Föräldraledigheten
Vad har ni för planer inför er föräldraledighet? Har ni några planer? 🙂
Första året är min plan framför allt att landa i rollen som förälder, såklart. Hade även tänkt att, för min egen skull, gå på spädbarnsmassage genom BVC och Öppna Förskolans babycafé på tisdagar. Tror att det kan bli kul att få träffa lite andra föräldrar. I vinter/vår tänkte jag läsa en strökurs i kreativt skrivande, 25% på distans, om jag orkar och bara för att det är skoj. Utöver det så ska jag, så snart kroppen och knoppen har återhämtat sig från förlossningen, ta tag i ridningen igen som jag ofrivilligt lade ner när jag avlivade min häst i september förra året. Min man kommer att vara föräldraledig varje måndag så då passar jag på att åka till stallet, så får bebis och pappa lite mysig egentid och jag får chans att utöva min stora passion.
Ska faktiskt bli skönt att komma igång med någon slags liv igen. Sedan skolan slutade i juni har jag mest gått och väntat, först på att vi skulle flytta och nu på att bebis kommer. Kroppen är tung och jag orkar ingenting så dagarna går mest åt till att lulla runt hemma.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag ska ta hand om lillan såklart. Ska försöka komma igång med ritandet och målandet ordentligt för att kunna ta lite beställningar och kunna sälja lite verk. Kommer troligtvis jobba extra om ett par månader en gång i veckan då pappan kommer vara hemma med bebis. Pengarna kommer behövas och är nyttigt för pappa och bebis att knyta an dom oxå. Jag kommer även börja rida igen i oktober hoppas jag.
Jag kommer vara hemma i ett år innan sambon tar över. I vår (från april ungefär) jag tänkt att börja jobba lite helger - dels för att jag tror att jag kommer sakna jobbet då, och sen för att dryga ut hushållskassan lite och spara in lite FP-dagar. Och då får sambon börja känna på livet som hemma-pappa också :) Vi har ju ett par vänner som fick barn för 2 v sen så jag kommer nog umgås mycket med den mamman. Vi bor dessutom väldigt nära varandra och tillhör samma BVC så jag kan tänka mig att vi kommer gå på föräldragrupp och öppna förskolan tillsammans bland annat. Är lite inne på testa babysim sen framöver också. Stallet hoppas jag på att jag kommer ta mig tillbaka till väldigt snart, min plan är att kunna rida iaf 2 gånger/v under hösten. Sen är ju planen att vi ska bli husägare med allt vad det innebär nån gång snart. Troligen kommer det bli lite renoverande och pysslande med det.
Jag kommer vara hemma ett år här med, ska ta uppritande/målandet mycket .
försöka komma igång med simning och träning för o komma ner till mindre än startvikt.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Min son är 8 mån. Jag studerar distans, 50% i våras och 100% nu i höst. Utöver plugg blir det babysim och öppna förskolan fram till inskolning i januari 2015. Ja, sen även mitt vanliga sen innan han kom.
Jag är hemma i typ 6 månader till och jag är så sugen på att träffa andra mammor. Ett föräldrakafe börjar nästa fredag och det är svensktspråkigt. Hoppas få träffa flera mammor/pappor där som talar svenska. Sen vill jag gå på mamma/barn gympa. Utöver det så kommer jag försöka njuta av Joel så mycket jag kan.
Jag har siktat in mig på öppna förskolan till en början. Dom har ganska mycket öppet här och mycket aktiviteter om man kollar hemsidan. Roligt att komma ut och träffa lite andra föräldrar. Ridningen hoppas jag kunna ta upp igen så snart jag är hyfsat återställd efter förlossningen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Första månaden var jag mammaledig på 100% och vi tog det mest bara lugnt, eller tanken var det iaf, sen gick det ju som det gick :P Nu och resten av hösten är jag mammaledig på 75%, pluggar på distans 25%. Eventuellt ska vi börja på babysim om det finns plats, för treåringens skull blir det dagis för henne och sen öppna förskolan de dagar hon inte är på dagis, så hon får leka av sig. I vår är tanken att jag ska börja plugga på heltid och börja jobba lite helger/springturer (4timmars/kväll är en springtur). Får se vad som händer och sker, just nu känns det väldigt avlägset dock.
Vi har gjort massa skoj! Babysim, babyrytmik, lekcafé, mammagruppen, mamma-barn-träning. I höst satsar jag på att vi ska på "Öppna förskolan" (som det inte får heta längre av nån anledning men jag säger så för enkelhetens skull) 3 gånger i veckan ungefär, sen är jag sugen på babysim igen men vi får se, det var så dyrt :/
/Christine
Jag har inga planer alls. Tar dagen som den kommer, som förra gången. Kommer inte umgås med andra nyblivna mammor, det intresserar mig inte. Utan fortsätter mitt vanliga liv.
Har inte planerat något så det får bli vad det blir. :)
Jag kommer inte hänga i mammagrupper, däremot har jag två systrar som också har/kommer ha bebisar så det blir till att umgås med dem istället.
Hade inte så mycket planerat inför föräldra-"ledigheten". Planen var mest att ta det lugnt, lära känna Wilmer och försöka hålla hemmet någorlunda under kontroll.
Tur det kan jag känna såhär mitt i allt. Att lära känna en liten människa tar ju himla mycket tid i anspråk egentligen :)
Sedan är han ju sjukt rolig att hänga med nu när han är med hela tiden och ska snacka och ha sig. Känner inte behov av att springa runt hit och dit.
Men under hösten har jag tänkt att hänga lite på Öppna Förskolan om det finns någon här. Det är först nu som jag känner att vi är redo för sånt, en nästan nyfödd har väl knappast behov av att träffa andra i samma ålder tänker jag. Att hänga med mamma och pappa räcker nog gott och väl :)
Annars så har vi precis flyttat till radhus och här finns det massor att göra, jag älskar att renovera och inreda så det passar mig perfekt. Försöker också ta upp läsandet igen, jag har alltid slukat böcker men de senaste månaderna har jag knappt läst en rad.
#11 ÖF första tiden är definitivt inte till för barnet, barn innan typ 1,5 år kan normalt sett inte knyta an till jämngamla barn på det sättet, utan för föräldern 🙂 Samma med alla de där andra aktiviteterna, inkl. rytmik: innan barnet hunnit blir runt året så finns det liksom ingen direkt glädje för barnet att hämta av en sådan sak utan det går lika bra att sjunga hemma med mamma och pappa. Utan poängen är att det kan vara skoj att träffa andra föräldrar om man tycker att sånt är skönt.
Om man, som vi, ska vara hemma med barnet även efter 1,5 år, ja då får ju ÖF en helt annan roll såklart. Då blir ÖF en chans för barnet att träffa andra barn och leka av sig ordentligt några timmar varje vecka.
Jag vete sjutton om jag är så intresserad just av andra föräldrar/mammor egentligen, men jag skulle gärna vilja träffa någon ny kompis till mig själv… Är i behov av nya kompisar. Vi har så många ÖF här i Göteborg så chansen känns stor att jag kan träffa någon som bor lite nära mig om jag väljer den ÖF som ligger i vårt bostadsområde.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Nä, precis. Det var det jag menade, även om det det blev ganska luddigt :P
Jag är så otroligt osocial så jag har inget behov av att träffa nytt folk. Har de jag behöver i mitt liv.
Jag vet inte jag men jag har fått för mig att en bebis mår bäst av att vara mest hemma där det är lugnt och tryggt med föräldrarna. Att flänga runt tror jag mest gör skada när de är så små. Fast jag vet inte som sagt, kanske bara känner så för att jag själv inte har lust att åka hit och dit :P
#13 Tror det är ungefär som med hundar, bara de är med sin flock (föräldrar) så är det rätt lugnt att "flänga runt". Om man nu kan kalla några timmar i veckan för det 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag ska på familjekafe på fredag för att få chans att träffa andra föräldrar som talar svenska. Ska även gå på antingen rytmik eller babyberörings kurs av samma orsak. Joel och jag umgås men sen får mamma ta en kaffe med andra svenskspråkiga. Jag längtar efter nån annan vuxen som är hemma dagtid :p
Nä, några timmar tycker jag inte kan kallas det men jag har bl a ett par bekanta som inte verkar vilja vara ensamma med sina små. Sånt gör mig fundersam :-)
Följer en blogg där mamman aldrig är hemma en hel dag om inte barnen är sjuka. Det är shopping,träning, fika, träffa folk,åka till olika lekparker, skansen, sea world osv… hela tiden ska nått hända och jag förstår inte. Joel kan reagera på kvällen om det varit mycket intryck under dagen. Ibland är det mest spännande vi gör att leka prästens lilla kråka i soffan…
På ÖF finns ju även utbildad och kunnig personal som man kan bolla idéer med. Men självklart är det inte för barnen, utan för sig själv som man går dit. Det är ju även en trygg miljö att lära sig amma offentligt och att alls ta sig ut. Jag tror många vuxna mår bra av att komma ut och träffa andra vuxna och då är ÖF en trygg plats.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tror som du, CelciusT!
Nej, en del är förstås tokaktiva på en nivå som blir rätt löjlig, det är träffar hit och dit och just ett flängande…
Puh! Var just ute på promenad med hunden, kikade lite på vårt nya närområde = naturreservat. Blev lite längre än jag tänkt, nästan en timme. Får se hur fogarna mår om ett par timmar… men var härligt det var! Sen sommar/tidig höst är verkligen den bästa årstiden tycker jag.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#12 Jag förstår hur du menar, men, jag vill ändå påpeka att jag och ytterligare en kompis som har barn som är 1½ år gamla nu typ, har haft barn som nästan "måste" till ÖF. Kompisens son är värst. Även om de har hus med trädgård och lekplats i närheten så har han blivit extremt uttråkad och därmed utåtagerande. Så för oss har ÖF till stor del varit för barnen. hon har till och med tvingats åka till olika ÖF bara för att ha en att åka till varje vardag. Även om det inte lekt med kompisar så mycket som de lekt med "nya" och "roligare" leksaker, träffat pedagoger och liknande. Ett miljöombyte då och då mår även barn bra av.
Med min första son var ÖF enbart för min skull. En chans att träffa andra föräldrar och framförallt ha ett samtal med en person som förstår att samtalet kan behöva avbrytas mitt i för man behöver byta en blöja, trösta ett barn eller värma mat. Med yngsta nu började ÖF som en sak för "min skull", men nu mot slutet är det för hans skull. Visst hade vi kunnat vara i lekparker osv istället, men fördelen med ÖF är ju närheten till micro, toa och andra nödvändigheter.
Så ÖF är inte alltid bara för föräldern den första tiden, även om det i många fall är så :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Jag ska nog kolla ifatt massa serier som jag har spelat in men inte hunnit kolla på (om jag får en snäll bebis), sen har jag massa böcker jag inte har hunnit läsa (krävs också en snäll bebis). Känner ganska många som ska ha barn i november-januari nu så förhoppningsvis vill väl de umgås lite och dela erfarenheter. Blir väl någon sån föräldra-grupp också. Sen blir det massa hund-träning och alla vanliga intressen så som lasergame och golf (vilket jag inte lagt på hyllan ännu, men blir väl en paus snart när jag blir för otymplig). Ja, allt detta förutom att sitta och stirra på bebisen och undra hur sjutton det gick till, och alla andra vanliga mamma-grejer :)
golf.ifokus.se
#21 Hahaha precis så känner jag, har också serier och böcker som bara ligger och väntar på mig, under förutsättning att den lille är snäll som du säger. 😂

#22 Vi får hålla tummarna helt enkelt ;)
golf.ifokus.se