Gravidlängtan
Hej, ny här i gruppen :)
Jag och min sambo har nyss börjat barnfabriken, jag 30 han är 32. Jag känner redan nu nästan panik ifall mensen kommer nästa vecka, vi vill ju så gärna ha barn. Har läst att det sällan lyckas på första försöket men hur håller man humöret uppe när tant röd kommer? Mycket tankar snurrar i huvudet, tänk om jag inte kan bli gravid? Är det vanligt?
Jag har inga känningar ännu om jag vore gravid, men man kan ju inte sluta hoppas. Min mens "borde" komma nästa vecka och jag brukar normalt känna molvärk en vecka innan, nu har jag inte känt nånting. Jag har varit väldigt stressad den senaste tiden på jobbet och min mens senaste månad blev framflyttad 2 veckor pga det, så jag vet ju inte ens om vi prickade in ägglossning rätt. Ååh jag vill ju bli gravid nu!!
Det tar väl i snitt ungefär ett år att bli gravid utan att nått är fel. Försök att inte stressa så mycket och ta hand om dig själv.
#2, jo det tar ju sin tid. Dock hör man ju om många som blivit gravida på första försöket (både mina och sambons vänner), så det känns ju som att det direkt är något fel på en.
jag har också flera vänner som blivit gravida på första försöket men även sådana som kämpat i flera år och gått igenom ett antal missfall. För mig är båda lika normala. jag och maken försökte ett par månader och hade tet missfall innan vår son blev till.
Jag kan lugna dig med att dina tankar är helt normala. Och de tar i snitt sju ägglossningar att bli gravid, förutsatt att man prickar in dom såklart. Jag rekommenderar däremot inte äl-tester, för mig var det bara en stress, lär känna kroppen istället, många känner av när dom har ÄL och då är det bara att köra på under den perioden ;)
Lev hälsosamt båda två, börja med folsyra och blutsaft redan nu, du kan dra ner på kaffe och han kan i stort sett dricka hur mycket som helst.
/Christine
#3 För oss tog det 3 år och vi var helt friska (vi kollade så att allt var okej vid 1½ år).
Vid 2 3/4 år blev vi däremot gravida först men det blev ett missfall.
l'm back
#3 - Det är klart det inte är fel på er för att ni inte lyckats på en gång! Om ni inte berättar för nära och kära att ni försöker skaffa barn blir det heller inte lika stor press. För oss tog det två år och en ivf, nu väntar vi nummer två som kom helt av sig självt på tredje försöket :)
/Christine
#7 nej vi berättar inte för någon att vi försöker, jag skulle bli galen om folk frågar hela tiden hur det går :o . Jag känner väl mest att jag inte vill bli för gammal heller innan vi får barn, så det är en inre stress tror jag.
Och grattis till din graviditet! :)
P.S. Tack för tipset om folsyra och blutsaft. Ska införskaffa det nästa vecka.
#8 jag började skaffa barn när jag var 30 ½ år. Kände också lite av den där inre pressen att bli gravid. Men jag försökte att inte fundera så mycket (maken var superlugn) och vips så hade vi barn. Idag är han 6½ månad =)
Jag provade ägglossningstest när vi bestämde oss för att försöka ha barn, och jag blev gravid på första försöket.
Jag var så inställd på att det inte alls skulle lyckas så snabbt så då blev det bara positivt när jag blev gravid, men hade som sagt verkligen ställt in mig på att det är helt normalt att det kan ta tid för att inte bli besviken.
Lycka till!
Äsch då, minus på stickan i morse. Mensen är beräknad till idag så får se när den kommer då.. suck.
Vi försökte se "resan" som en rolig grej, alltså alla romantiska/galna kvällar och dagar då vi hade sex, det funkade inte på första försöket för oss men på andra! Jag hade en mens-app som prickar in ägglossning och fertila dagar, men för mig var det enkelt för jag hade regelbunden mens och visste oftast när jag hade ÄL. Vi hade sex hela perioden av fertila dagar så det funkade för oss! Du kan ju kolla appen woman log förutsatt att du har en någorlunda regelbunden mens :-)
#12 jag använder också samma app plus ännu en till :) Jag har normalt regelbunden mens, kan kasta på nån enstaka dag bara. Dock de senaste två månaderna har jag ovanligt nog haft oregelbunden mens pga mycket stress (antar det), så det är ju lite typiskt. Vi har kört på sex varje dag innan ägglossning (Ca 4-5 dagar).
Har inte fått nån mens ännu fastän den borde komma idag. (grav.test negativt) Trodde verkligen jag skulle vara gravid men jag har väl bara inbillat mig gravid"krämpor" (ont i ryggen, "drar" i högra sidan av magen, lätt illamående ifall jag inte ätit på en stund osv..)