Gravidbilder
Bilderna är tagna vid hyfsade samma tillfällen i graviditeten. Sf-måttet på första bilden låg på översta strecket, och ni ser på minen hur tungt jag tyckte att det var (!). Tänk att det blev betydligt tyngre 9 år senare med ett sf-mått som gick utanför pappret.
Ni som haft flera graviditeter, har era magar och viktuppgång varit ungefär den samma?
Mina magar har alla varit ganska lika. Sista nu var lite större men inget som märktes. Fått upp lika mycket också som sedan runnit av utan att jag gjort något. Din mage är helt enormt stor! Tror aldrig jag sett större. Du ser ju ut att vara liten i övrigt liksom 😛 Våra kroppar är helt otroliga! Tänk att magen kan bli så stor liksom.
Jag vet faktiskt nästan ingenting om min första graviditet för 16 år sedan, mer än vad jag minns själv. Men inte mycket mediciniskt, vi fick inte journalerna efter då (bara förlossning).
Fast jag minns ju att jag kände mig väldigt stor framåt och folk sa det också. Å andra sidan är jag kort och tunn (petit) - så allt kanske såg stort ut på mig.
Gick upp 25-30 kg med sonen, nu är jag i v. 22 och har gått upp 2.5 kg.
#1 Jag är inte så liten längre, på första kortet var jag 20 men ser väldigt ung ut. Jag väger runt 62 kg till mina 166 cm i vanliga fall. Men då har jag lite bekvämlighetskilon, min nackdel är att jag är rätt benig på andra ställen.
#2 Man har rätt att begära ut ifrån MVC också, så har jag gjort med båda mina barn. Känns det inte konstigt att bara förlita sig på minnet? Fast iofs så har det ändrat sig massor i sjukvården på 16 år, fick ni ha barnen inne hos er då på avdelningen?
#3 Jodå, barnen fick ligga med oss på avdelningarna. Redan då jag föddes själv. 😉 Jag frågade min BM, men jag måste ringa BB. Vet inte hur det är nu, men för några år sedan kostade det pengar att plocka ut journaler.
Vi (med barn födda då) fick bara ett A5 med förlossningsuppgifter (apgar, stygn, blödning m.m.) då barnen blev 6 år. Graviditets-journal fick man inte.
Jag har rätt bra minne då det gäller sonen, men det finns såklart detaljer som magmått, sonens hjärtfrekvens, blodtryck m.m. som vore kul att ha och jämföra denna gång.