Gravid iFokus

Gravid

Etikettandra-trimestern
Läst 1822 ggr
jackiejohn
2014-09-23 13:58
0

Lätt oroad..

Hej allihopa!

Har varit rätt tyst det senaste men vi mår bra och bebis växer och frodas, vecka 24 nu allredan! 🤪

Ultraljudet i vecka 19 visade att allt var bra med bebis men att jag har en moderkaka som ligger långt ner och täcker halva förlossningskanalen så vi skulle få komma tillbaka i vecka 28-30 för att se om den växt med magen upp.. Var hos BM igår för första gången sen inskrivningen och fick lyssna på bebisens hjärta ❤️

Då passade vi på att fråga lite mer  om detta med moderkakan läge och vad det innebär det hon sa är att det finns en ökad risk för att:

- min moderkakaka lossnar /börjar lossna

- att jag inte går tiden ut pga av ökat tryck på moderkakan som kan orsaka blödningar

-och detta medför en så kallad "snittrisk"

Men hon var noga med att betona att inget av detta behöver hända, och att vi får hålla tummarna för att den flyttats upp till ultraljudet.

Vi satte lite delmål mest för min oro skull s fösta målet är att ta oss till vecka 30 och därefter att ta oss till vecka 35 och sen då vecka 40..

Jag är inte rädd för att bli snittad men vill helst föda naturligt, men bebisen hälsa går självklart före min önskan om att föda naturligt!

Att få någon vecka förtidigt har jag nästan räknat lite med, då det verkar vara så i min släkt att man "ska" få allt från 1-4 veckor för tidigt eller på satt datum som senast, sen vet jag att det inte betyder det blir så för mig men tanken har ju funnits där hela tiden 😉

Oron som gnager i mig är att moderkakan ska lossna/ börja stört blöda och att det ska gå åt skogen, är en expert på att intala mig själv att det värsta kommer hända..

Vill nog mest skriva av mig och gnälla lite, för utåt "måste man hålla skenet uppe" har en svärmor som jag blir galen på,vår relation var skadad innan vi blev gravida men att hon SKA föra en fullständig journal på graviditeten och veta ALLT för att hon MÅSTE ha koll är jobbigt som det är så ja låtsas att allt är bra, för jag tycker att hon försöker "Ta min graviditet ifrån mig" med sin koll på allt.. Är mycket väl medveten om att ja nog är ingen hormonstin när jag skriker på maken med tårarna sprutandes att hon har fått uppleva tre graviditeter själv kan hon inte ett steg tillbaka och låta oss vara!! Maken tycker inte att hon är så på så han förstår inte hur jag känner utan tröstar bara så gott han kan..

Och med denna röriga roman vill jag bara säg att jag är orolig för min lilla plutt i magen och att jag vill slippa min svärmor och att allt känns extremt jobbigt just nu och tårarna sprutar för mista lilla men gissar på att det är rätt normalt att känna såhär?  😭

Eloge till er som orkar läsa denna röriga roman!

ChristineL
2014-09-23 14:05
1

Det är helt okej att gnälla av sig! Det är det vi finns här för ;)

Håller tummarna att moderkakan flyttat lite på sig så det är fria vägar för bebisen och snart är det ju vecka 28 för dig så då får du se då. Sen så händer det att förlossningar börjar med blödningar, men vad blir komplikationen av att moderkakan skulle lossna? Antar att det blir bråttom att få ut bebis då… Och jag tänker hellre akutsnitt än att riskera lillens liv.

Och numera är det så att de allra flesta som föds från v.25 faktiskt klarar sig! Hörde det i helgen på nyhetsmorgon, var ett par med där som fått tvillingar v.25 som klarat sig. Det blir naturligtvis ingen rolig första tid när det är så extremt tidigt, men vill ändå muntra upp dig med att det brukar gå om det nu skulle bli så :)

Fortsätt kämpa på!

[TanatosNyx]
2014-09-23 14:12
0

Jag kan nog komma med lite lugnande ord tror jag 🙂

I min släkt bär vi på en sjukdom som medför ökad risk för möderkaksavlossning, förtidsbörd och hela faderuttan. Med mig hade mamma sängläge från vecka 19 då hon redan var 3cm öppen och det höll på att dra igång. Med lillebror började moderkakan lossna och hon fick föda i en OP-sal med "halva sjukhuskåren" runt sig, bägge gångerna har allting gått bra! Då har hon ändå skör och trasig bindväv att tampas med.

När moderkakan ligger helt eller delvis för kanalen sådär brukar den dra upp sig till slut så man kan föda vanligt ändå. Du kan däremot få blödningar, men då vet du att det antagligen är moderkakan som blöder i kanten, och inte är något galet med fostret. Man brukar åka in på koll om det händer och blir väl övervakad, så du är i trygga händer om något händer.

Förstår att du är skiträdd, men vi har extremt bra förlossningsvård i sverige. 🙂 Även om hela moderkakan brakar loss med hull och hår så brukar det gå bra, även om det blir ett akutläge. Det blir helt enkelt bråttom att ta hand om bebis och få stopp på din blödning, därav "akut".

Det är rätt vanligt att moderkakan kan ligga kvar ivägen till runt v34, då brukar den masa sig rätt på de flesta. 👍

VildaVittra
2014-09-23 14:15
0

Jag förstår att det är jobbigt, men försök att hålla dig väl med farmor, en gratis barnvakt är inte helt fel när man inte fått sova en hel natt på några veckor. 

Och #1 har helt rätt, det är bara ett par veckor kvar till bebis kan klara sig om nu lagen om allts förjävlighet visar sig gälla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JeFo
2014-09-23 15:33
0

Gnälla ska man göra här. Tyckte det var kanon när jag var gravid. Man vill inte beklaga sig för dom man känner hela tiden. Därför är det kanon att gå in här 😀 En kompis fick bebis i v 23 och han överlevde. Visst var det en jobbig start som man inte önskar någon. Men Sverige är riktigt bra när det gäller gravida. Håller tummarna för att allt ska gå vägen!

jackiejohn
2014-09-23 16:38
0

Åh ni kan verkligen få en på bra humör igen! Gnälla har man ett rätt stort behov av har jag märkt 😁 haha! Jo vet ju att bebisen har hyfsad chans att klara sig om det nu "vill sig illa" och bli mycket förtidigt, men mitt ny funnena mamma hjärta blir så nojjigt… vill bara att bebis är frisk, stark och kry när h*n ser dagens ljus och nerverna är inte alltid lätta att piska på plats så nu vill jag bara få ultraljud nr2 gjort så man får mer konkreta besked om framtiden 😔 Blivande farmor vill bara väl det vet jag men vi har en skadad relation sen innan så när hon då i mitt tycke "lägger sig i" för mycket så stormar hormonerna och jag blir ett stort känslosvall…

mallan-nog
2014-09-23 16:58
0

När vi gjorde vårt ultraljud i v 22 så var moderkakan helt i vägen. Men vidndet andra "extra" ultraljudet hade den flyttat sig helt och det blev aldrig några problem. Sen kom min son v 34+1 men det berode inte på moderkakan utan den var "frisk" och så och han hade fått den nöring han behövde, han hadwe bara litebråttom ut ☺

jackiejohn
2014-09-25 11:21
1

Tack för alla svar! Känner mig något lugnare ang

jackiejohn
2014-09-25 11:22
1

Dumma telefon!! Känner mig något lugnare nu angående moderkakan :) Får bara försöka stå ut med svärmor nu ;)