Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 4746 ggr
Theres
2014-12-29 21:50
1

Ingefära?

Googlade runt lite på substitut till snus och hittade något om ingefära, så jag provade, och visst svider det gutt under läppen. Sitter med min första ingefärs-snus inne nu. MEN! Sen googlade jag på ingefära+gravid. Det är ju tydligen inte bra. Så vad ska jag göra? Snusa snus eller snusa ingefära eller klättra på väggarna? :(

golf.ifokus.se

Mitralis
2014-12-29 21:54
0

Fråga barnmorskan vad hon säger 🙂
Lycka till med allt 🙂

[Thiah]
2014-12-29 21:55
0

jag skulle hellre snusa ingefära en ingen snus alls om det känns så.

Ikajo
2014-12-29 21:58
5

Klättra på väggarna. Efter 9 månader är beroendet borta. Du får ett friskt barn, minskat risken för cancer och en andedräkt som inte stinker. Eller är det inte värt det?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Thiah]
2014-12-29 21:59
2

#3 hon föder vilken dag som helst och har hållit sig ren från snus hitills.!

Theres
2014-12-29 22:04
0

Jag har gömt min brorsas snusdosor sju gånger idag i olika lådor och under filtar. Men googlar man mer ingående på ingefära så låter det jävligt riskabelt :O

golf.ifokus.se

[Thiah]
2014-12-29 22:10
0

men vad jag läser så ska  man äta en stor del ingefära per dag för att det ska bli skadligt.  

edit.

när jag nu läser lite mer så verkar det vara så att man ska undvika det i första trimestern eftersom det kan ge sammandragningar av oönskad sort. men man ska kunna inta det senare i lgom nivå.  Så  jag har svårt att se att du nu i slutet inte skulle kunna ta några sådana snus.

Theres
2014-12-29 23:09
0

Men då känns det ändå som det är dumt att skapa sammandragningar imorgon och i övermorgon. Sen är det ju lugnt då :)

golf.ifokus.se

Ikajo
2014-12-29 23:10
0

#4 Så vadå? Det är själva känslan av att ha något under läppen som är åtråvärt? Pilla upp ett tuggummi så är problemet ur världen.

Även när barnet har kommit så borde hon inte snusa. Särskilt inte med tanke på att nikotinet hamnar i magen som sedan hamnar i bröstmjölken, vilken barnet får i sig. Då kan hon gått klättra på väggarna.

Det finns få saker som är så onödiga och så skadligt som tobak. Snus eller tobak, det är samma skit. Enda skillnaden är om du får lungcancer eller magcancer. Snus fräter dessutom sönder läppen. Skulle det vara jag så skulle jag tagit chansen att sluta helt. För min egen skull lika mycket som för barnet.

[Thiah]
2014-12-29 23:12
4

#8 märks att du inte är en vanlig besökare på denna sajt och därmed inte vet vilken person du talar om.

Theres
2014-12-29 23:18
1

#8 Det är inte är känslan av att ha något under läppen. Det är svidet/nikotin. Med ingefära får man iallafall svidet.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2014-12-29 23:20
7

Ikajo, även om tanken är god så uppfattas du tyvärr som rätt otrevlig. Teres har kämpat på kalasbra precis hela graviditeten och är fullgången. Hon kämpar allt hon kan emot nikotineländet och har hållt sig hela graviditeten. Hon är en av de mest sprudlande personerna på forumet, hon förtjänar inte magsura kommentarer. Hon vet vad som är bra och inte för sig själv och sin bebis. 

Det är jättefint att du bryr dig om barnet såpass, men du uttrycker dig lite väl bitskt. Det sårar bara i onödan.

Theres
2014-12-29 23:23
1

Nu var ju inte heller frågan egentligen om jag ska ta en snus, utan mer om min nya uppfinning ingefära under läppen inlindat i kaffefilter sätter igång något så jag ska vänta med att testa den uppfinningen fullt ut tills på torsdag :) För det kändes jäkligt gutt :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
2014-12-29 23:32
2

Åh theres du är så smart! Måste testa detta, min bebis är ju redan ute men har samma sug som dig fortfarande och jag har också hållit mig hela graviditeten! 😊 Ikajo: På riktigt?! Du har aldrig haft ett beroende av nåt slag eller? För på dina kommentarer tyder på att du inte haft det, och som ovan nämt: hade du vart på forumet tidigare borde du veta att theres hållt sig från snusandet. Och tro mig, beroendet är INTE borta efter 9 månader, nikotinet är ur kroppen efter 3 dygn men BEROENDET sitter i huvudet och det är så jäkla lätt att säga att det inte är så svårt och blablabla..! Blir så grinig på såna spydiga, pekfinger kommentarer.

Ikajo
2014-12-30 00:20
1

#13 Så bara för att jag själv inte har haft ett beroende så kan jag inte har några åsikter om det? Jag sa aldrig att det är lätt. Däremot så kan beroenden brytas. Om det är så att det inte är själva nikotinet som orsakar beroendet så är det ett psykologiskt beroende på samma sätt som shopping eller internet. Då behöver man hjälp. Beteendeterapi till exempel.

Vad gäller tobak så tänker jag stå för min åsikt. Det finns ingen grupp människor som skräpar ner lika mycket som brukare av tobak. Majoriteten av allt skräp på marken är fimpar eller prillor. Rökning förpestar omgivningen och snusandedräkt är det vidrigaste som finns att få i ansiktet. Samhällets kostnader för tobak är gastronomiska och de som odlar tobaken drabbas hårt. För ingenting. Ett rus. Odlingsmark som kunde ge mat. För ett rus.
Jag har inget tålamod för tobaksbrukare. Det är ett missbruk de själva har gett sig in i. Vill de så kan de ta sig ur det.

[TanatosNyx]
2014-12-30 00:41
5

#14 Det där var nog den dummaste generalisering jag hört bortsett från främlingsfientliga kommentarer… Eller är alla invandrare kriminella också? Det är ingen här som förespråkar nikotinbruk vid graviditet, men folk måste få prata om det som är jobbigt! Passar det inte så pys i stälet för att sabba stämningen. (eller hjärtans gärna stanna men då får du ändra attityd en smula. Här värnar vi om varandra och hjälps åt med det som är svårt i stället för att komma med pekpinnar).

Theres
2014-12-30 00:44
0

#13 Gav dock en till min brorsa, han gillade den inte, så han la in en riktig istället. Sen försökte jag övertala Timmy att det var ett asbra substitut, så han provade, med han hade en vanlig snus inne på andra sidan samtidigt. Dröjde inte länge förrän han spottade ut ingefärs-snusen. Men om man ger det en chans så tror jag det kan funka. Alltså du vet detdär svidet som man fick när man var "nybörjare" eller snusar på en ovan sida känns väldigt realistiskt med ingefära. Speciellt om man tuggar lite lätt på "paketet". Man kan säkert lägga in en bit utanför kaffefilter, men det är ju ganska hårt, så blir lite mjukare och mer likt en prilla med lite papper runt :)

golf.ifokus.se

jackiejohn
2014-12-30 01:09
1

14# Självklart får du ha en åsikt, självklart kan ett beroende brytas men efter år av konsumtion är det inte gjort i en handvändning och även om du varit fri i månader/år så kan sugen slå ner som en blixt från klarblå himmel! Vissa dagar är lättare än andra och att gå i beteendeterapi för nikotinberoende känns inte riktigt rätt i mina ögon men men.. Det är din attityd som gör mig irriterad, du har en väldigt snäsig attityd! Jag förespråkar inte nikotin intag under graviditet eller amning men jag kommer inte farandes med stora pekpinnen och viftar med taskig attityd, för dels vet jag vad duktig Theres I det här fallet varit och för det andra är jag fd snusare själv med en dotter på snart 6 veckor, hon är visserligen 2 månader förtidigt född och det har inget som helst med mitt snusandet att göra då jag inte tagit en enda prilla sen jag fick veta att jag var gravid i v. 4, men igår hade jag en tuff dag då sugen rev som attan i mig och min make snusar så jag har det runt mig hela tiden så jag gnällde här i en annan tråd och blev inte varnad utan peppad istället för det är vad vi gör på denna sajten, vi stöttar och peppar varandra och viftar inte med stora pekpinnar. Alla får ha en åsikt men var och en har ansvar för att framföra det på ett proffesionellt /trevligt sätt och det har inte du gjort och det är jag inte ensam om att tycka. 16# Har redan skrivit upp ingefära på notan tills imorgon! Detta måste provas…återkommer med resultatet hehe 😉

Theres
2014-12-30 07:25
1

#17 Lycka till. Hoppas det faller dig i smaken ^^ Jag kan faktiskt ärligt erkänna att jag är sugen på en sån prilla nu, men bebis började härja runt som sjutton igår när jag hade den inne, så ska nog försöka hålla mig till tolvslaget imorgon natt, ifall det skulle "hända en olycka" ;)

golf.ifokus.se

ChristineL
2014-12-30 07:35
1

Oj, jag har aldrig hört att det skulle vara dåligt, ingefära rekommenderas ju mot illamåendet? Skumt..

Sarah
2014-12-30 09:27
1

Livsmedelsverket säger inget om ingefära, så jag skulle ta "rådet" att undvika, med en stor nypa salt. Nu blev jag sugen på ingefärste bara för det :P 

Jag är redan sjukt less på alla råd som flyter omkring. Iom att jag är vegan så är det inte mycket mat jag behöver undvika, men det är så mycket mer. Min BM fick ngt nervöst i blicken då jag pratade om att jag måste gå till min naprapat som exempel. Nej nej nej, det får du inte göra! Nehe, då ska jag alltså inte kunna röra mig under hela graviditeten. Sen när jag kollade på vårdguiden så var det inga problem med naprapat och kiropraktor.

Intehärutandär
2014-12-30 12:40
2

Fortsätt med ingefäran Du. Den är dessutom anti-inflammatorisk o hjälper tandköttet. Allt handlar om mängd förstås. Jag äter max 1 msk/dag. Frågan än hur mycket Du verkligen "suger i dig" av hela "snusen". Då det gäller allt man äter, gravid eller ej så tror jag känner på sig om det börjar bli onaturligt intag. Jag gav rådet som min dietist gav mig förra graviditeten av klippa lite (4-5 blad) persilja över frukostmackan o en tjej opponerade sig för persilja var farligt som gravid, själv åt hon ett PAR krukor per dag. Självklart är det inte bra då. Ingen äter ju en veckas ranson av järntabletter heller. . .

Theres
2014-12-30 14:06
0

Ja, alltså en ingefärs-snus framför teven ikväll borde nog vara lugnt då kanske :)

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
2014-12-30 14:15
1

Annars lär väl ett stänk tabasco svida lite? 😃 en bit chili?

Ria74
2014-12-30 14:17
1

Jag fick rådet att dricka ingefärste mot illamåendet så jag hade sagt kör på med ingefärssnus 👍

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jackiejohn
2014-12-30 14:19
1

23# Jösses tabasco…jag hade nog dött på stående fot! 😋 Maken glömde ingefära när han var och handla så får vänta tills efter nyår verkar det som…om inte mamma har hemma får kika på detta 😁

sussa08
2014-12-30 16:57
0

Jag måste ta onico för snussuget… Men ingefära kanske jag provar nån gång :) mår riktigt dåligt om jag inte har en påse under läppen… Eller ja jag klarar mig flera dagar i sträck utan men få stoppar jag i mig massa annat, typ vad som hellst för att dämpa suget.. Konstigt med varningen om ingefära tycker jag, jag läste nånstans att det ska vara riktigt bra med det :S men jag är ju dyslektiker också så kanske läste fel…

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08