Ganska nyplussad
Hej alla :) i början på månaden blev jag hemskt känslig för cigarettlukt (mådde illa som bara den) var konstant trött och konstant hungrig. Drömde till och med om mat 🤪 så jag gjorde ett graviditetstest den 5e för säkerhetsskull och plussade. Väldigt oväntat.
Jag har dock ingen aning om när detta skett! Min mens har varit lite konstig sedan jag slutade med p-piller för 1 och ett halvt år sedan men om jag kollar bakåt i kalendern så ser det ut såhär:
26 - 30 Juli mens?
3 - 6 Augusti mens igen?
20 - 22 Augusti Pyttelite mens?
30 Augusti rosa flytningar
5 September plussade (rfsu sticka, andra strecket dök upp direkt jättestarkt)
Fram tills nu har jag haft rosa flytningar någon enstaka gång i samband med att jag gör nummer 2 om jag är hård i magen ☺️eller i samband med sex… så nu har jag inte sex och jag törs bara gå på toa när jag känner att det kommer att komma utan att jag behöver trycka på. Blödningarna syns bara när jag torkar mig och avtar sedan. Inte behövt trosskydd.
Jag är så förvirrad! Jag vet inte "vilken mens" jag ska gå efter och jag vet inte om jag går runt och väntar ett missfall eller en bebis. Haft svag molande "mensvärk" men inte så att det har gjort ont, så jag vet inte om det är växtvärk i livmodern eller inte.
Om jag går efter mensen den 26e så är jag i v.9, men jag vet inte om jag ska ringa till en BM eller inte… gör dom någon koll så tidigt eller ska jag vänta till v.12? Jag har inte berättat för särskilt många hur situationen ser ut eftersom jag och min pojkvän ännu diskuterar allt detta. Min mamma anser att jag ska ringa en BM men om dom ändå inte gör någon kontroll så ser jag inte meningen med det.
Ursäkta om inlägget är förvirrande! Jag känner mig hemskt förvirrad.
Är ganska vanligt att blöda lite i början av en graviditet. Jag skulle nästan gissa på att du blev gravid efter mensen som var före den du skrev här (dvs den som var nån gång i slutet på juni?), och alla de du skrivit här är blödningar som man kan ha. Vet de som varit betydligt längre gågna än de trott p.g.a. att de haft mensliknande blödningar de första 1-2 månaderna.
Jag skulle nog göra ett VUL snarast i ditt läge, även om blödningar är rätt vanligt tidigt i graviditeten. Dels så kan de kolla om det är missfall på g, men de kan även bedöma hur långt gången du är. 👍
När jag fick mitt missfall kändes det helfel i kroppen väldigt tydligt. Alla symptom försvann tvärt, jag hade mycket ont och blödde, i början som du och så höll det på i 2 veckors tid, sen kom kraftigare blödningar. Till slut kom koaglerna. När de kunde bekräfta missfall så hade jag redan fattat det för länge sen, då min kropp verkligen "skrek" att något var generalfel.
Tack för att du svarade :) Oj, jag har inte ens funderat på att det skulle kunna skett i Juni också… jag antar att en barnmorska får hjälpa mig att reda ut det här… synd att man inte kan gå efter symtomen dock… glömde nämna mina ömma bröst som började ömma redan i samband med mensen 26e Juli, och jag gråter för minsta lilla. Aldrig känt mig så löjlig förut…
Tack #2 för svar :) Ja jag borde nog kolla…
Oroa dig inte i onödan bara, jag tror nog att det kommer att gå bra för dig 😃 men det är ju skönt att få graviditeten tidsbestämd och få svart på vitt att allt är bra där inne.
Kontakta barnmorskan så snart som möjligt så fixar dom ett vul åt dig och kollar hur gammal bebisen är.
Lite blödningar eller färgade flytningar är helt normal!
/Christine
#6 Ska göra det 🙂 Så får jag veta om allt ser okej ut därinne!
Om någon undrar hur det går så kan jag säga att det är lite av en cirkus. Ringde vårdcentralen men dom sa att jag inte kunde boka barnmorske besök via vanliga tidsbokningen, jag skulle vända mig direkt till barnmorskornas avdelning. Jag googlade upp numret och ser att deras telefontider är måndag till torsdag mellan 8.15-9.00.
Jag ringde följande dag men fick inget svar. Lämnade meddelande men ingen ringde upp. Skickade ett meddelande till vårdcentralen via Mina vårdkontakter och förklarade att jag är gravid men det är omöjligt att få tag på en barnmorska så dom ringde slutligen upp och sa att tyvärr så är den ena barnmorskan på semester och den andra är hos sin sjuka mor på obestämd tid. Hon bad mig försöka ringa på måndag igen och om ingen svarar så ska jag söka mig till närmast liggande vårdcentral/lasarett och boka tid där istället. Så… jag har ännu inte fått någon tid men jag jobbar på det.
Ska börja nytt jobb på måndag så jag vet inte hur det blir med att ta sig till närmast liggande ställe i veckan och ändå tima in med jobb då jag inte har fått körkortet än.
Trevlig helg alla ni iallafall :)
På våran vårdcentral har vi också bara 2 barnmorskor, kan verkligen vara svårt att få tag i den ibland :/ Telefontid 1 timme på morgonen och då ringer ju alla - ungdomar, gravida och föräldrar…
oj shit! våra BM har egna lokaler, och expanderar så nu har dom köpt ett nytt större ställe och håller på att flytta 😮
Ja det är surt 😡 enligt mina beräkningar gick jag precis in i v.10 så det är ju läge att snacka med någon nu. Imorse gjorde jag nummer 2 och var tvungen att ta i (ursäkta infon) och då kom det lite blod från vagina när jag torkade mig. Har som rutin nu att kolla varje gång jag varit tvungen att "ta i" vid nummer två eftersom det verkar som att det kommer lite blod varje gång jag är hård i magen! Det är inte mycket blod och det slutar alltid direkt så jag behöver inga trosskydd men jag vill hemskt gärna prata med en barnmorska och göra ett vul känner jag…
#14 Det behöver inte vara någon fara, men som du säger så vill man kolla det. När jag hade likadant läste jag massa liknande berättelser, och de flesta slutade ändå bra. Men håller du på att bli förstoppad så kan du be en vanlig vårdcentralsläkare att skriva ut laktulos åt dig, det är toppen på slöa gravid-tarmar!
(Jag sökte på akuten när jag hade såna blödningar. Då man blöder så är det ett legitimt skäl att söka direkt)
#14 Ja irriterande är det 😡 Hoppas du får tag i BM snart, är ju inte roligt att behöva gå runt och oroa sig hela tiden över att gå på toaletten, att vara orolig är juiinte superbra i början heller.
Är du säker på att det är från fiffi de kommer och inte stjärten? Man kan lätt "spricka" och få hemorrojder och de kan man blöda av.. Så de behöver ju inte vara framifrån.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
hemorojder och sprickor ger ett helt annat blod, typ som från vilket sår som helst, men kommer det från slidan brukar det vara utspätt 🙂 gissar att det är rosa/blodblandad flytning som är aktuellt här. (Jag har blött från bägge så jag berättar utifrån vad jag själv erfarat bara) För att inte tala om vad det svider i arslet om man blöder där 😂 (ursäkta)
Låter som ett ytligt blodkärl som brustit i mina öron, precis allt verkar ju bli känsligt när man är på smällen :p
Upplevde det två gånger själv under min graviditet, lite läskigt men som tur är inget farligt :)
#19 Absolut, det är ju jättevanligt, även lättblödande slemhinnor, och om moderkakan sitter lågt kan den blöda (rätt rejält!) i kanten. 🙂
#20 Ja, det är verkligen massa jox som kan ske. Minns att det gick åt ganska mycket tid bara till att fundera på om saker och ting var normala :P
Ja jag är säker på att det kommer från fiffin ;) haha fint ord, det lär jag börja använda istället för fikan…
Efter lite krångel fick jag en tid hos barnmorskan och fick vänta i typ en vecka, men dagen före utsatt tid ringde de från vårdcentralen för att lämna återbud då bm's mamma blivit sjuk igen. Ingen tid den veckan heller… min syster tröttnade på mitt tålamod och ringde till grannbyns vårdcentral och bokade en tid åt mig där istället 😛
Besöket tog ju lång tid! Svara på frågor, diskutera matvanor, ta prover… jisses! Tog lite över 2 timmar men barnmorskan var väldigt trevlig och rolig att prata med. Hon sa att jag inte kunde få göra något vul, men hon var rätt säker på att jag blivit gravid runt nionde augusti och att jag går in i 12e veckan när som helst (imorgon enligt min app)
Hon sa även att blödningarna som jag hade i början när jag gjorde nummer två (som nu helt avtagit) var normala och att proverna var bra och att det är större chans att allt går som det ska än att det blir mf. Min mor har tjatat om att mina blödningar säkert var pga utomkveds, men bm sa att risken för det var minimal och att jag nog borde känt det om bebis nu är runt 3cm stor.
Inte haft ont, större blödningar eller klumpar så jag får nog försöka att inte vara så orolig och lita på barnmorskan när hon säger att jag väntar barn och inte ett missfall… jag önskar dock att det fanns något som säkert tydde på att man fått missfall eller att allt är bra :P men man kan ju aldrig veta.
#24 Utomkveds lär det inte vara när du är så långt gången nej 🙂 Du hade spruckit för länge sen. För att inte tala om smärtan du hade haft.
Jo om fostret fäst fritt i buken och inte i äggledaren kan man gå längre, men så länge? Det låter väldigt osannolikt. Däremot är det vanligast runt vecka 6. Det är nog det hon far efter.