Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 6994 ggr
Velinga1984
2014-08-07 13:43
1

Behålla samma SGI?

Tanken på fler barn finns, och jag vet att man får behålla samma SGI om man blir gravid inom en viss tid, Är det när barnet är 18 mån eller 21 mån? 

Jag funderar på att gå ner i procent på jobbet, men vill inte förlora den heltid som min SGI är beräknad på nu. Finns planer även på annat i framtiden.

soundtrack
2014-08-07 13:50
1

21 mån om jag minns rätt. Tänk på att efter att barnet fyllt 1 så måste man arbeta heltid alt fylla upp med FP-dagar för att inte förlora SGI:n.

Velinga1984
2014-08-07 14:00
0

Även efter att man börjat arbeta? Trodde att det bara gällde fram tills man började arbeta igen. Åh, då är det ju ovärt iallafall.

CelsiusT
2014-08-07 14:01
1

Din SGI är väl bara skyddad till den dag ditt barn fyller 1 år? Dvs du kan göra vad som helst och tex välja att gå hemma utan ersättning/syssesättning och din SGI är ändå skyddad fram tills barnet blir 1 år. Sen måste du skydda den genom att tex plocka ut föräldrapenning, arbeta osv, iaf sysselsättning på heltid för att ha kvar din SGI.

Om du blir gravid innan barnet fyller 1 år och 9mån så behåller du samma FP. Men det äf FP och inte SGI som blir skyddad av det. Så har jag fattat det iaf.
Men absolut bästa är att ringa och prata med FK och fråga vad som gäller för just dig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-08-07 14:02
0

Men vill du jobba mindre procent så kan du ju skydda din SGI genom att ta ut FP dagar på resterande procent.

Velinga1984
2014-08-07 14:10
0

Tack för era svar!

Blir nog att ringa dom ändå eftersom en arbetsvecka för mig kan vara allt mellan 1 - 7 dagar. Beräkningen hade varit lättare om jobbet varit mån-fre kl 7-16

CelsiusT
2014-08-07 14:14
0

#5 Ja det är mycket lättare om man jobbar "vanliga" tider. Men du vet ju ändå hur många % du jobbar antar jag? Och för att skydda SGI så handlar det om att hela tiden har fulltid, oavsett vad du fyller din fulltid med (tex jobb/fp/sjukskrivning osv). Men det bästa är att prata med FK, dom har ju skyldighet att veta reglerna och ta reda på vad som gäller för just dig. Kan dom inte svara på det i telefon så begär att få ett möte där ni kan sitta ner och gå igenom det här så du förstår och kan göra rätt. Tänk på att dom har skyldighet att ta reda på hur det ligger till för just dig, säger det eftersom jag vet att dom inte alltid har så bra koll tyvärr (reglerna är svåra även för dom som jobbar där).

soundtrack
2014-08-07 14:29
0

#3 Ja, förlåt, det stämmer, jag rörde till det lite. SGIn är skyddad tills barnet är 1 år bara. Och det är FP-nivån som behålls om man blir gravid inom 21 mån.

CelsiusT
2014-08-07 17:27
0

Får jag kapa tråden lite och fråga om det är någon som vet om detsamma gäller min partner angående skyddad SGI till barnet fyller 1 år? Alltså att hans SGI skulle vara skyddad tills barnet fyller 1 år precis som min SGI är? Alltså att han skulle kunna gå hemma utan sysselsättning utan att förlora sin SGI? Eller gäller den här regeln bara mamman?

soundtrack
2014-08-07 17:31
0

#8 Inte en aning, men eftersom att det finns pappor som tar över föräldraledigheten redan efter några månader och som säkert vill snåla på dagerna då dom med så borde det ju gälla pappa också.. Det framgår inte på FK's hemsida?

CelsiusT
2014-08-07 17:52
0

#9 Nje, det är lite luddigt, har inte hittat något direkt svar när jag läst på hemsidan. Tänkte ta upp och fråga om det nästa gång jag pratar med min handläggare men när frågan ändå kom upp här så passade jag bara på att höra om någon annan vet läget.

Tänker också som du där, att det är många pappor som tar över fl innan barnet är 1 år och säkert också vill snåla lite på dagarna. Man tycker ju att det borde gälla samma för partnern.

soundtrack
2014-08-07 18:49
0

Kollade lite snabbt på hemsidan nu och såhär står det; "Den SGI:n du hade när barnet föddes är skyddad tills barnet fyller ett år. Då kan den alltså inte sänkas. Men om du arbetar mindre än du gjorde innan du var föräldraledig och inte tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid kan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) sänkas. Om ni är två föräldrar med gemensam vårdnad gäller detta er båda två. " Tolkar det som att det gäller pappan också då.

CelsiusT
2014-08-07 21:34
0

#11 Men det där hänger jag inte med på. Det säger ju mot sig själv? Först står det att ens SGI är skyddad tills ett års ålder. Sen står det att man iaf inte får ta ut mindre ersättning (dvs ha mindre sysselsättning?). Vad händer om jag går hemma första året och väljer att bara ta ut 3 dagar i veckan för att min sambo har så bra inkomst att vi inte behöver mer? Jag blir lite förvirrad nu. Jag har fattat det som att "skyddad SGI första året" innebär just att jag kan göra vad jag vill, gå hemma med eller utan inkomst/ersättning/sysselsättning och ändå ha kvar min SGI. Men den texten känns dubbeltydig? Eller är det bara jag som misstolkar något?

soundtrack
2014-08-07 21:55
0

Jag blev också lite konfunderad när jag läste det där, men jag tror bara att dom uttrycker sig lite luddigt. Texten är hämtad från "underrubriken" 'när barnet fyller ett år' så jag tror att dom syftar på att SGIn kan sjunka efter barnets 1årsdag, men som sagt formulerat sig lite knepigt. (https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar/!ut/p/b1/hc7NCsIwEATgJ5LMpibmmqj9sVpRjK25SA4iBdt6EJ_fKF6sWPe28M3uMMcq5lp_r8_-Vnetvzx3J4-KY2UMaUBYDa1gl1OKkHAEcAgAP0ajl1-DoJMYHLHhsJN3fgD8-V8y9yJDDT5vKC0JGaU72hRmO8tFHyRjGYUOi_k-FZZUTn3wXbJIu-bEro2tUGejB0clqac!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDA1VUEwQTgwVUxDMTMwR00y/)

Svarttusch
2014-08-07 23:45
0

Det spelar ingen roll hur många dagar du tar ut till barnets ettårsdag. Du kan ta inga dagar, 4 dagar eller 7 dagar om du vill. Däremot, när barnet fyllt ett måste du ta ut 5 dagar i veckan (spelar ingen roll om det är sgi-dagar eller lägsta dagar) för att behålla din sgi, om du inte jobbar vill säga.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

CelsiusT
2014-08-08 09:32
0

#14 ja precis så har jag fattat det tidigare också. #13 ja det är nog bara fk i ett nötskal till att uttrycka sig, det är inte första gången dom skriver så att det blir luddigt. Min ena handläggare som är ganska ny har ofta svårt att tolka deras regler.

soundtrack
2014-08-08 09:36
0

#15 Ja dom verkar ju inte anstränga sig för att vara lättbegripliga direkt. Jag har ju haft turen att ha inte behöva ha någon kontakt med dom innan och jag hoppas jag slipper det i framtiden också (utöver det här med föräldrapenning då).