När får man veta!
Jag är i vecka 6 i morgon vecka 7. På tisdagen ska jag för första gången på bm. Vad får jag veta då? Berätta lite. Får man veta hur många det är om det är en eller två där inne eller är det för tidigt?

Så tidigt så pratade vi om kost, fick väga mig och så fick jag mycket information om vad man ska tänka på, hur många som gömmer sig där inne får du veta på ultraljudet :)
Ja, kost, hälsa, familjesituationen och sånt pratar man om. Bara samtal, på vissa ställen lämnar man blodprov, ibland väntar man med det till nästa gång.
/Christine
Jag mätte blodtryck, tog blod, lämnade kiss, vägde in mig. Sedan pratade vi om kost, rökning, alkolhol, mående, familjesituation, antal graviditeter/missfall/barn, amning, man får en mapp med div broschyrer och en Vänta Barn-bok. Enda som skilde denna gång och med sonen var att man tog cellprov också. Det gör man på efterkontrollen numer.
Okey men då vet jag, tror att hon sa något om blodprov.
Här pratade vi bara hälsa och så fick vi några böcker. Sen hade jag inskrivning i vecka 12 eller 13.
#3 Är cellprov standard på efterkontrollen på vissa ställen alltså?
Jag blev kallad till cellprov (är 23) tio dagar efter förlossningen men fick ju flytta tiden. Frågade min bm om vi kunde ta det i samband med efterkontrollen men det tyckte hon var alldeles för tidigt så jag fick en tid ett par månader efter det.
#5 - Jag tog cellprov på inskrivningen med första (för två år sen) för att det var dags för det, hon sa att antingen gör vi det nu eller på efterkontrollen. Känns ju onödigt att göra det på efterkontrollen om man tex gjorde det året innan, var tredje år ska man bli kallad.
/Christine
TS, här har vi skrivit en bra artikel som kan ge dig ett hum om vad som händer. Tänk bara på att det är olika hos alla landsting, detta är bara på ett ungefär. http://gravid.ifokus.se/articles/5183751e8e0e7422e5000554-vad-hander-hos-barnmorskan?50d4b23bd3b4fd05f3004f07-1
/Christine
#6 Vad olika det kan vara. Jag pratade lite med bm om det och hon sa att tidigast runt tre månader efter förlossning och absolut inte under graviditet.
Det var det jag tänkte också, att det kändes onödigt om det inte är dags för det "på riktigt".
Jag har inte tagit cellprov alls. På efterkollen pratade vi bara å jag fick piller utskrivet.
#5 Förr ingick det i inskrivning. För pga graviditet/förlossning så utplånas tappen och kan visa förändringar som beror på hormoner, inte blivande cancer-celler. Så förklarade bm första gpngen. Vanligen tar man sitt första cellprov vid 23, men vid graviditet innan. Nu tar man efter för blivande mödrar inte ska behöva tro att missfall beror på cellprov. Risken var ingen eller extremt liten, men för att slippa oro så görs det efter.
#8 - Ja, när jag tänker efter hade jag nog hellre väntat till efterkontrollen ändå, för hon sa nåt om att man inte ska göra senare i graviditeten, vilket ju låter helt tvärtom, det är ju i början man ska vara försiktig med allt :P På den här inskrivningen frågade hon också om cellprov (det var för övrigt en inkompetent student som inte kunde räkna hur många år sedan jag var nygravid när jag hade en 16-månaders med mig), men ja, det var ju som sagt inte dags än.
/Christine
#10 Jaså, har aldrig hört att man får göra det tidigare än 23 om man blir gravid. Man lär sig alltid något nytt som bekant :)
#11 Precis :P Fast senare i graviditeten undviker man det väl för att inte reta tappen så att något sätts igång?
Uhm.. Hoppas hon hade många år kvar på skolan :P
#12 Jo, just pga graviditen gör man det iom graviditet (oavsett om den ger barn eller missfall).
Cellprov kan ju visa positivt pga hormoner, tvålrester, ev. blivande cancerceller m.m.. Och då tappen utplånas så man kan få celler med, pga omställningen av kroppen.
Jag var 20 år första gången jag var gravid. Fick då göra provet i inskrivning runt v. 10. Det visade förändringar, men eftersom att det kunde vara graviditets-hormoner så fick jag vänta till efterkollen och göra om det. Visade fortfarande oklart, så en gång till efter 3 månader. Denna gången visade det negativt.
Sedan har jag gjort det många gånger efter det (är 35). Har haft förändringar med och tagit bort och fått gått på täta efterkontroller på det. Skulle tagit ett nu (efter 3 år sedan sist), men pga graviditeten så väntar vi till nästa år och hoppas på det bästa.
Jag blir 30 nu och har bara gjort ett cellprov, för 4 år sedan…Skulle gjort förra året men då jag blev gravid så blev det inget. Så det är dags att göra nu. Tack Ally för påminnelsen!
I det första besöket var det prat om kost, kosttillskott, sen tog de blodtryck, klamydiaprov, blodprov (blodgrupp, järn, Hiv, socker), fick fylla i et papper om alkoholvanor det senaste året med (med dottern blev jag klassad som alkis -.-') och en om rökning/snusning.
Jag har aldrig tagit cellprov vid en graviditet eller på efterkontrollen. Var 21 år när jag tog mitt första cellprov. 1 år efter första sonen föddes, sen dess har jag tagit ungefär vart 3e år
#14 Löp och gört! Viktigt ju :)