Gravid iFokus

Gravid

Etikettbilder
Läst 1766 ggr
ForestSpirit
5

Mammakroppen!

Här har en fotograf framställt en video med en massa bilder på hur olika kvinnor ser ut efter födseln, väldigt fin video! Rekommenderar verkligen er att se den :)

Edit - naket förekommer!

http://newsner.com/2014/05/fotografen-som-visar-hur-mammor-verkligen-ser-ut-efter-fodseln-sa-vackert/

Medaljjägaren
1

Hjälp. Jag var liksom oberett beredd på att de skulle vara nakna…

YEY, INSIDER!

ForestSpirit
1

Oj, skulle kanske ha skrivit det…

Medaljjägaren
1

Det kanske är bra. Så ingen blir jätte sur :)

YEY, INSIDER!

[TanatosNyx]
1

Vackert! Men, är alla bilder efter förlossning? 😮 vissa har så stram hud över magen som liksom har "gravid-formen" kvar?  Jag vet att det kan se väldigt olika ut, men att det var såå olika visste jag inte 🙂

ForestSpirit
1

#4 för vissa tar det ett tag för att få ner den svullna magen, andra inte. :)

[TanatosNyx]
1

Jo det visste jag, men jag bommade att de kunde vara precis klotformat även efter 😃 häftigt!

I want to belive
1

Riktigt bra video ! Alla storlekar och former också . Helt underbart :)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

ChristineL
2

Älskar detta projektet!

JeFo
1

Ja hellre att de visar kroppar så här än typ Hollywood-kroppar. Tycker ändå det är lite tokigt. Kroppen blir inte alltid förstörd av att vara gravid. Skulle jag se en sådan film och inte haft barn skulle jag bli lite rädd. Ta nu inte detta fel, man ska älska sin kropp, oavsett hur man ser ut.

I want to belive
0

Jag vill inte påstå att kroppen blir förstörd , bara i ett nytt stadie som man själv väljer om man vill stanna i det eller göra något åt det , och det som du säger , alla kroppar förändras inte speciellt mycket när bebisen är född , alla kroppar är ju olika ! Och unika på sina sätt , vore ju trist om alla hade super kroppar som människo robotar , hehe ;)

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne

Niini
1

Har sett den förr :) Är ett bra initiativ men som nån annan skrev så är det lite snedvridet åt andra hållet, hade varit bättre med spannet minimal förändring - enorm förändring. Hade varit mest korrekt så :)

Svarttusch
0

Jag tycker filmen är bra. Idag ligger det viss prestige i att "komma tillbaka" tidigt. Man ska gå ned massa kilon redan första veckan. Min syster blev "övertalad" av andra mammakompisar att sluta amma vid sex månader för att kunna "banta" osv. 

Visst kan man föda massa barn utan att få bristningar och hängig mage. Men man kan också få bristningar, och ska det verkligen vara hela världen? Hur kommer det sig att många oroar sig mer över bristningar på magen än ev komplikationer? 

Men ja, videon kanske inte är ultimat att visa för kvinnor som ännu inte fått barn. Men samtidigt så är det bra att poängtera att det är inte en förstörd kropp utan en förändrad kropp. I en gravidbok jag läste så stod det att det tar lika lång tid att ändra tillbaka kroppen som förändringen tog. Dvs 9 månader. Man måste inte vara lika smal en månad efter FL, det är vanligt att det tar mer tid.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

JeFo
2

#11 Ja precis, minimal-enorm-förändring. Går ju inte att veta innan hur det blir för en. Min kropp har jag blivit imponerad över, djupt! Alla sa att med nr3 skulle jag nog få se. Skulle inte vara lika lätt som med de andra två och blablabla……. Svägerskan var på mig 1mån efter Förlossningen. Amningen har tagit allt på mig. 30kg upp vAr borta efter 3-4mån. Hon har 20kg kvar. Den elaka lilla djävulen i mig ler. Jag är sån som aldrig säger något, tar bara emot. Har hört 9mån upp, 18 ner. Som sagt har alla olika kroppar med olika förutsättningar. Så länge man själv mår bra är det väl bäst. Jag har inte stått på vågen under hela graviditeten utan valt att titta bort. Kollade på förlossningen enbart. Ska inte sticka under stolen med att jag tycker det är jobbigt att få upp. Visste ju av vad jag gick upp med de andra. Så att titta bort gjorde att jag kunde äta vad jag ville utan dåligt samvete. Löjlig man är! Mest roligt att slå alla på näsan, nr3 var inte alls konstigare än 1 å 2!

CelsiusT
1

Men visst finns det ju dom kropparna i den videon som inte ser särskilt förändrade ut (ja iof så vet jag inte hur dom såg ut innan), som inte syns några större märken av graviditet på.

Några dagar efter min FL så syntes det inte alls att jag varit gravid, gjorde inte ett smack för det utan magen försvann när livmodern drog ihop sig. Min kropp har blivit ganska förändrad, men i mångas ögon till det bättre, har gått ner ca 10kg och alla mina kläder hänger som säckar på mig nu. Letade igenom min garderob efter jeans att ha på mig. Alla jeans sitter som baggy jeans på mig nu, säckigt och extremt stort i midjan. Har ett par jeans som sitter bra på mig, och det är mina favoritjeans från 1an på gymnasiet, dvs ehm…8? år gamla. Har två små bristningar på mindre än 1cm precis vid naveln. Dyrt att gå ner så mycket i vikt, måste ju köpa typ ny garderob, inte direkt planerat och man vet ju inte heller hur kroppen kommer att se ut efter amningen. Och en sak till som jag inte tänkt på… jag har varit så besviken på att inte få shoppa gravidkläder då min viktnedgång gjort att jag hela tiden kunnat använda mina vanliga kläder, men det var ju tur att jag inte la pengar på det för nu måste jag ju köpa amningsanpassade kläder. Något som jag faktiskt inte hade tänkt på innan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niini
0

#14 Så kan det gå :) Satsa på H&Ms linnen med "resår"axelband och sen helt vanliga tröjor ovanpå. Ammade sonen i nästan 7 månader och ägde aldrig ett enda amningsplagg (föutom 2-3 amningsbehåar). Körde bara linnet ner - tröjan upp :)

CelsiusT
0

#15 Jag är sån där linne-människa, så jag har bara boxar-linnen i min garderob och fina tunna toppar. Och tjocktröjor med dragkedja. Har två sådana HM-linnen, jag drunknar i strl S så känner mig inte så fin i dom. Har även två amningstoppar från HM, som en t-shirt med omlott över brösten. Men verkar som om amningskläder är gjorde för att dölja bulliga efter-gravid-magar, jag som gillar mina tajta boxarlinnen trivs väl inte toppen i dom även om dom topparna är bättre än amningslinnena. Och dragkedjor är inte heller toppenkul när man bär runt på bäbis och när man ammar så känns det hela tiden som den kommer i ansiktet på bäbis. Vad har du för typ av tröjor över som man kan dra upp när man ammar? Det låter rätt klumpigt?

Niini
0

Använde ganska mycket i denhär stilen: http://www.hm.com/fi/sv/product/39095?article=39095-B, dvs lite lösare modell. Använde också mycket t-shirts, koftor som man knäpper funkar ju också istället för dragkedja. Var inte alls bökigt tyckte jag, tycker de flesta amningskläder kjag hittade var skitfula (eller stora som tält). Har i övrigt xs på kläder och kom knappt upp till strl 36 som var minsta som fanns på H&Ms mammaavdelning under grav. Boxarlinnen kunde jag också ha nån enstakla gång men eftersom det var sommar hade jag också en hel del såna här linnen i kortare o längre modell.
Finns massor man kan ha istället för amningskläder bara man är lite påhittig :) Som ett litet tips bara ;) Jag tyckte gravid- och amningskläder var bland de onödigaste man kuinde köpa då man bara har det ett fåtal månader :D

Praefatio
0

Nu bidrar jag till OT men det som stör mig mest är att det är så dåligt med gravid- och amningskläder i strl XS. Allt slutar på S = för stort för mig. Har dock köpt amningslinnena från HM, de sitter inte snyggt men de kommer nog att göra sitt jobb i alla fall.

#0 Det projektet är himla bra 🙂 Bidrar till kampen mot att en mor ses som en förbrukad kvinna. Vi är inte alls förbrukade - vi har bara uppnått en ny grad av potential! Att det kan lämna sina spår på utsidan är inte det minsta konstigt eller fel.

Jag älskar mina bröst just nu. De har inte blivit större (eller jo, två storlekar, men det skedde ju redan i februari) men de har ändrat utseende och det syns att deras nya uppgift är att ge ett barn mat, inte (bara) att vara leksaker åt en partner. Bröstvårtorna är större och mörkare, brösten har blivit "tyngre" i utseendet, rör sig annorlunda och allmänt jättehäftiga. Mammakroppar äger.

[TanatosNyx]
0

Jag hakar på ot-tåget: snygga linnen handlar jag alltid på barnavdelningarna, främst kapp-ahl. Blir nog värre med amningsdetaljen dock 🤪

ForestSpirit
0

Jag tycker också att det är konstigt att det inte finns större amningskläder, för det finns ju dom som inte går upp i vikt osv, vet mammor i min närhet som blivit pinnsmal som innan graviditet efter födsel. Jag personligen kommer nog att behöva större än S 🤪

Jag tycker inte om att mina bröst har blivit större, för dom är inte sådär fast längre. Jag har alltid njutit av att kunna vara utan bh, men det går inte längre. Hade C kupa när jag plussade, nu har jag nog E kupa.. Min bh som jag köpte ny nu under grav, 75D, är för liten.

Men åh andra sidan så gillar jag ju att förändringen är skedd för att mitt barn behöver det :)

soundtrack
0

Min kropp har inte ändrats ett dugg av graviditeten. Gick upp 10 kg, har inte vägt mig efter förlossningen men tror att alla dom kilona är borta nu. Magen är inte riktigt lika platt som innan men det är nog bara en tidsfråga. Har inte breddat mig nått över höfterna utan jag kommer i alla mina byxor fortfarande. Stör mig oxå på att alla grav- och amningskläder inte finns i mindre än S :/ amningslinnena från H&M är alldeles för stora för mig så har alltid nån tröja över dom.. Mins bröst har ju typ inte växt nått heller. Kan fortfarande ha mina vanliga bh:ar :P har problem med amnings-bh:ar dock. På H&M finns inte mindre än 75B, jag har egentligen 70B :/ 75 funkar, men det stör mig. Alla får inte jättebröst!

CelsiusT
0

#17 Ja alltså för att förtydliga då, jag menar inte att jag måste gå på en specifik mamma/amningsavdelning och köpa specifika amningskläder. Men jag har väldigt få plagg i min garderob som är amningsanpassade, eller vad ska man säga? möjliga att amma i. Alltså blir det till att köpa en hel del nya plagg för min del. Något som jag inte riktigt räknat med. Och jag vill ju ändå köpa en del eftersom jag ändå räknar med att amma så länge jag bara orkar, siktar på minst ett år. Min garderob innehåller inte koftor och sånt som går att amma i, alltså måste jag köpa massa nya kläder så det var tur att jag inte la massa pengar på att köpa gravidkläder som ändå är relativt kort period man behöver.

#18 Håller med. Konstigt att det slutar på S, alla som är gravida/varit gravida är inte stora. Och som sagt, just amningskläder (men även gravidkläder) har så konstig form, som om dom förutsätter att man vill dölja sin kropp.

#20 Jag gillar inte heller riktigt mina bröst. Jag älskade mina bröst innan, dom var perfekta i storlek. Nu är dom för stora och värst av allt, olika stora 🤪. Amningen är underbar, men jag gillar inte riktigt påverkan på brösten. 

#21 Nej klädestillverkarna verkar inte fatta att alla är olika, och vi mammor finns i alla varianter.

Niini
0

#21 Samma här, har normalt 60D så 75A var inte bara liite för stort i omkrets…