bebislängtan
Ja? vart börjar man? Jag har länge haft en bebislängtan och det började under gymnasietiden men för ett år sedan blev den ENORM! Jag snöade in mig på allt som hade med bebisar att göra och min högsta önskan var att få en egen liten plutt.
För en månad sen trodde jag att jag var gravid och jag fick ännu mer bebislängtan. Jag och min pojkvän pratade mycket om barn (har vi dock gjort under hela vårat förhållande) och vi ville såklart behålla barnet isåfall. Jag var inte gravid och vi båda blev väldigt besvikna. Samtidigt vet vi båda två att det inte är en bra idé att skaffa barn just nu.
Jag fyller snart 20 år och han är 23 år och vi har varit tillsammans i mer än 3 år men vi har helt enkelt inte ekonomin till ett barn. Han ska börja plugga upp sina betyg och jag har sökt in till universitetet i höst. Vi kommer nog få vänta tills vi pluggat klart, vilket är några år.
Det gör det ju heller inte lättare att min vän och hennes pojkvän försöker skaffa barn :/
Så ja, vad gör man för att slippa bebislängtan? Har två timanställningar på dagis och fritids men det är ju inte riktigt samma sak när det är någon annans barn :P
Någon som känner igen sig? :)
Jag tror inte att det finns någon "perfekt" tid i livet att få barn. Men, det finns ju icke-optimala tillfällen som när man är i ostadiga relationer, dåliga relationer, har det knappt ekonomiskt eller inte känner sig mogen för ett barn.
Ekonomin kan dock gå att lösa. Finns det möjlighet att få hjälp av föräldrar? Vänner eller släktingar kanske har begagnade barnkläder/barntillbehör så att det blir lite billigare. Om din pojkvän lyckas få ett jobb eller börja plugga (och klarar plugget) så har han en inkomst antingen i lön eller CSN. Kan ni dela lägenhet med någon eller flytta till en mindre billigare lägenhet? Om det inte känns bra så ja - vänta med barn. Ni har många år på er och någonstans tycker jag att man måste tänka långsiktigt när man för ett nytt liv till världen (inte alla som håller med om det)
Ett tillägg: om du vill plugga så börja plugga. Om du blir gravid så ansöker du om studieuppehåll när det närmar sig förlossning och borde då ha rätt att få fortsätta utbildningen i någon annan årskull. Sommarjobba/extrajobba och spara så mycket pengar du kan. Så har ni snart bättre villkor för en plutt.
Det finns liksom inget man kan göra för att "lindra" längtan. Stå ut och skjuta undan tankarna, men vet mycket väl att det är lättare sagt än gjort.
/Christine
ekonomin är ju ändå de viktigaste, man skall ju ha råd med blöjor. går ca 2-3 paket/mån beroende på barn. sen kostar maten när de blir äldre eller om man behöver ge ersättning pga att man ej kan amma.
man kan ju alltid söka nytt boende, men jag personligen hade inte bott med någon annan mer än min sambo när man har barn man vill ha ett eget boende.
men att lindra längtan är svårt, fast om ni verkligen vill ha barn så hade jag sett över ekonomin. de är ju mer pappan som får dra in pengarna till boendet när mamman är gravid/föräldraledig beroende på hur du kommer må under din graviditet osv…
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Tack för alla svar!
#1 Jaa ekonomin känns ju som att det borde vara det lättaste problemet att lösa men samtidigt vill man ju ha de bästa förutsättningarna. Jag tror att vi hade fått väldigt mycket hjälp från våra familjer faktiskt med bebis grejer. Vi hade tänkt flytta ihop till hösten om det blir som vi planerat så då satsar vi på något billigt såklart! Dock blir det nog att vänta ett tag till men förhoppningsvis inom snar framtid! :D
#2 Mm tänkte nästan det! :/
#3 Jaa det är ju inte billigt med barn! hade heller inte vilja bo med någon annan än min pojkvän, då hade jag hellre väntat ett tag till :P
Jag känner absolut igen mig! Jag skaffade katt för 3 år sedan, så de har fått vara lite "barn" hemma hos oss. Det har varit skönt att få ta hand om dem och liksom finnas till och så vidare, du förstår säkert vad jag menar. Jag har också velat ha barn jättelänge, jag tror att det inte får att styra över så mycket. Jag är 24 år nu och min sambo är 26. Vi tröstar oss lite med att försöka skaffa barn nästa år, för att vi då har räknat med att ha flyttat och att vi då har en annan ekomini som klarar av en bebis.
Jag drömmer fortfarande jättemycket om barn, busar med mina vänners barn och liksom planerar lite för hur jag själv vill ha det. Det är ju inget tips att ge direkt, men om ni bestämmer er för att vänta lite längre med att skaffa barn så kan jag verkligen rekommendera att ha katt! Vi har nu 3 katter och det är det bästa som hänt oss än så länge!
# Jaa förstår vad du menar! Har alltid haft djur, enda sen jag var liten och tagit hand om dom :P Har även en katt som är underbar och det hjälper ju lite men ah katter är ju väldigt självständiga. Jag tycker det är väldigt jobbigt för jag kan liksom sitta vid datorn och typ kolla runt på barnvagnar och bebiskläder osv. Känns så pinsamt när jag inte ens är gravid haha! Jag tror inte att min pojkvän förstår heller. Han vet ju att jag vill ha barn väldigt mycket och så men jag försöker ändå dölja det rätt mycket så han inte ska tycka att jag är knäpp :P
#6 Det är nog individuellt, vi har väldigt sociala kattraser så hemma hos oss får man nästan slåss om man vill gå och kissa i fred ens… Så jag har stor glädje av våra katter som nästan alltid är med oss, ligger i knä och så vidare.
Haha, jag är PRECIS som du! Sitter också och försöker tänka ut vilken vagn jag tror är bäst, hur jag ska vara/äta/göra inför och under graviditeten. Läser på om anatomin, vad som händer i kroppen, hur förlossningen går till med olika förlossningsställningar och så vidare för att förbereda mig redan nu. Min sambo delar inte riktigt dena fanatiska sida som jag har, han vill bara ha barn liksom, punkt. Fick han välja så skulle han nog önska att jag födde en 6:åring direkt så att de kan kasta boll och leka liksom. Haha! Jag ser så mycket fram emot graviditeten och småbarnstiden medan min sambo ser fram emot att få leka och umgås med vårt barn. Så det här barnvagnsletandet är jag ganska ensam i just nu, men för all del egentligen vi väntar ju inte ens barn! 😃
#7 Haha skönt att jag inte är ensam!! Trodde jag höll på att bli galen ett tag haha.. Ser också fram emot det så enormt mycket! Fast jag får nog vänta några år :( tills dess får jag väl gosa med min katt istället hehe xD 🐱
Men katter är bra att ha #8 🐱
Har också en grymt stor bebislängtan, just nu försöker jag och sambon att skaffa barn och förhoppningsvis plussar jag om en vecka.
Har enda sen jag var ca 18 år suttit och kollat på bebiskläder, barnvagnar, barnrum för inspiration och sen är jag "besatt" av förlossningsberättelser, så du är inte ensam #8 ;)