Gravid iFokus

Gravid

Etiketttredje-trimestern
Läst 34353 ggr
ForestSpirit
2014-08-27 19:05
5

Slempropp?

Märkte när jag var på toaletten att jag hade en som en vit, inte slemmig, massa i trosorna, inte grynig men absolut tjockare. Det var nån på internet som hade skrivit att liknande hade hänt henne och hennes bm sagt att det förmodligen var slemproppen.

Jag tänkte att jag lägger upp en bild i kommentarsfältet, så om någon känner att de inte vill se så.. kolla inte. Jag ska till bm på tisdag, men känner att jag skulle vilja ha svar nu.

Tack på förhand!

ForestSpirit
2014-08-27 19:08
0
ForestSpirit
2014-08-27 19:09
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden

SegerSims
2014-08-27 19:13
0

Är du i slutet på din graviditet så kan det vara den

pernillaa
2014-08-27 19:13
0

Är då inte likt slempropparna jag hade. Men har för mig att slemproppen kan släppa pö om pö. Hur långt gången är du?

Ha en bra dag! // Pernilla

Praefatio
2014-08-27 19:34
2

Ser ut som vanliga flytningar, såna har jag haft i mängder hela graviditeten och tydligen ska de bli ännu kraftigare i mängd just runt slutet så har du inte haft det tidigare så är det inte så konstigt att du får det nu.

Ursäkta påflugenheten, men lukta på det. Luktar det lite syrligt så är det definitivt flytningar. Hur slemproppen luktar vet jag däremot inte 😂

ChristineL
2014-08-27 19:36
1

Tror nog också mest på flytningar, man kan ha väldigt mycket i slutet av graviditeten. Slemproppen har jag fått för mig är mer gelé-aktig.

[Thiah]
2014-08-27 19:38
3

Ser precis ut som mina flytningar sista tiden. Kändes som jag kissat på mig för det blev så blött.

soundtrack
2014-08-27 19:45
1

Hade också sånna flytningar. Min slempropp gick aldrig innan förlossningen (så vitt jag vet iaf…)

Praefatio
2014-08-27 19:45
0

#6 Har också fått för mig att den brukar vara geléig.

Jag har för övrigt alltid haft "mycket" flytningar, hela livet, men under graviditeten har det varit rätt absurt. Precis som #7 beskriver kan jag behöva gå in på toaletten och kolla vad som hänt när det plötsligt kommer hur mycket som helst, och lakanen blir fläckiga på bara en natt. Tur att man har en kille som tar sånt med ro och inte kryper ur skinnet totalt… 😛

ForestSpirit
2014-08-27 20:00
0

Okej men tack hörni, då kan jag lugna ner mig (och karln som flippade litegrann 🤪) Nog för att inte skulle klaga om lillis ville titta ut, men det är liite tidigt än, 30 dagar kvar till bf (36+3)

Har inte haft nå mer flytningar innan nu, men det ska väl börja nån gång.

Det är ju annars Praefatio som står på tur! 😉

Praefatio
2014-08-27 20:12
0

#10 Alltså, ska du ha bråttom så får du banne mig sno min köplats 😂 Jag har inte tid att bli mamma riiiiktigt än, jag vill hinna med att gifta mig först ju!

soundtrack
2014-08-27 20:13
1

Även om det hade varit delar av slemproppen så hade det inte behövt betyda så mycket. Läst om flera där den gått runt v 37 och barnet har ändå hållt sig inne tiden ut :)

Theres
2014-08-27 20:20
0

Hade sånna flytningar, men sen tog jag en pevaryl, och nu är de borta ;) Hade svamp :/

golf.ifokus.se

ForestSpirit
2014-08-27 20:23
0

#11 När gifter ni er? :) Och hur långt gången är du?

#12 Ja absolut, det är ju olika för alla. Men det är ju skönt att veta :)

Praefatio
2014-08-27 20:31
0

#14 Idag är jag i vecka 37 (36+3), vi gifter oss på 37+6 så det är tight men det ska nog gå :) Höll på att bli vigsel i 38+6, det hade varit lite läskigt men nu är det ändå två veckor innan BF så jag känner mig rätt säker på att bebben inte hinner kika ut innan dess.

RoxannaS
2014-08-27 20:43
1

Tror också på flytningar. Min slempropp har dock gått. Det blir lite grön/gult i färgen och ganska tjockt, inte alls som flytningar /tjock fil, utan mer som snorkråkor *Asgarvar* vet inte riktigt hur man ska förklara men slemmiga och ser ut som gummi nästan typ. :3

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Praefatio
2014-08-27 21:01
1

#16 Mmm, snorkråkor från underlivet… 🤪

RoxannaS
2014-08-27 21:25
0

#17 Haha ja men de är ju vad de ser ut som 😃

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
ForestSpirit
2014-08-27 23:14
0

#15 Ah, du är en vecka före mig då, skrev fel i förut. Är i vecka 35+3 (snacka om att man vill att det ska vara över snart 😊) Men vad spännande, får se om er lilla kommer ut före eller efter då, men jag håller tummarna om att h*n kommer efter :)

#16 haha okej, då ska jag hålla koll efter snorkråkor ;) 

Undrar då såhär i efterhand om inte det lossnade litegrann för flera veckor sen, för då kom det lite "gummi" i trosorna, men då måste den isåfall ha vuxit tillbaka

CelsiusT
2014-08-28 08:53
1

Det kan släppa bitar av det under sista trimestern. det betyder inte att det är på g att bli bäbis. Min började släppa…ehm, v 36-37 nånting. Fick bäbis på BF.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2014-08-28 09:46
1

#9 min karl har ingen möjlighet att vara kräsen, då får han sova någon annanstans.. Redan 3mån in i värt förhållande gjorde vi en abort och jag blödde lite här o där i sängen.. sen missfall/ cytotec behandling ocv jag blödde lite här å där i sängen ;) Åh sen niagara fallet som kom en vecka efter joels födelse. Plus alla flytningar under graviditeten. . Kände mig ibland som en blöt sugpropp där nere :D haha

Jespersen
2014-08-28 12:48
0

Jag hade likadant i slutet och undrade om det var slemproppen. 
Slemproppen gick istället under förlossningen och det var mängder med slem! Jag trodde först att det var vattnet som gått :D

soundtrack
2014-08-28 13:09
0

#22 Precis så var det för mig med! Det verkligen rann ut.

Tina-A
2014-08-28 16:52
0

Slemproppen är stor, typ 0,5-1dl geleaktigt slem. Det kan vara en liten bit av den, ofta släpper lite i taget i flera veckor innan det är dags. Min släppte lite i taget i 2-3 veckor innan min dotter kom. Dock tycker jag mest det ser ut som flytningar! :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

CelsiusT
2014-08-28 17:02
1

För mig släppte också lite i taget. Kom ut slemmiga geléklumpar stora som en tumnagel ungefär. Gulgröna och luktade ganska starkt.

ForestSpirit
2014-08-28 17:17
0

#24 Hur menar du med flytningar då? Ungefär som på bilden jag la upp eller? 🤔

#25 Okej det luktar ganska så starkt alltså, bra att veta :) Tycker i för sig att dessa flytningar luktar ganska starkt.. Får höra med bm på tisdag!

CelsiusT
2014-08-28 17:21
0

#26 Egentligen har det ingen betydelse alls. Att slemproppen lossar är mest intressant kuriosa för sig själv. Det är ju inte indikation på någonting så egentligen inget att fundera över.

Även vanliga flytningar luktar ganska starkt mot slutet. Beror på hormonerna i kroppen.

millib
2014-08-28 17:29
0

Min slempropp har släppt sedan v 31 är i vecka 37 nu. Och det ser inte ut som ditt. Det är gelliknande trådigt och lite beige i färgen. Ibland brunt eller rött beroende på om det blödigt lr inte…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Tina-A
2014-08-28 20:01
0

#26: Alltså jag menade att dina såg mer ut som flytningar, jag upplevde att iaf min slempropp kom ut i små klumpar. Relativt fasta ändå. Den sista klumpen som släppte precis innan förlossningen var en stor klump jag kunde hålla i handflatan.

ForestSpirit
2014-08-29 15:59
0

#27 fast man brukar ju säga att man kommer att föda inom snar framtid om slemproppen har gått, men då snackar vi nog om hela slemproppen. Jag föddes ett dygn efter efter att slemproppen gick för min mamma.

soundtrack
2014-08-29 16:12
0

#30 Det är mycket man säger. Är det nått jag lärt mig under dom här månaderna är att inte mycket av det man får höra stämmer ;) Vissa föder när proppen gått, andra går hemma i 3 veckor till. Min propp gick så sent som bara ett par timmar innan jag fick krystvärkar. Det är som allt annat, väldigt individuellt.

ForestSpirit
2014-08-29 16:21
0

#31 javisst, trodde jag skrev det, självklart är det individuellt :) Samma sak hände med min syster skulle födas, som du berättar, eller dom den till och med gick när vattnet gick.

CelsiusT
2014-08-29 19:01
1

#30 fast det stämmer som sagt inte. Slemproppen kan lossa och "växa till" igen och den lossar ofta i bitar under en längre tid och den kan lossa och att det ändå dröjer flera v till fl. Så nej, slemproppen är egentligen inget att få huvudbry över. Och dom på förlossningen bryr sig inte om det, det är som sagt mest kuriosa för sig själv, tecken på att kroppen fungerar och börjar närma sig slutet, men det kan vara många veckor kvar.

ForestSpirit
2014-08-29 21:01
1

Ja, men då är det väl intressant för endast mig då, och jag är ju slutet av graviditeten med bara en månad kvar till bf.

[TanatosNyx]
2014-08-29 21:35
0

Jag har läst lite både och, och jag tror det är om proppen kommer ihop med vattnet som det är ett tydligt tecken, men bitar av den eller att man läcker vatten behöver inte betyda något var för sig. Tror det var något sånt jag fick ihop till slut.

Jag följer och läser, för mig är det intressant!

Nu har jag aldrig varit höggravid, men däremot har jag haft flytningar som på bilden, har i perioder riktigt rikliga flytningar (har frågat om det i samband med gynundersökningar, men det var bara bra, kroppen håller extra rent typ, jag trodde det var svamp).

ForestSpirit
2014-08-30 00:27
0

Jag tror också att jag letar efter tecken på att det närmar sig en förlossning ju längre tiden går, och så små hoppas man litegrann, för jag är ganska trött på att vara gravid nu. (har väldigt ont varje dag, kan knappt vända mig i sängen utan att jag pustar ut i smärta..)

Tina-A
2014-08-30 08:03
0

Alltså, att slemproppen börjar lossna är ett tecken på att livmodermunnen förändras och mjukas upp - därför lossnar proppen. Om små bitar av proppen lossnar säger det inte jättemycket, men man vet att saker händer i kroppen så man kan anta att det börjar närma sig. Det kan vara flera veckor kvar. Små bitar som lossnar kan återbildas igen så som sagt, det säger inte jättemycket. Däremot om "slemproppen lossnat/släppt/kommit ut" - alltså HELA slemproppen, ja då vet man att det är nära! Då är munnen så mjuk att allt släppt och antagligen har man också haft värkar ett tag innan det sker. Att hela återbildas på en gång när allt släppt är inte troligt. Slemproppen är som sagt stor, minst 0,5-1 dl i en slemboll, så man märker när hela lossnar. Min släppte efter 20 timmar av regelbundna värkar och hon föddes dagen efter. Men små bitar hade släppt i flera veckor innan. Vattnet gick inte i samband med proppen utan först ca 9 timmar senare, redan inne på förlossningen.

soundtrack
2014-08-30 09:06
0

#36 Förstår dig, alla känner nog så på slutet :) och frustrationen när det aldrig kommer några tecken är jobbig ;)