Orolig
Är gravid i vecka 32. Har råkat äta smör som stått framme(riktigt smör), en eller kanske till och med ett par dagar. Har nu börjat oroa mig för Listeria, tänkte att jag ska ringa till Livsmedelsverket och fråga när de har telefontid på måndag. Finns det någon här som vet mer om detta? Tycker inte att jag blir klokare av att googla(orolig av sig som man är, så har man ju blivit knäpp av mindre).
Ring 1177 omgående!
/Christine
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Då jag jobbat en del i hemtjänsten och varit hemma hos många sjuka äldre så kanske jag kan lugna dig lite; majoriteten av dem förvarar sitt smör i skafferiet (blerk), men jag har aldrig stött på att någon av dem som också är riskgrupp blivit sjuka av det. Så oroa dig inte i onödan. Klart det inte är det bästa att äta, men jag tror inte det finns fog för oro för en gång heller.
#3 Efter att ha läst en massa, så har jag fattat det som att smör inte borde vara någon fara vad det gäller listeria så länge det är pastöriserat(eller hur det nu stavas). Men har skrivit till livsmedelsverket för säkerhets skull. Och blir jag dålig så ringer jag såklart sjukvårdsupplysningen. :)

Har svårt att tro att du skulle bli dålig :)
Mina föräldrar har alltid smör framme. Aldrig tänkt på att man kan bli dålig av det :)

Bakterierna dyker ju inte bara upp av sig själva, de finns ju i en del mat och sen gror de och blir fler. I pastöriserat finns det inga från början och då blir de inte heller fler.