Låg järnhalt
Hej! Jag har varit på inskrivning och fått veta att jag har dåligt blodvärde (fick veta det där) samt att järnhalten är låg efter ett annat test som de tåg och skickade till labb sen, så nu vill barnmorskan att jag ska äta järntsbletter och det är ju ok. Undrar om någon annan haft detta problem? Är det farligt för fostret?? Blir jättenervös över att det varit dåligt under dessa 12 veckor, 13 på fredag… Sen mår jag ju kasst pga detta är helt och totalt uttömd på energi känns det som, blir extremt andfådd när jag går mer "ansträngt" tex lite uppför osv.. Känner mig så otroligt ur form och detta tillstånd överrensstämmer inte alls med hur jag mått tidigare :-( Ville väl bara skriva av mig, detta är mitt första barn och jag vill kunna njuta av tiden mer än å oroa mig…
Såvitt jag förstått så är det extremt vanligt att ha lågt blodvärde när man är gravid och det är många, många som får äta järntillskott under graviditeten. Lågt blodvärde gör också att man känner sig trött och hängig. Så oroa dig inte :)
//Malin
Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se
De flesta har lägre järnvärde under sin graviditet. Min hälsotant sa att senast i v22 typ börjar det dala för fostret behöver järnet. Vi har alla fått öka vårt järnbehov i olika grader. Gå till apoteket och be dom ge dig nått som är snällt för magen. Man får lättare förstoppning som gravid och järntabletter är ökända för att ge förstoppning.
Det verkar vara vanligare att man får äta tabletter än att man INTE får göra det. Jag hade såpass bra att jag aldrig behövde äta något och min bm var jätteförvånad, tycker att det säger en hel del.
Det är som sagt jättevanligt! Ät dina järntabletter, men fyll även din vardagliga kost med järn. Blutsaft, bladspenat, bönor, broccoli, ägg är jättebra!
/Christine
Tack snälla ni nu känner jag mig mycket bättre faktiskt, behövde få höra att jag inte är ensam :-)
Niferex och Gravid äter jag ! Det har funkat fint :)
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth

Jag hade 77 första gången jag kom till barnmorskan och hon kunde inte fatta att jag orkade stå upp ens. Men ingen fara alls för bebisen, den tar vad den behöver.
Åt niferex 3 om dagen har jag för mig och såg till att äta mycket järnrik mat men lyckades aldrig få det bättre än runt 100.
Efter förlossningen var jag nere på runt 77 igen och fortsatte äta niferex i några månader till det gick upp igen.
Det jag märkte mest var att jag hörde min egen puls inne i huvudet eller hur man ska förklara när jag ansträngde mig. Blev ganska lätt andfådd när jag gick i trappor också.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Hade 94 på inskrivningen. Åt järn, men det sjönk till 86. Fick upp det till 100 med mer järn. Fick ändå ta järninjektioner intravenöst. Nu låg det på 109 efter det.
golf.ifokus.se
Du kan vara lugn för bäbisen hitills. Anledningen att Du har låga värden är för bäbisen tagit av dem. Det är mer otur för din egen skull. Bara få upp järnet igen, så din kropp orkar.
Tack för era berättelser! Jag ska köpa niferex idag och hoppas att det funkar!
Blev beordrad niferex varannan dag trots bra blodvärde ;) Var rädd att bli förstoppad men nej. Fast tar ju varannan dag bara :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag hade jätte högt järn i början när vi kollade första gången, andra gången hade de sjunkit från typ 130 ner till 126, sist jag kolla var det nere på 106.
Som sagt, man kan bli förstoppad även av dessa. Men de finns en annan sort man kan prova istället. Alternativt så kan man hitta lösningar mot förstoppning, som forlaxen (som jag tror jag skrev i din andra tråd om illamående). 🙂
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Tack snälla! Har tagit niferex i tre dagar nu men inte blivit förstoppad än så länge iaf så det är ju skönt :-) men blir det så, så tar jag det då :-)
Jag blev snarare lite lös i magen av Niferex
#13 Tänk på att de tar 48 timmar för dem att "komma igång" så även om du skulle ta när du blivit förstoppad får du gå med förstoppningen tills dem kommer igång. Därför jag rekommendera att börja med dem samtidigt, men vissa blir ju dålig i magen av dem också så :3