Fertilitetstips
Nu har vi försökt bli gravida i ca 2,5 år utan framgång. Vi får inte betalt IVF eftersom vi redan har en helt underbar dotter tillsammans som blev till helt utan problem på första försöket för 3,5 år sedan. Undersökningar visar att jag är fertil och prima frisk medan mannen har dåliga spermier.
Kvaliteten på spermier kan förändras drastiskt på kort tid, därför är bara spermaprov giltigt i 3 månader för efter de månaderna kan de förändrats och kvaliteten blivit bättre/sämre har en barnmorska sagt till mig.
Är det någon som sitter inne på några bra tips för att öka kvaliteten på mannens spermier? Någon som provat något själv och fått resultat?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kosten kan vara viktig, och motionen, allmän friskvård för kroppen påverkar spermierna 👍
Alkohol och droger försämrar sperman. Som #1 skriver så är kost och motion i allmänhet viktigt, en frisk kropp producerar bättre spermier :) Zink, selen och folsyra är viktiga för spermaproduktionen så det bör han äta! Finns att köpa på Apoteket eller hälsokosten. Köp inte färdiga blandningar, typ Fertiliforte, de är onödigt dyra när det går lika bra att blanda själv.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Bisolvonmetoden kanske kan hjälpa dom små springarna, det tunnar ju ut slemhinnorna så dom lättare kommer fram. jag tror det är att båda äter bisolvon från första mensdagen och två veckor framåt, dvs till ÄL.
/Christine
Här står det lite om mannens fertilitet, http://www.fertilitetsguiden.com/underlivet/mannen.php
Pumpakärnor (innehåller mycket av nått av ämnena som #2 nämner minns dock ej vilket) ska hjälpa även koffein (för mannen det ska ha lite motsatt effekt på kvinnan).
Vi blev gravid efter ca 2 och 3/4 år (den graviditeten slutade med missfall men vi blev gravid igen sen) efter att vi börjat köra med bisolvon och vi hade gett upp (vet ej vilket som gav effekt). Jag hade också själv slutat med gluten vilket gjorde mig näst intill smärtfri vilket säkert också hjälpte.
edit: när vi utreddes var allt ok för båda men vi fick ändå inte barn på nästan 2 år efter det.
l'm back
Hmmm… det är knepigt det där med fertilitet…
Det enda jag o min kille gjort är att vi hade sex i stort sätt .. jämt. haha låter snuskigt kanske.
men det har tagit mig sammanlagt 2 år att bli gravid såhär pass långt, du vet nog redan hela grejen med att kroppen kan vara en otroligt kräset tempel.. stöter bort precis allt du egentligen vill ha tills DEN känner sig redo..
Det där med spermakvaliten..
Min kille hade under minimal antalet spermier ( gjorde ett spematest som tydligen skulle räkna ut hur fertil man är, låter löjligt.. men iaf ) och han har även en blod syndrom som gör att det känns för honom att han får urinvägsinfektion men han har endast dålig cirkulation i blodet..
Och där med har han svårare att hålla spermierna varmt och tryggt om man säger så .
dom två sakerna hade ingen talan verkade det som, nu väntar vi en liten pojke till jul.
tror allt handlar om endast tid,rum,och maximal njutning, det måste ju pricka rätt på tid, dina ägg/din ägglossning osv.. och det är ju inte alltid lätt om man säger så.
Dåliga spermier.. som i.. typ simmar dåligt ? eller att vissa produceras med för korta svansar ? Eller hur vet ni att han har dåliga spermier ?
för som jag sa.. min kille hade 2 problem, och det vart inga problem till slut .
Om det var samma typ av test som vi gjorde som ska räkna ut antal , så kan jag nog säga att det är bara fortsätta försöka tror jag, en dag så kommer det att komma fler spermier än vanligt.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Ett spermietest är bara "giltigt" i ca 3 månader, för spermiers antal och kvalitet kan ändras väldigt hastigt och ofta..