukta och hälsa på Lilli, unghunden när vi är med men det är pga av att han blir lite osäker när hon viftar med armar och ben så jag vågar inte riskera något och vill heller inte att han ska bli rädd/avig mot barn! 😁 Den andra hunden kommer och går som han vill han är en riktig morsgris så jag var lite beredd på att han skulle bli avundsjuk men han har istället axlat rollen som hjälpreda/barnvakt det är min bebis och "mammas" bebis passar vi på 😉 Istället för att gå efter mig ligger han vid Lillis sida men han är inte aggressiv mot någon men han passar henne åt mig och det är helt okej anser vi då han uppgör sig snällt och vänligt, han älskar barn så dom kommer nog bli goda lekkamrater! 😊 Min bebis min hund dom måste lära känna varandra ju förr desto bättre säger jag, jag är helt lugn med att lämna rummet där Lilli och Zeke är! Mina föräldras schäfrar får också hälsa och kolla läget med Lilli när dom vill, och jag är fullkomligt lugn med det, det är väluppfostrade hundar allihop och barnvänliga så vi tycker att det är lika bra de vänjer sig med varandra 😊 Så låt oss nu diskutera och komma med olika synpunkter!

Niini
0

Vi lät hunden vara kring barnet bäst han ville (såklart under uppsyn!), nosa var ok men inte slicka de första månaderna.

Intehärutandär
0

Min hund är min bäbis nu, så han kommer få dela bäbisens uppmärksamhet. Hur det går vet jag inte ännu. Förhoppningsvis kommer det gå utmärkt, då han är en kärleksfull vovve. Han får väl ligga i knävecken som han brukar och bäbisen vid bröstet. 

Jag kommer ordna hemkomsten från BB ensam med honom, mig och bäbisen. Sedan får vi se hur vår relation utvecklas. Kanske kommer han vakta bäbisen, eller så kommer han ty sig mer till min son.

Theres
0

Maya är lite rädd för barn, fast i 1-5 års åldern mest. Men hon börjar vänja sig. Huskys är ju förutom draghundar ursprungligen uppfödda som barnvakter också, så tror nog det kommer gå bra. Blir nog skillnad när hon får en "egen" bebis som växer upp med henne liksom :) Verkar gå hur kanon som helst för alla andra som har barn och huskys. De blir liksom barnets extramamma verkar det som :)

golf.ifokus.se

[Thiah]
0

Vi har ingen hund men hade vi haft det hade det berott på hunden. Katterna har fått vara med sedan dag ett när vi kom hem. Den ena sov direkt bredvid Joel i sängen och nuförtiden är det inga problem så länge Joel inte slår dom. (Vilket han såklart inte får göra!) vår ena katt säger då ifrån men aldrig med klorna. Vår äldsta katt somnar faktiskt tillsammans med Joel i soffan. Hon lägger sitt huvud på hans acelo, han krafsar henne lätt och sen sover dom. Supersött! Det där med bakterier är jag/vi inte alls rädda för. Joel äter på deras leksaker och dom på hans. Joel har även som riktigt liten fått slick i ansiktet av farbrors hund och det stör inte mig. Hade Joel inte varit full gången och frisk hade man säkert tänkt annorlunda.

Jespersen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vi har försökt att uppmuntra hundarna att hälsa på Villemo, men dom skyr henne som pesten.. Ena sticker såfort man sätter henne nära och andra är typ helt likgiltig men går undan om bebis  är såpass nära att hon kan röra henne. 
Skönt att slippa passa på dom, men lite besviken blev jag väl över att hundarna inte verkar tycka om Villemo alls. 

Det är däremot en ständig kamp om alla hennes grejer! Tia kröp till och med i skötväskan en gång :D

Ria74
0

Jag har en engelsk cocker spaniel, hon har fått vara med hela tiden och lukta så mycket hon ville på bebis.

Nu när Molly är 18 månader så är hon en utmärkt barnvakt. Hon håller stenkoll på vad Molly gör och "säger" till mig så fort hon gör något hon inte får. Bella (hunden) är otroligt snäll och har en ängels tålamod så jag behöver aldrig vara orolig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[jnordstrom]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här har hunden alltid fått vara med och nära. Nu är dom bästisar och sover ihop.

[Thiah]
0

#7 så sött!