Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 3281 ggr
Theres
2014-10-30 09:21
0

Är jag sent ute?

Idag ska jag hämta barnvagnen, vilket jag inte är sent ute med eftersom det är 2 månader kvar till BF. Men vill liksom ha den att titta på, för det kommer kännas mer verkligt med bebisrelaterade saker i huset. Men i övrigt är allt jag köpt en body, en mössa och klickat hem några babyboxar. Mamma har köpt lite kläder, fick en body av kusinerna i Norge, sen har jag fått ärva en påse kläder av min kompis. Mamma har även köpt en badbalja med sån bebisinsats i. Sen har jag inget mer. Inget rum inrett. Ingen säng. Bara vagn (om några timmar), badbalja och kläder. Vad borde jag skaffa mer, eller fixa iordning, innan bebis kommer, och vad kan vänta? Innan jag ens hade gått halvvägs var jag jätteshoppingsugen och kunde inte hålla mig, men jag höll mig. Är fortfarande shoppingsugen, men det har blivit en vana att hålla mig.

golf.ifokus.se

soundtrack
2014-10-30 09:36
0

Vi hade allt klart ca 2 mån innan BF, men så har jag ett nästan maniskt kontrollbehov också ;) Säng hade vi inte behövt köpa innan, hon har inte legat en sekund i den ännu ;) skötbordet har varit viktigt för oss, andra klarar sig ju utan det. Baby-apotek kan vara bra att ha från början. Alice förkylning tex slog till över en natt och då var det skönt att ha nässugen redo hemma.

Theres
2014-10-30 09:46
0

Jag tänkte mer att nu har jag ju tid att fixa sista två månaderna när jag ändå inte jobbar :) Kan inte bestämma om vi ska ha skötbord inne i rummet eller om vi ska använda tvättbänken till tvättstället inne på toan/tvättstugan.

golf.ifokus.se

soundtrack
2014-10-30 09:50
0

Vi har ju tyvärr inget eget rum till Alice så jag kunde inte stöka och pyssla så mycket som jag ville :/ Vi har skötbordet i badrummet, tillgång till vatten på ett enkelt sätt är rätt skönt när bebis har bajs på halva kroppen ;)

Intehärutandär
2014-10-30 09:54
0

Jag är i princip klar (6:e mån.), men jag har ju en tonåring o lite kläder, filtar, leksaker m.m. sparat. Ställde hop spjälsäng igår, fast vet att bäbisen kommer ligga vid mig så länge natt-amning kommer ske. Jag ska köpa en skötbädd bara. Men en handduk duger fint om jag inte kommer mig för. Har Du vagn, bilbarnstol och kläder så klarar Du dig.

[Thiah]
2014-10-30 10:05
0

Jag skaffade det jag behövde skaffa sista månaden. Hade ingen brådska innan fast vi snabb köpte vagnen. Jag har en såndär skötbädd från IKEA, plastig sak. Byter där ibland… Annars byter jag vart vi än är… Sängen.. HM..jäs.. Alltså Joel sov sina första 4 månader i liggdelen av vagnen, i vår säng eller den där mammalådan vi får här i Finland. Är glad över att vi sen fick låna en spjälsäng.

[WickedAlly]
2014-10-30 10:21
1

Ett babynest och bebisapotek är skönt att ha, annars tycker jag att det låter som att du har allt :)

Och spylappar, ifall du får en kräkis. Ikeas tiopack funkar fint :)

[WickedAlly]
2014-10-30 10:24
0

Och åkpåse/tjock filt till vagnen förresten, mitt i vintern krävs det ju lite mer. 

Jag/vi var klara med alla inköp runt vecka 30. Var sjukt ivriga, beställde vagn redan i vecka 15. Men jag köpte egentligen inte så mycket kläder och sånt, vi fick sjukt mycket när han hade kommit ut. Så sådant kan man ju avvakta med om man vet med sig att man har en köpglad familj ;)

Skötbord hade vi inget, gjorde i ordning med en handduk på en byrå bara. Men där stod vi så sällan så det plockades bort ganska snabbt. I nya huset fixade jag i ordning på bänken i tvättstugan, men det är numera verktygsbänk.. Byter i soffan oftast.
Men en skötbädd på tvättbänken låter mest praktiskt i mina ögon, som Soundtrack skrev så är det ju skönt att ha tillgång till vatten när det är bajs överallt :P

Velinga1984
2014-10-30 11:15
0

Bebisen klarar sig med det du skrivit. Resten kan du köpa när bebis är ute, när du vet vad du saknar :)

Theres
2014-10-30 11:48
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just det. Åkpåse har.mamma köpt också. Bilbarnstol har jag ingen än. Tänkte mig att man kunde ha en sån skötbädd där den rosa handduken ligger, sen att moppen och hinken får flytta in i städskåpet ^^ Sen sätta upp några hyllor med lampor under där över, för det.är helt tomt på väggen över, så kan man ha handdukar och blöjor osv där :) Hur gör ni med blöjor? Har ni sån blöjsoptunna, eller går ni ut med dem direkt efter byte? Har ingen papperskorg på toan alls än.

golf.ifokus.se

[Thiah]
2014-10-30 11:51
0

Vi har en vanlig pedalhink i badrummet som borde tömmas oftare ;)

[WickedAlly]
2014-10-30 11:53
0

Vi har en vanlig papperskorg, inte ens ett lock. Tycker inte att det luktar någonting trots att jag är kass på att tömma den.

[Thiah]
2014-10-30 11:57
1

Inte jag heller egentligen. Kristian har fått en egen liten soppåse (en tygkorg typ) för sina linsbehållare. Han vägrar öppna hinken på morgonen.. Lite kinkig jag tror ;)

Theres
2014-10-30 12:13
0

Hur gör han om han ska byta blöja då? ^^

golf.ifokus.se

[WickedAlly]
2014-10-30 12:15
0

Misstänker att han gör likadant som min kära make, lämnar dem lite här och var? ;)

soundtrack
2014-10-30 12:24
0

Jag har en liten papperskorg från ikea som hänger på skötbordet, brukar behöva tömmas varannan till var tredje dag. Upplever inga problem med lukt, men så har vi bara 1 bajsblöja ungefär var tredje dag nu också.

ChristineL
2014-10-30 12:29
0

För mig är du sent ute ;) Vi hade nog det mesta klart där när det var två månader kvar. Men det finns ju inget som säger att man inte kan köpa saker i efterhand, men du får ju vara beredd på att bebis kan komma tidigare också.

CelsiusT
2014-10-30 12:46
0

Nä det är väl inte farligt sent du är ute. Det enda bäbis behöver är tutte (eller ersättning med tillbehör om du ska ge det), din kropp och ren blöja =)
Resten är ju sånt som man köper för att det är kul/bekvämt och vad man sjläv tycker är bekvämt är ju olika.

Jag tycker helt klart du ska köra på att ha en sån skötbädd på din sån tvättbänk, ser ju perfekt ut! Jag hade skaffat en hylla ovanför att ha tvättlappar o blöjor på (om inte du har en smidig hylla under kanske?). I början vill man även ha bomullspinnar o ev klorhexidin tillgängligt för att tvätta naveln.

Jag tycker det viktigaste att fixa innan är:
*Babyskydd
*Skötplats med bastillbehör (blöjor, tvättlappar)
*Bärsjal
*Lite kläder i strl 50/56 (pyjamas var superpraktiskt i början, sen body, byxor, strumpor)
*Amningsinlägg/kupor
*Bindor till dig, gärna stooora

Sånt jag tyckte var praktiskt att ha hemma
*Badbalja
*Byrå till kläder
*Tvättlappar/tygblöja (Dessa är suveräna till spyor o annat kladd)

Övrigt som jag köpte som ännu varit totalt onödigt för oss:
*Barnvagn (vi bär i sjal, smidigt för oss och tryggt för bäbis)
*Spjälsäng (han låg 2sek i den första kvällen, sen insåg jag att han vill ligga precis intill mig och sen har han legat så. Så jag har haft gott om tid att köpa en spjälsäng nu i efterhand till den dag då han vill/kan ligga lite längre ifrån mig).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2014-10-30 13:01
0

#13 han håller andan ;) Jag lämnar däremot blöjor överallt där jag bytt dom. Har våtservetter på olika ställen och det är egentligen allt jag behöver. Hämtar en ny blöja och byter vart jag än har lagt Joel. :D

CelsiusT
2014-10-30 13:08
0

Jag har en plastpåse hängandes på ena knoppen på byrån. Luktar inte så mkt nu i början (luktar bara lite sött) och man går ju ut med påsen ganska ofta. Blir väl annorlunda sen när han börjar äta mat, då blir det ju lukt på skiten. Men det är ju också sånt som man tar då, när man hittat sina egna rutiner.

Det är nog mitt tips över lag. Alla gör olika och olika saker passar olika människor. Bäbis behov är inte så stora i början, så man hinner gott och väl fixa saker efterhand. Så blir det inte att man springer o köper massa onödigt. Att man får fixa något lite sporadiskt ibland gör inte så mycket, för då hinner man komma på hur man vill ha det. Som sagt, bäbis behov är inte så stora.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TanatosNyx]
2014-10-30 13:13
0

Vi kommer nog att köra på vanlig (liten)soppåse som vi nyper ihop med en påsklämma om det skulle lukta skunk om blöjorna. Varför krångla tänker jag, blöjhinkar känns ju som ett onödigt svindyrt inköp. 🙂

soundtrack
2014-10-30 13:16
0

Jag har detta kittet (fast en äldre variant), mycket praktiskt :) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30199283/

Intehärutandär
2014-10-30 18:33
0

Jag kommer köpa en literhink med lock för en tia. Avslaget luktar inte mys heller direkt.

Theres
2014-10-30 19:10
2

Nu har jag iaf barnvagn, skötväska och en turkos pedalhink :)

golf.ifokus.se