Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 13253 ggr
[pepparkatt]3
2014-10-04 11:09
0

Postafen

Jag blev rekommenderad postafen av min barnmorska nu då jag mår extremt illa på mornarna och även utspritt under dagarna/kvällarna… Är i vecka 13. Blev lite orolig när jag läste om postafen på FASS' då det stod att man bara ska använda det i nödfall typ… Ngn som tagit denna medicin eller liknande? Jag kan inte fungera normalt pga illamåendet och ska snart ut på VFU då jag går sjuksköterskeprogrammet och oroar mig för hur det går med illamåendet :-/ Är det farligt för bebis?? Dela gärna era erfarenheter!

Theres
2014-10-04 11:27
1

Tog en igår innan jag skulle åka flygplan just in case :)

golf.ifokus.se

[pepparkatt]3
2014-10-04 11:31
0

Så det är ok alltså? Jag är bara så nervös över att ta medicin som kan skada bebisen :-/ jag lär behöva ta en varje morgon innan jag går upp tills jag mår bättre liksom.. Barnmorskan sa att illamåendet borde gå över from nu men för mig har igen tytt på att det är på väg bort! Så vill ju kunna fungera normalt liksom.

RoxannaS
2014-10-04 11:45
1

#2 Dem skulle inte rekommendera något om det skulle vara farligt. Men om du är orolig så finns de andra sorter man kan få på recept.

Lergigan finns även i comp (kombinerad med koffein), och funkar inte den så finns det ondansetron (vet inte hur svår dem är att få) men dem har jag, och dem har jag haft sen vecka 13 typ (33 nu), enda är att man blir förstoppad av dem, så man lär ha något mot förstoppning också. Jag kör forlax, pulver man blandar i vatten och dricker, de liksom "smörjer" tarmarna och gör att avföringen inte blir så hård. 🙂

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Intehärutandär
2014-10-04 12:53
1

Jag åt dem dygnet runt i 2.5 månader av denna graviditet. Ännu längre med tonåringen. Han är frisk o kry.

Intehärutandär
2014-10-04 12:56
0

Ett tips är att ta en vid 8-9 på kvällen. Som varar då Du vaknar. Då hinner Du äta och ta ett nytt piller innan de förra tar slut. (Tar en timme innan de verkar)

[pepparkatt]3
2014-10-04 13:27
0

Tack bra tips!!

ChristineL
2014-10-04 15:05
0

Annars finns ju seaband som många verkar gilla. Och som sagt, dom skulle ju inte rekommendera det om det var skadligt ;)

jackiejohn
2014-10-04 17:27
0

Jag åt postafen i ca 3 veckor i början pga illamående, tog en 8 på morgon och en 20 på kvällen, funkade kanon för mig och det är knappast farligt för då skulle dom väl aldrig rekommendera det? Känner många gravida som ätit det och alla bebisar har vart friska och pigga :)

tjoopa
2014-10-05 15:44
0

Jag åt Postafen från v7 till början av v9 ca. Fick sen utskrivet Lergigan Comp vilket jag tycker har fungerat bättre :) Postafen blev jag mest trött av, dämpade inte illamåendet så mycket. Tyvärr mår jag inte helt hundra på Lergigan heller så vi får se om jag kanske får något annat utskrivet snart. Är i v13 nu så jag hoppas verkligen att illamåendet ska försvinna snart… Både läkaren och apotekspersonalen säger då att man kan ta Postafen och Lergigan Comp som gravid :)

fridaas
2014-10-05 15:58
0

Att de inte skriver ut något som vore skadligt stämmer dock inte alltid. Lergigancomp kan ge fosterskador, det stod det i bipacken för fyra år sen, dock har de ändrat det nu. Jag åt dem då och dottern är född med cystnjure som med största sannolikhet är pga medicinen. Med sonen vägrade jag äta dem även om det är ändrat på bipacken

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

tjoopa
2014-10-05 16:03
1

#10 Är du säker på att innehållet i medicinen är samma nu då? För sånt kan ju ändras, att vissa ämnen ökar/minskar/ersätts osv. Vilket ämne är det som ska orsaka fosterskador? För enligt vad man kan läsa är det enbart koffeinet i Lergigan Comp som ska påverka fostret.