Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 1907 ggr
Praefatio
0

Förlossningsväskan

Sitter och funderar över förlossningsväskan. Drömmer ofta om förlossningen om nätterna nu och vaknar ofta upp och ska packa väskan, totalförvirrad, så jag fick tipset av min mamma att börja packa redan nu så är chansen större att jag slipper det där sömndruckna rotandet i garderoberna klockan halv fyra på morgonen innan jag kommer på att "Vänta, jag ska sova nu, inte packa…" 😛

Vi kommer att ligga inne 24 timmar på BB förutsatt att inga komplikationer sker, i så fall finns det möjlighet för min man att åka hem och hämta mer grejer men de där 24 timmarna så jag känner inte att vi behöver överpacka. Bindor och blöjor får man på sjukhuset, och två babyboxar/-väskor.  Babyskyddet har vi hos min pappa som ska köra oss hem. Planen är som följer:

Till bebisen

• Tre bodysar, strl 50
  • Två par byxor, strl 50
  • Två pyjamasar, strl 50
  • Två par strumpor
  • Två hjälmmössor
  • En overall om det är kallt på väg hem
  • En gosig filt
  • En napp

Till mig

• Amningslinnen, två st
  • Mjukisdress (byxor + hoodie)
  • Tre par trosor, strumpor
  • Mammaleggings, långt linne och kofta till hemfärd
  • Hårborste och hårsnoddar
  • Mjukt toalettpapper
  • Amningsinlägg, amningsnappar och bröstvårtekräm
  • Linser och linsvätska
  • Näringstillskott

Till mannen

• T-shirt, kalsonger och strumpor
  • Matlåda och kaffetermos
  • En bok
  • Medicin

Till oss båda

• iPad, telefoner, hörlurar och laddare
  • ID och betalkort
  • Vigselbevis, BMs tips eftersom vi gifter oss en vecka innan och mitt efternamn inte kommer stämma på ID-kortet
  • Förlossningsplan/sammanfattning från Aurora
  • Tandborste + tandkräm
  • Duschtvål
  • Öronproppar
  • Lite godis, chips och dricka
  • Energidryck

Har vi missat något? Är det för mycket? Har ni som nyligen fött någonting att tillägga eller kommentera? Hur viktigt är det med tofflor/inneskor? Ingen av oss har sånt…

[Thiah]
1

Jag skulle kanske ta en omgång 56 kläder. Joel var på gränsen att kunna ha sina 50 byxor. Sen vet jag inte om ni behöver 3 omgångar men hellre för mycket än för lite.

Vi glömde mjukisar åt maken.  Han sov i jeans då barnmorskan kom in under natten och morgonen för att kolla Joel och mig. På vårt sjukhus får mannen inte sova i kalsonger.  (i familjerum)

Sindri
0

Det duger väl med ett par fräscha skor eller sandaler. Man vill inte gå i strumplästen eller barfota på ett sjukhus.

[Thiah]
0

Sant. Jag fick gå i strumplästen och det kändes lite sådär

Kiwikatt
0

Jag hade med mig alldeles för mycket grejer i min förlossningsväska! För oss räckte det gott och väl med två bodysar och två par byxor till lillan samt ett par tossor. Hon sov i samma body som hon hade på dagen och sen hade vi en uppsättning kläder (body, byxor och mössa) som hon åkte hem i och vi låg inne i 2 dygn. Du kanske skulle packa ett par sköna innetofflor med :) Vad ska du ha mjukt toalettpapper till?? Ett tips är att köpa mjuka ansiktsservetter/näsdukar att torka babykräk med…sjukhusets torky är jäkligt strävt.

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[Lindyhop]1
1

Tittade in här av en händelse, Kan tipsa om att ta med tofflor eller inneskor både till dej och maken. Det finns så otroligt mycket bakterier på sjukhusgolv - även på BB. Brukar alltid påminna våra mammor om sånt.

Lycka till med allt.

ChristineL
2

Väldigt mycket kläder tycker jag ni har med. Jag och Nova hade på oss landstingets kläder fram till vi åkte hem. Det beror ju på hur man är naturligtvis men jag tyckte det var jättemysigt, och landstingets bebiskläder är stora så man behöver inte oroa sig för att de inte passar. Jag åkte hem i samma kläder som jag åkte dit i (bortsett från underkläder då). Nova åkte hem i sparkdräkt, strumpor och mössa.
Napp kan ni också stryka, vill du amma så rekommenderas inte napp de första två veckorna då de kan förstöra sugtekniken.

Kiwikatt
1

Om det är pyjamasar med dragkedja ända ned till foten hade jag nog bara tagit med mig två sådana alternativt en oyjamas och sen kläder att åka hem i. Våran lilla har haft pyjamas på sig hela dagarna sen vi kom hem (inte varje dag, men överhängande tiden) eller bara en långärmad body. Fördelen med pyjamasarna är att blöhbytena blir extremt smidiga. Med facit i hand skulle jag lätt ha lämnat alla andra babykläder hemma och bara tagit med mig två pyjamasar och nåt att åka hem i (fast för min del hade hon mer än gärna fått åka hem i en pyjamas med eller så hade jag tagit med mig en sparkdräkt med lång ärm till hemfärden). Tycker det låter som extremt mycket babykläder för ett dygn…

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Praefatio
0

#1 Ja, det funderade jag också på, ifall man får en lite större bebis. Kanske byter ut en body och ett par byxor till strl. 50-56 istället, de är ju lite mitt emellan? Vill packa tre omgångar utifall att vi kommer igång med amningen men det visar sig vara en liten kräkis.

Vi får troligen eget rum men absolut, mjukisar till maken är nog också klokt nu när du säger det! Sova i jeans är ju sådär skönt.

#2 #3 #5 Kanske får köpa oss något då, ingen av oss har fler vanliga skor än de vi använder och det känns dumt att gå runt i uteskor. Tofflor brukar man ju kunna hitta på rea om inte annat! I och med att ni är så många som tycker det är vettigt Glad

#4 Mjukt toalettpapper för att jag hört rykten om att sjukhuset har strävt och hårt sådant som inte är så skönt i ett nyförlöst underliv Lipar Näsdukar skriver jag upp! Det brukar jag ju ändå alltid ha i handväskan.

#6 och #7 Det är ju så lurigt bara, det där med kläder… Tänk om jag sätter på blöjan fel och det blir kiss och bajs överallt? Tänk om bebisen bara kräks och kräks? Iofs så vill jag ligga mycket hud mot hud… Då blir det kanske onödigt ändå att ta med så mycket kläder. Två pyjamasar (50 + 56) för natten och två bodys + byxor + strumpor (50 + 56) för hemfärden då? Det kanske räcker?

Vårt sjukhus uppmuntrar att man har egna kläder på dagarna så mjukiskläder packar jag ner i alla fall. Sova tänker jag göra i landstingets nattskjorta, för herreguuud vad den är skön!

Kiwikatt
0

Om du har några dreglisar så packa ett par sådana istället för så mkt bebiskläder :) om du inte har så köp! De sparar massa tvätt!!

Praefatio
0

#9 Åh, smart! Dreglisar har jag ju massor! 🙂 Då kör jag på det istället.

Kiwikatt
0

Ja gör det!! Vi använder dom hela tiden :P

[Thiah]
0

Jag hade iof yllesockor istället för tofflor, det funkar om man inte har tofflor eller vill använda sjukhusets plast…

Sen är en dusch medan man kissar bättre än nått annat. Jag hade också blött handpapper mot underlivet medan jag kissa. Men jag var klippt så det var ett sår som sved. Men att ha nått att trycka emot när man gör nr2 var väldigt skönt :)

ChristineL
0

#8 - Vi hade fri tillgång till ombyten på bb, både till mig och bebis, men mössa är viktigt!

Praefatio
0

#12 Raggisar är ju i och för sig underbart, jag älskar att vara riktigt varm om fötterna så det är mycket möjligt att de slinker ner i packningen oavsett.

Tack för tipset med kisseriet!

[Thiah]
0

Varsegod 😃

fridaas
1

Lypsyl eller dylikt om du tänker använda lustgasen. Läpparna blev jöttetorra av lustgasen, tycker jag iaf. Jag hade inga inneskor med mig, gick i bara strumplästen och det gjorde de flesta andra mammor också på BB, när jag låg på bbhotellet (första förlossningen) gick jag i mina vanliga uteskor de få gångerna jag lämnade rummet.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JeFo
0

Du har redan fått med allt ser jag 😀 Vi tänkte åka hem efter 6h men Holly hade blåsljud så vi blev kvar i tre dagar! Hade inte alls mycket med oss. Jag tycker dock BBs kläder är kanon. Blöder man ner något tar man nytt bara och inget sitter åt. Vi hade inte kläder på Holly alls förens vi åkte hem. Det skulle vara så mycket hud-mot-hud som möjligt. Tvivlar på att vi haft det om vi åkt hem efter 6h men nu blev det ju extra tid och bara fokus på henne så då fanns det ju verkligen tid och ge henne närheten. Holly vägde nästan 4700 men kom i strl 50 ändå. Tänkt på en sak… Står alltid att man ska ha med sig ID. Har någon behövt visa det? Har fött tre gånger men aldrig behövt visa. Antar att det är olika på alla ställen? Blev lite nyfiken 😛

Praefatio
0

#16 Tack för tipset, skriver med det också, men det är ju ytterligare en sån där grej som jag brukar ha med mig :) Försvarets hudsalva.

#17 Hos oss har de varit jättenoga med att säga flera gånger att vi måste ha ID med oss, de vill kolla sånt direkt när bebisen är ute så att den inte registreras på fel person. Det har tydligen aldrig hänt under normala omständigheter, utan när (en?) person(er?) utan uppehållstillstånd har "lurat" personalen att registrera barnet på en syster med uppehållstillstånd eller liknande… Antar att deras rutiner skärptes rejält efter det.

Nu har jag beställt en mjukisoverall till mig 😃 Har bokstavligt talat använt sönder mina mjukiskläder under graviditeten så jag hade tänkt köpa ett nytt mjukisset, så hittade jag denna för ett bra pris. Har velat ha en i evigheter. Ser fram emot att mysa runt på BB och första tiden hemma iförd overall.

JeFo
0

#18 Nej för det står ju på varje papper över saker man ska ha med. Aldrig tänkt på det förens nu. Har ju alltid plånbok med körkort i som alltid är med så det har inte bekommit mig. Tack för svaret 😀 aldrig hört om, men det var ju logiskt. Man lär sig nå nytt varje dag!

Kiwikatt
0

#19 Jag fick visa mitt körkort på förlossningen när de skrev in oss :) hade lämnat det till maken tidigare samma dag och han hade stoppat det i sin plånbok så att det säkert skulle komma med och inte bli kvarglömt hemma i virrvarret som lätt uppstår när det är dags att åka in

[Thiah]
0

Jag fick visa id när vi skrevs in. På vårt sjukhus var det så kallt att där blev ingen hud mot hud. Jag sov i mjukisar och tröja hela tiden. Skulle älskat en one piece!

Jespersen
0

Jag fick flytta till patienthotellet direkt, och där fanns inga kläder alls.. hade tagit med mig leggings, men tyckte inte att dom passade så bra med blöjan, så jag var glad att jag hade mjukis med också ;) Tofflorna var jag jätteglad att jag tog med! Jag kunde inte böja mig ner så att ta på mina andra skor hade inte vart roligt..

JeFo
1

#19 & 20 Ni såg väl lite misstänksamma ut! 😉😛 Har ju fött tre gånger på akademiska som bör tillhöra ett av det större sjukhusen i Sverige…. Dom borde ju vara noggranna tycker man. Uppenbarligen inte med den biten! 😁

soundtrack
0

Jag har ju hunnit gå igenom och packa om väskan typ 10 ggr vid det här laget :P blir nog en omgång till idag, brist på annan sysselsättning..

[WickedAlly]
1

Jag fick visa ID när vi skrevs in och sedan stoppade de mig en gång till precis vid dörren till operationssalen för ytterligare en koll innan de rullade in mig. Kanske såg lurig ut. 

Angående kläder till bebisen, såhär i efterhand om jag skulle packa (och inför nästa bebis då) så kommer det bara bli pyjamasar med dragkedja. Så himla bekvämt, Wilmer har det ofta på sig nu på dagarna också om vi bara ska vara hemma. Så hellre ett gäng sådana än bodys och byxor tycker jag.

ChristineL
0

Dom var jättenoga med att säga till oss också om ID men tror inte vi behövde visa det, minns inte :P

JeFo
0

#25 Jahapp en till skummis 😛😉 Är bara jag och kanske då Christine som är trovärdiga 😛 Amninginlägg? En uppsamlare är guld värd när mjölken rinner till. Använder mina dagligen med start på BB.

fridaas
0

Nej jag var trovärdig också, så länge jag kunde mitt personnummer så behövdes ingen IDkoll.

soundtrack
2

Egentligen ska man alltid behöva visa ID vid kontakt med vården, att uppge ett falskt personnummer är ju inte så svårt ;) blir man inlagd på sjukhus så brukar det räcka med att visa det 1 gång, sen får man ju ett ID-band istället.

[Thiah]
1

#25 dom kollar alltid (ska kolla!) Utanför operation att dom har rätt patient. Jag har även fått berätta vad jag ska göra där.

Praefatio
0

Vad knäppt att det är så olika med ID :)

Frågade BM idag vad hon tyckte ang. kläderna och hon sa man tar med det man känner att man vill ha, men att man inte ska vara orolig för att det blir för lite kläder om man bara har något för bebisen att åka hem i. Det är fritt fram att använda Landstingets babykläder på sjukhuset så det är inte möjligt att så att säga stå där klädeslös!

#27 Amningsinlägg står med! Mjölkuppsamlare hade jag inte tänkt på, det har jag ju tänkt köpa en ändå.

[WickedAlly]
0

#30 Ja, jag tycker det är bra jag. Även om man mitt i det hela kan tycka att magen avslöjar varför jag var där :P

CelsiusT
0

Napp är som sagt helt uteslutet om du ska amma, det ska inte användas första veckorna alls eftersom det stör sugtekniken, amningen måste etableras ordentligt först. Sen upplever jag att även om min mjölk rann till snabbt och blev i stort överflöd så var det inget som gjorde att bäbis hann bli kräkis på BB, det börjar komma så smått nu när mängden ställer in sig, däremot så var amningsilägg guld värt. Ska du dessutom bara stanna 24h så kommer det väl knappast hinna rinna till av den där större mängden mjölk (tråkigt att ni får så kort tid på er att hinna lära känna bäbis och amning innan ni måste åka hem).  

Även om det är extremt sexigt med dom där nättrosorna man får så var det ändå otroligt skönt att inte ha vanliga trosor. Ångrar att jag inte snodde med mig hem ;P Dom gigantiska blöjorna som man har första tiden passar bättre med nättrosorna än med vanliga trosor (hade inte gått att ha vanliga trosor). Iof så blödde jag ganska mycket så hade ju blöjorna väldigt länge och sen dom gigantiska jättebindorna som dom har hade jag tills vi åkte hem.

Öronproppar?

Vad gäller kläder så vill dom ju att man har egna både till sig själv och till bäbis, men det finns att få om man vill (dock fanns inte till mig, men till bäbis). Vi hade faktiskt samma uppsättning (landstingets egna) i 2 dygn innan vi började tycka att det var dags att byta, och då satte vi på en pyjamas som bäbis hade sista dygnet och han fick även åka hem i det. Sen har vi kört på bara pyjamas här hemma. Önskar att jag visste hur otroligt bra plagg det är i jämfört med allt annat. Body och byxor har vi haft när vi var på BVC för att han skulle få vara "fin". Men det känns väldigt opraktiskt hemma, speciellt nu när mjölken är i full gång och allt mjölkas, kissas och bajsas på (det gjorde det inte på BB för då hade han barnbecket som inte sprids så som vanliga mjölkbajset kan göra).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
0

Jag tyckte att vanliga trosor + stora bindorna gick bra ihop.

JeFo
0

Min mjölk rann till direkt med första och dagen efter med andra. En mjölkuppsamlare räckte inte till utan behövde tömmas. Med nr 3 nu så kom mjölken på dag 5! Var tokorolig innan jag frågade. (Var ju van vid de andra två!) men det normala ligger på att den rinner till runt dag 5. Har man ändå en så kan den följa med. Jag skulle inte klarat mig utan. Älskar den! 😉

fridaas
0

Ang napp så fick jag det rekommenderat på BB att försöka få honom att ta nappen för att han hade och har sånt enormt sugbehov. Första natten skrek han så fort han tappade taget om bröstet och så är det fortfarande vissa dagar. Nu dröjde det iofs 5v innan jag fick honom att ta nappen. Så får man ett barn med extremt sugbehov hade jag nog försökt ge napp ganska snabbt trots att man inte "ska", men ingen blir glad av trasiga bröstvårtor ;) Bröstvårtsalva kan vara bra om du inte tänkt på det, den räddade mina såriga bröst, en gul liten tub från medela tror jag, kommer inte ihåg vad den heter, men bra var den iaf!

Praefatio
0

#33 Jag tar nog med en napp, det verkar vara lite delade meningar. Jag har mest hört det du säger och kommer inte använda napp första veckorna på eget bevåg men den får ligga med i BB-väskan i alla fall. Hur många amningsinlägg går det på en dag när mjölken börjat rinna till?

Jag hade missuppfattat, man stannar visst i 48 timmar normalt sett, och får dessutom stanna ännu längre om man bara vill. Får alltså anpassa listan till en dag till men vi har bestämt oss för att använda Landstingets kläder + bara blöja på BB och bara ha med hemfärdskläder och en pyjamas med oss så det gör inte så stor skillnad. Skönt faktiskt. Själv kommer jag köra på trosor, amningslinne och overall hela vistelsen.

Haha, nättrosorna ja… Jag kommer ha med mig vanliga trosor också men är helt öppen för osexiga nättrosor om det blir kraftiga blödningar. Hur jag ser ut på BB känns ärligt talat extremt oviktigt 😛 Har läst om tjejer som haft smink och grejer med sig men herregud, vem är det som ska titta liksom…

Öronproppar kan tydligen vara bra att ha med sig om man skulle hamna i sal. Nu lär jag inte göra det, för förstföderskor har förtur till familjerummen (= enkelrummen där partnern kan sova över) och jag har lite extra förtur pga min situation, men vi stoppar med det för säkerhets skull.

Jag är helt övertygad om att pyjamas är ett fantastiskt plagg. Hade det inte varit för att jag fått en hel garderob gratis av en bekant så hade jag valt att köpa nästan enbart pyjamasar och långärmade bodys + strumpbyxor. Nu har jag en del byxor och strumpor istället vilket inte känns lika praktiskt. Men vi får se.

Haha, vad tokigt det är, plötsligt känns du som värsta bebisproffset.

#35 Jag hoppas innerligt att min mjölk kommer tidigt! Verkar oerhört praktiskt på alla sätt, och är såklart ett bra sätt att hålla bebisen nöjd. Ska köpa en uppsamlare idag, är inne på slutspurten vad gäller bebisshopping nu och har nästan bara apoteket kvar.

#36 Ja, som sagt, jag har hört exempel på bebisar där BB faktiskt rekommenderar napp även första tiden så en åker med för säkerhets skull.

Bröstvårtekräm ska med, jag tänkte köra på Purelan (lanolin) vilket låter som det du hade, det är en gul tub från Medela.

soundtrack
0

Jag har också packat ner napp utifall att, men har inte heller några planer på att börja använda den tidigt på eget bevåg. Det här med vårdtiderna är lite intressant. Här får man, efter ok från läkare, åka hem redan efter 6h om man vill. Men dom rekommenderar ju att man, iaf som förstföderska, stannar lite längre än så så att amningen kommer igång. Jag känner på förhand att jag hoppas på max 24h, om allt går som det ska. Jag har en känsla av att kommer bli stressad av att ligga kvar på BB för länge.. Vi har ju förmånen att bo 10 mins promenad från sjukhuset, så har vi missat att packa ner nått eller blir kvar länge så är det enkelt för sambon att gå hem och hämta grejer :)

Praefatio
0

Här konstaterade BM på Aurora att "Ja, all vård är ju frivillig så vi kan ju inte tvinga någon att stanna kvar men det är ju väldigt bra om man stannar 24 timmar i alla fall…" apropå min ovilja att sova på sjukhus. Tydligen är 48 timmar normalt dock och så länge vi får familjerum så stannar vi så länge tänker jag. Har jag bara min man med mig så känns det helt okej att sova över två nätter.

Åh, vilken lyx! Då är det ju absolut inga problem om ni missat något. Vi bor 50 min med spårvagn, 20 min med bil från sjukhuset och har ingen egen så för oss är det något krångligare. Dock inte så krångligt att det inte är görbart förstås, men tillräckligt för att det vore skönt om vi slapp åka hem och hämta något…

[Thiah]
0

Vi bor ungefär som #39 när det gäller avståndet och då hade vi ingen bil (och sjukhuset är svindyrt att parkera på) så sambon fick spendera 2½ ångestfyllda timmar med att åka buss, hämta lite saker + mata katterna och sen komma till sjukhuset igen.. Han ville helst inte lämna oss alls.

soundtrack
0

Nej, det är väldigt skönt, just för att vi oxå har katter som behöver matas. Så sambon kommer ju inte behöva vara borta mer än typ 30-40 min om han måste gå hem, det hoppas jag att vi överlever :P

fridaas
0

När vi fick dottern rekommenderade dem 48timmar, vilket vi stannade då, bodde på patient hotellet så det var ingen fara. Nu med sonen ville jag hem direkt, men det gick inte för han var tvungen att andningskollas var fjärde timme och de ville inte att jag skulle göra det själv hemma (bara räkna hans andetag under en minut) så vi fick stanna ett dygn, på delad sal dessutom, vilket var oerhört jobbigt för alla inblandade. Men vad gör man inte för sina barn.. Hade han mått bra från början hade jag inte stannat en minut längre än de där 6timmarna ;) Och hade vi hamnat på delad sal med dottern hade jag åkt hem på en gång med, även om de var lite motvilliga att släppa i väg en förstagångsmamma direkt, var mest därför och för extra smärtlindring som vi stannade den gången.

Praefatio
1

#40 Oj, nej, det förstår jag var jobbigt för honom… Min karl skulle nog också tycka att det kändes jättejobbigt att lämna oss så länge.

#41 En sådan liten paus är ju inte värre än att gå till cafeterian och köpa en macka :) Jättepraktiskt när man har djur.

Min mamma ska få vår extranyckel och hämtar vår hund strax efter att vi åkt mot sjukhuset. Sedan hänger de här i några timmar så att hunden får lugna ner sig i sin hemmiljö, han är lite lättstressad och kommer nog reagera stressat på att vi skyndar iväg, innan de åker hem till henne. Känns jättebra, vi är så jäkla känslomässigt beroende av att ha vår hund hemma att det är helt otänkbart att lämna bort honom mer än nödvändigt! Skönt att ha en mamma som ställer upp på vilka dumheter som helst nästan…

CelsiusT
0

Här räknas det som tidig hemgång om man går hem innan 72h (iaf som förstföderska). Vi planerade att stanna 48h åtminstone eftersom vi inte vill åka tillbaka till sjukhuset efter 48h för att göra PKU-provet, vi har en timme med bil enkelt väg. Nu föll det sig så att A blev 48h på kvällen och då väntade vi till på morgonen för att göra läkarundersökningen. Sen skulle vi ju klippa tungband också, så vi blev kvar till eftermiddagen i alla fall och gick alltså hem efter 67h, vilket räknades som tidig hemgång och vi fick då uppföljning (men eftersom allt såg bra ut så blev det bara ett telefonsamtal dagen efter). 

Är ändå väldigt nöjd med den tid som blev. Kändes bra att vara på sjukhuset när mjölken rann till och man fick så otroligt bra stöttning med amningen så jag hann bli helt trygg i den innan vi åkte hem.

Svarttusch
0

Oj hjälp vad "bra" ni andra har det. Föder barn i Karlstad och det är den enda förlossningen i länet (men några åker nog till Örebro och föder). Här vill de att man ska åka hem efter 6 timmar, om man föder rätt tid på dagen då (läkaren går hem klockan 17 eller sådär… 11:00 är sista tiden att föda för att få åka hem samma dag). 

Med första barnet åkte vi alltså hem efter sex timmar. Hade vi behövt stanna var det på patienthotellet vi hade fått vara och det är andra änden av sjukhuset. Kändes inte lönt. Med andra barnet stannade vi över natten (född 16:11 så hade inte mkt till val) och hade då bett om att få komma till eftervården, inte patienthotellet eftersom vi hade svårt med amningen med första. 

Men här VILL de alltså att man ska hem efter sex timmar. Det uppmuntras till det. Nån eftervård är inte direkt att prata om heller. Man får ett nr man kan ringa, men det ringer aldrig någon till en för att "kolla". Det gör de iom PKU-testet. 

Men jag tror det beror på att de helt enkelt inte har plats för mer…

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Kiwikatt
0

#44 Har ni döpt ert barn till A!?!

[Thiah]
0

#45 va hemskt. Här får man stanna upp till 3 dagar

[Thiah]
0

Helst inte upp till…

JeFo
0

Vi hade ju stannat tre dagar pga blåsljudet och der var lugnt där. De sa att vi fick stanna längre om vi ville 😁 Vi hade tänkt åka hem efter 6h. Är i efterhand nöjd med att vi blev tvungna att stanna. Jag hann villa upp mig och vi hann lära känna Holly lite. Har man fler barn så är det ju inte bara att åka hem och mysa med bebis. Finns bara eget rum på akis vilket är skönt värre. Skulle inte vilja dela.

CelsiusT
0

#46 Självklart inte, hade inte lust att skriva ut hela namnet.

Kiwikatt
0

#50 Vad heter han då? :)

[WickedAlly]
0

Här sa de ingenting alls om hur länge man "ska" stanna, bodde i Malmö då. Vi stannade två dagar, han hade ju lite bekymmer när han föddes så behandling skulle hinna påbörjas redan på BB. Och sen var jag ju snittad, var lite svårt att ta sig upp första dagen. 

Men de sa inget om det som sagt, kändes ju rätt skönt faktiskt. Hade blivit stressad om jag fick höra att man gärna fick åka efter sex timmar. Hade väl visserligen inte gällt i mitt fall, men ändå..

soundtrack
0

Nu kan jag ju då dela med mig av lite personliga erfarenheter då ;) vi hade med oss massor av grejer in, det mesta förblev orört :P Alice hade endast blöja första eftermiddagen/kvällen, fick sen en pyjamas till natten och den blev kvar på dagen efter. När vi sen gick hem insåg vi att hon kläderna vi hade med var så stora så det blev pyjamas på hemvägen också ;) Vi stannade bara kvar på BB i ett dygn så jag och sambon gjorde inte heller av med några ombyteskläder direkt. Det var ingen som försökte jaga hem oss så fort som möjligt. Den första BM vi träffade på avdelningen försökte snarare sälja in att vi skulle vara kvar 2 nätter men det ville inte jag ;) vi hade enkelrum, tror att det bara finns det faktiskt.. nu väntar jag på att dom ska ringa för uppföljning, för deras rutin är att göra det dagen efter hemgång och sen dagligen (om man vill) till återbesöket som vi har på torsdag. Sen ang det här med (tidig) nappanvändning dom vi nosade lite på tidigare i tråden. Ska skriva ett litet inlägg om det senare idag då vi är med i en studie rörande just detta :)

Praefatio
1

#53 Tack så mycket för att du delade med dig :) Vad spännande med studien, den måste du berätta mer om!

Min lista har skalats ner en del sedan första inlägget:

Till bebisen

• Två bodysar, strl 50 + 50-56
  • Två par byxor, strl 50 + 50-56
  • Två pyjamasar, strl 50 + 50-56
  • En hjälmmössa
  • Ett par strumpor
  • En dreglis
  • En gosig filt
  • En napp
  • Bärsjal

Till mig

• Amningslinnen, två st
  • Overall
  • Trosor och strumpor
  • Hårborste och hårsnoddar
  • Mjukt toalettpapper
  • Amningsinlägg, amningsnappar, mjölkuppsamlare och Purelan
  • Ev. linser och linsvätska
  • Näringstillskott

Till mannen

• T-shirt, kalsonger och strumpor
  • Matlåda, energidryck och kaffetermos
  • En bok och en tidning
  • Medicin och näringstillskott

Till oss båda

• iPad, telefoner, hörlurar och laddare
  • ID och betalkort
  • Vigselbevis
  • Förlossningsplan/sammanfattning från Aurora
  • Tandborste + tandkräm
  • Duschtvål
  • Öronproppar
  • Lite godis, chips och dricka

Det mesta är packat nu och ryms i en sån där väska/bärkasse i plast. Ingen resväska fullpackad med andra ord och det känns sjukt skönt faktiskt!

[Bananpudding]
0

Bra att du packat, själv fick jag göra åt det hållet du drömmer mardrömmar om. Kasta ner lite på måfå i väskan och hoppas på det bästa.