Ultraljud
Hej alla, Jag är gravid i v 6, var på ett första samtal idag and mat hälsa osv.. Min barnmorska sa då att nästa gång blir inskrivning med prover osv, slutet på september, och att efter det ses vi vid första ultraljudet runt v 18-20. Men jag vill ju gärna kolla efter ryggmärgsbråck,Downs osv..? Och sedan kunna fatta ett beslut därefter. Ni som tänker döma kan låta bli att skriva, ni som har något vettigt att säga snälla skriv! Detta är min första graviditet och vet inte alls hur det funkar. Tack!
Alla landsting erbjuder inte kub-test (som är det du vill ha) till alla gravida. Vissa erbjuder det bara till kvinnor över en viss ålder (35 är vanligast tror jag), en del landsting erbjuder det till alla men att man då själv får betala för det. Och sen finns det några få som erbjuder det till alla blivande mammor (troligen inte ditt landsting då för då hade du blivit inbokad på ul tidigare). Så det du kan göra är ju att se om du kan får göra kub via landstinget och betala för det eller se om någon privat mottagning erbjuder det.
Du kan söka privat vård för att göra kub-test, men då får du själv betala för det.
/Christine
Jag tror ingen här kommer döma dig utan förstår att du vill kolla upp sådant som downs och ryggmärgsbråck.
Apropå vad #3 skriver; jag bor i ett landsting där alla erbjuds kub och jag tvekade aldrig att göra det. Hade vi fått en hög risk så vet jag inte hur vi hade gått vidare dock.
#3 Tack! Jag frågade barnmorskan om det, men hon sa att man det sånt då på RUL, men om det skulle vara något då.. Är det inte "försent" om man skulle känna att det inte funkar? Hade dessutom velat se bebis lite tidigare, iaf i vecka 12! Veta att allt är någorlunda ok iaf.. Blir väl till å vänta helt enkelt! Tror inte jag tar min råd att köra kub någon annanstans, men dåligt att hon inte ens sa någonting om det. Fast det kanske kommer!
Jag bor på ett ställe där alla erbjuds kub men annars hade jag åtminstone gjort ett privat vul för att få kolla läget i v. 12
Kub görs ju i vecka 13 just för att det är då man kan mäta mängd vätska i nacken eller vart de nu var. Så de lär ju vara för sent att kolla det vecka 18-20…?
Om du tänkte på abort så tror jag de är till vecka 18 utan att ha goda skäl. Därefter måste man ha något tillstånd för att få göra det.
Fram till vecka 22 ska man kunna få göra det med goda skäl och tillstånd.
Hoppas de var svar på lite frågor.
(Länk till dessa uppgifter: RFSU)
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Risken för just downs är väl väldigt liten om mamman är under 35 år och det är därför de inte gör kub på alla? Fast ett ul för att säga hej till bebisen borde man få tycker jah :)
#5 - I "normala" falla görs faktiskt inget ul förrän RUL:et vecka 18-20 så det är inget konstigt med det ;) På ett RUL gör man fosterdiagnostik, dvs man mäter barnets huvud och lårben, kollar rygg, hjärta, hjärna och fastställer hur långt det är kvar till bf (helt normalt att flyttas upp till två veckor fram eller tillbaka från det man trodde). På KUB-test gör man ju fostervattenprov för att kolla kromosomerna efter avvikelser.
/Christine
#9 Nej, kub är inte fostervattenprov. Det är ultraljud + blodprovtagning.
#10 - Ja, just det! Fostervattenprovet var extra ja… Sorry, har glömt bort hur det var :P
/Christine

Iallafall om man inte blir erbjuden gratis kub så kan jag säga att det är lätt värt att betala för det. Det var mycket roligare att se bebis i v13 än i v20 :) (Man såg liksom hela bebisen och den hade mer plats att röra sig på).
golf.ifokus.se
Är ju nästan onödigt att jag skriver, men ja gör det ändå, aldrig att vi skulle döma dig efter vanliga mamma nojor, det är sånt som alla går igenom som gravid .
Jag var tvungen o vänta till vecka 18 för ultraljud, och allt såg fint ut.
jag säger som alla andra, sök privat om du är orolig.. Men jag har för mig att det är svårt att avgöra så pass tidigt.
Vissa har ju haft haft positiva resultat under ultraljud och sedan har ju barnet ändå fötts med något "fel" , liten risk tror jag, jag är varken proffessor eller läkare , hihi, men jag har för mig att risken är väldigt liten för sjukdomar etc.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Jag gjorde för en vecka sedan mitt KUB, och det var pga min ålder. Annars finns inga risker för vår del. Vi är friska och krya av ärfliga sjukdomar av detta slag.
Alla friska barn kan råka illa ut i förlossningen med.
Säger som övriga; är oron befogad så be om ett eller betala privat.
Jag gjorde KUB privat igår då mitt landsting inte erbjuder KUB överhuvudtaget, har egentligen inga riskfaktorer men är kanske en "orolig själ" + att min sambo gärna ville att vi skulle göra det. Fick lägsta risksiffran så det känns bra och fick dessutom se att bebisens hjärta slog, moderkakan satt bra samt att ryggen var hel.
Nu är ju tråden lite gammal men vill du göra KUB så framför det!