Airbag
Om man sätter babyskyddet bak, måste man koppla ur airbagen som sitter i sidan på framsätet? Alltså, är den så pass stor att den kan påverka babyskyddet så som en vanlig airbag från instrumentpanelen?
golf.ifokus.se

Har precis googlat runt lite i ämnet efter att jag skrev detta och kommer bara över massa trådar och artiklar där det står att Opel inte tillåter urkoppling av airbag. Det går visserligen att göra det på egen hand om man vill mecka lite. Men hade ju ändå tänkt ha babyskyddet bak, så frågan är hur safe det blir med sido-airbags? Antar att deras policy om att inte koppla ur airbag gäller samtliga.
golf.ifokus.se
Tror inte en sidoairbag går så långt in i bilen så den slår till babyskydd. Googla på krocktest på den aktuella bilen. Har du tur så syns det i filmen.
Jag har aldrig hört talas om att sido-airbags skulle ställa till det med babyskydd.

Anledningen till att jag började tänka på det är för att i Timmys bil står det en lapp i dörröppningen att man inte får sätta en bebis i sätet med huvudet nära sidoairbagen. Men tror den syftar på framsätet iofs. Han har nyckel till airbagen i instrumentpanelen, men han tänker ha barnet bak också.
golf.ifokus.se
Jaha, se där. Aldrig sett förut :P vi har bara varning på passagerarsätet.

Ja, varningen sitter i dörrhålet på passagerarsätet :) Så förhoppningsvis gäller det bara där ang. sidoairbagen.
golf.ifokus.se
Jo, men jag menade vanligs airbagen i pass-sätet :P aldrig sett nån varning om sidoairbag. Men ja, det borde ju bara gälla fram, vart fasen ska ni annars ha babyskyddet :P
Nej, den påverkar inte i bak. :)

Nyare bilar har väl liksom bara en rullgardin bak som gör att inte glaset ska komma in…
Jag har hört att man ska sätta babyskyddet i mittensätet om det finns sidokrockkuddar av vissa och av andra att det ibte spelar någon som helst roll så länge det inte är airbagen framifrån (i passagerarsätet) det gäller. #10 då måste det vara väldigt nya bilar isf, vi har en -12 och i den var det inga gardiner som höll borta glaset :/
#11 Hade ni kuddar som kom bak också?
Jag trodde att hade man airbag bak i stolarna så står det på stolarna. Trodde inte det fanns kuddar som kom från sidorna utan att det enbart var gardiner där. Kusinen blev påkörd med sin Volvo årsmodell 13 och då kom det kuddar från stolarna bak och gardiner för fönstrena. Så har jag alltid trott det skulle fungera också. Nu måste jag kolla vår bil!
Kanske skulle skrivit nyare bilar med text om airbag då? Vi har gardin i vår iaf. Olika för olika märken antagligen.