rekommenderar ni EDA ?
En fråga till er som tagit det självklart ! Är i v.39+0 och börjar fundera på om jag ska ta smärtstillande eller inte.. Som många andra vet här inne , jag födde ju med störtförlossning hemma som först föderska, ingen smärtlindring what so ever , jag minns förvisso ingenting av förlossningen pga blackout .
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Jo, jag rekomenderar det så tillvida att det inte ges för sent (vilket det ofta tycks göra i Sverige). Jag fick EDA när jag var ca 5 cm öppen, det hade gått ur lite när det var dags att krysta så jag hade smärtlindring men kände så pass mycket att jag kunde "go with the flow" med vad kroppen ville.
Jag tycker det är bra att vara öppen inför fl förlopp. Ha alla vägar tillgängliga. Dumt att bestämma för mycket innan hur man ska göra. Men bra att tänka igenom allt och läsa på. Tycker absolut att du ska ta Eda om du tycker att du vill ha det där och då. Du ska inte "vara duktig" och skippa det av den orsaken. Känn efter och ta det om du upplever att du vill ha och behöver smärtlindring. Jag hade som utgångspunkt att en naturlig förlossning utan extra tillsatser är vad jag strävar efter men jag är öppen för att testa olika grejer. Körde först med tens och det funkade bra tills jag kom in, väl på rummet så frös jag så pga fel på termostater så då kunde jag inte slappna av utan spände mig och då gjorde det jätteont. Så då valde jag att sätta in Eda och ångrar det inte en sekund. Jag önskar att situationen varit annorlunda, kanske hade jag då valt Eda ändå det vet jag inte. Men som situationen var nu så var det det enda rätta för mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Jag hade absolut inte tänkt ta EDA innan min förlossning. Trodde det var krångligt, farligt och något som man var tvungen att bestämma sig för långt innan. Men när jag väl låg där, helt utmattad efter flera dygn med värkar och blev erbjuden det så tackade jag ja. Och det blev väldigt bra för mig. När jag hade fått den kunde jag andas genom värkarna och slappna av så pass att jag öppnade mig helt på bara någon timme. Det enda som var riktigt jobbigt var att ligga helt stilla med värkat medans narkosläkaren satte in bedövningen. Men det gick det också
#2 haha ^^ duktig på att föda barn :D .. skämt åt sido , hehe, jag vill bara kunna föda fram barnet så effektivt som möjligt , jag har dock hört att EDA kan sega ner värk - arbetet rätt mycket om man har otur och då måste man börja fiffla med dropp för o dra igång värkarna igen o då går smärtorna upp o ner som en jävla jojo xD. Men det är vad man hört. Morsan tyckte " ähh kör på lustgas, njut av att känna dig full utan alkohol och ta i så ba uta helvete ! ;)". Ja min mamma kan skämta om allt … :P.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Jag säger som #1. Jag fick Eda tidigt och sov faktiskt över 2 timmar innan jag var nästan öppen. Min eda gick ut helt innan krystningarna så jag fick den enbart när jag behövde den. Sista halvtimmen(minst) innan krystvärkarna så använde jag bara lustgas. Verkar vara annorlunda tillvägagångssätt mellan Finland och Sverige när det gäller Eda.
#4 Stämmer inte enligt mig, 15 min krystande (typ 3-4 krystvärkar) så var sonen ute. Så att så dåliga kan dom väl ändå inte blivit av EDAn? ;)

Jag hade tänkt försöka utan EDA med första men var så stressad av att värkarna kom igång snabbt och plötsligt. EDA gav väldigt bra smärtlidning men tog bort värkarna, vilket var både bra och dåligt. Bra att jag kunde sova en halvtimme, dåligt att de fick ta till värkförstärkande.
Med nästa barn hade jag planerat snitt men värkarbetet kom igång innan utsatt datum. Då fungerade lustgasen fint och kroppen fick jobba ostört och jag öppnde mig fem cs på1,5 h så utan EDA var det mer effektivt.
Men jag säger som föregående sagt att det ä nog bäst att inte planera så mkt utan känna hur det känns i stunden. Första var jag inställd på att jag absolut inte ville ha kvaddlar men efteråt ångrar jag lite att jag inte gav det en chans.
Jag tog EDA för att jag hade så förbannat ont och lustgasen funkade inte riktigt på mig. Jag fick tyvärr vänta ca 45 min på narkosläkaren så jag hann inte njuta av effekten så länge innan krystvärkarna, men det var gudomligt skönt när smärtan försvann och jag kunde vila en stund iaf :) Min BM sa att det var ganska ovanligt ändå att värkarbetet stannar upp. Hennes erfarenhet var att EDAn till och med kan skynda på förloppet lite för att man slappnar av. Jag öppnade mig som jag skulle och mitt krystningsarbete blev inte påverkat.
Jag fick Eda med första barnet och det underlättade allt, min höll i sig även under krystvärkarna, visst lite kraft kanske jag tappade, men det tog bara 30min att krysta och då andades jag mig igenom två stycken för att jag inte orkade ta i just då. Var öppen 5cm när den sattes och Alwa är född 2,5timme senare. Med Noel vägrade de sätta en trots att jag bara var öppen 3cm när jag kom in, de förberedde allt men när de väl narkosen kom så tryckte bm på kanterna så det kändes som krystvärkar och då pep han i väg snabbare än kvickt och de vägrade ringa på honom igen.
Jag klarade mig jättebra utan eda! Det finns så många andra alternativ. läs gärna den här artikeln, hoppas du får lite andra funderingar :)
/Christine
Jätte bra artikel ! Känner mig mest trygg för lustgasen just nu..
#11 Något få vet är att 50% inte tål lustgas så lås dig inte allt för mycket vid det bara :)
#12 alright….. hmmm ..
Och jag hade sån fördröjning på effekten av lustgasen så det var jättesvårt att pricka in värkarna :/ men när effekten väl kom så var den superduper ;P

Många sjukhus har dessutom tagit bort lustgasen av arbestmiljö och miljöskäl.
Nja… jag ville helst klara mig utan. Men drog ut på tiden o jag öppnade mig så långsamt. Och de pratade tidigt om eventuellt kejsarsnitt så efter 7h värkar och öppen 6cm satte vi in eda. Hjälpte inte ett skit för mig. Första dosen som läkaren satte in hjälpte men sen när jag skulle trycka ut själv så hjälpte det inte. Så avvakta o se anser jag :) hade jag öppnat mig snabbare o inte varit risk för snitt hade jag inte tagit :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Lite ot men jag är lite intresserad att höra om din förlossning, jag hade med en störtförlossning men hann in. Är dock rädd för att inte hinna in nästa gång. Så vill du berätta hur allt gick eller kan jag läsa om den någon stans? Och naturligt vis förstår jag om du inte vill dela med dig!:)
Jag tog Eda med första men inte med andra. Med första var det perfekt. Den tog kanonbra så jag kunde slappna av och öppna mig de sista centimetrarna på drygt en timme och jag kände krysten jättebra. Krystade ut första på 15 min- 3 värkar. Hela förlossningen tog ca 28 timmar så var trött och kände att det var läge för Eda då. Andra gången hade jag läst på lite mer. Och med tanke på att de kemiska smärtlindringarna kan påverka barnet negativt ville jag, om möjligt strunta i det. Med 20 timmar kortare värkarbete var jag väldigt pigg när vi väl var inne på förlossningen. När jag bestämde mig för att ta Eda trots allt, pga smärta, så slog det över till krystvärkar så jag inte hann. Tog lustgas under 10 min kryst sen var hon ute. :) Supernöjd båda gånger. Men läs gärna om sen avnavling (om inte någon redan nämnt det)!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Mina värkar "stannade av", dvs jag öppnade mig inte efter att jag fick edan. Efter 5h så tog dom hål på hinnorna (så vattnet gick), då arbetade vi ikapp dom där 5h på en halvtimme. Sen tog det 10 min att krysta ut honom. Så över lag så gick det "normal-fort" även om det stannade av ett tag.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag skulle bara använda lustgas. Trodde jag… Värkarna drog väl igång vid 10 kanske? (Fick värkstimulerande dropp) vid 12 hade jag öppnat mig från 3 cm och tappen kortare än 2 cm till 6 cm öppen och utplånad tapp.. Då gav jag upp och lustgasen kom fram, men jag fick sån jäkla panik av smärtan. Så ryggbedövning blev det. Så strax efter 12 sattes den in. Hann knappt få den på plats och få effekt av den innan de fick stänga av att jag kunde fylla på sk*ten för snart därefter (vid 14 tiden) var de dags å krysta O.o
Men den gjorde gott den lilla stund den hann funka. Så jag kan inte annat än å rekommendera den. Trots att jag var så jäkla anti den innan pga att jag hört så många som fått den fel osv. (Tips andas i lustgasmasken när dem sätter den i så fall) för desto mer stilla du kan vara, desto mindre risk att den sätts fel. Jag låg som en pannkaka och kunde knappt röra på mig så. xD