Ägglossning efter missfall
Jag har ju precis haft missfall, den graviditeten blev från ett ägg på höger sida. Kommer nästa ägglossning automtiskt att ske på vänster sida då, så att allt fortsätter som vanligt varannan gång, eller kan ägglossningen komma igång på vilken sida som helst?
Anledningen att jag frågar är att höger sida ser lite mysko ut, har haft infektion för många år sedan som kan ha skadat äggledaren, så för att minska risken för X så vill jag gärna försöka pricka den bättre sidan nästa försök.
(Vi kommer inte att försöka på engång, så jag vill veta hur många månader jag ska vänta).
Ägglossningen sker inte varannan gång från vardera äggstock. Det är helt slumpvis hur äggen mognar. Har man t.ex. en sjuk eller bortopererad äggstock får man fortfarande ägglossning varje månad. Att äggen lossar varannan gång från höger äggstock och varannan gång från vänster äggstock har du nog fått om bakfoten. Ibland kan t.o.m. fler ägg mogna och lossna samtidigt.
ojdå hoppsan, ja då har jag fattat helt fel. Synd 😕
Om du pratat med läkare om ditt missfall så brukar de ge svar på lämpllig tid att vänta. Jag är inte riktigt säker på hur länge de vill att man ska vänta men det handlar om någonstans runt 3-6 månader. Men det finns många som struntar i det och blir gravida igen inom ett par månader och det har gått bra det också. jag tror att kroppen tar emot när den klarar av det.
Men synd att det sker spontant vet jag inte om jag tycker. Om din äggledare är skadad efter en infektion så kan du bli grad´vid i princip lika lätt som om båda var helt friska. Sen är kanske inte din äggledare skadad? Du tror det eller??
Kroppen kompenserar mycket av det som saknas, helt på egen hand. Jag är säker på att ni kommer att kunna få barn lika bra som om båda äggledarna var fullt funktionsdugliga (om nu den ena skulle vara lite sämre).
Det finns ju som sagt många som bara har en äggstock eller en äggledare som också blir gravida inom normal tid.
Lycka till!
Jag ska på samtal/efterkoll hos barnmorskan och på kvinnokliniken nästa vecka. Då ska jag ta upp det här med hur länge jag behöver vänta.
Tog upp det lite flyktigt med BM förra gången, och då sa hon att medicinskt finns inga hinder från att försöka på engång, och eftersom folk ofta skiter i att vänta så hade dom slutat rekommendera det.
Jag har också hört från flera håll att man bör vänta runt 3 månader, så jag vet varken in eller ut! Klart man vill försöka så fort det går, men man vill ju inte förhasta sig innan kroppen är redo, så det inte blir mer tok.
Andra hävdar att det är bäst att passa på direkt efter missfall för att hormonerna efter gamla graviditeten gör livmodermiljön extra gynnsam för en ny graviditet. Men faktum kvarstår ju att såret måste läka och livmodern behöver ju dra ihop sig?
Angående min äggledare så ser den misstänkt ut vid ultraljud, och när jag hade den aktuella infektionen blev jag varnad av läkaren som undersökte mig, att det var såpass illa att det var 50% risk att den äggledaren skulle bli förstörd. Nu blev den ju uppenbarligen inte det eftersom det var från den missfallet kom, och det blev inte ett utomkveds. Men även nu under denna grav medan de utredde utomkveds fick jag höra flera gånger av olika läkare att den sidan såg inte helt 100 ut. Men dom kunde heller inte säga om den var skadad, det var för svårt att se.
Jag är alltså inte rädd att ha svårt att bli gravid, jag är rädd att ägget ska fastna och bli ett X på den sidan det ser misstänkt ut.
Vad menar du med att det ska bli ett X? Jag är nog lite dum men jag förstår inte just detta. 😊
X är samma sak som utomkvedshavandeskap 🙂
Min gyn läkare sa att jag skulle ha ägglossning inom dryga 2 veckor efter mitt andra missfall , på efter besöket efter min medicinska abort , hon sa även att man bestämmer själv när man vill börja med att försöka igen , men rekommenderat är efter första mensen efter man slutat blöda . Men det var förra sommaren , jag vart inte gravid fören… få se.. I mars , väntar en pojke i december. :) Kroppen tar olika tid att återställa sig .
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Efter nittt ma och behandling av cytotec har ingen sagt nått om att man måste vänta. En sköterska sa att det är lättare att räkna veckor om man väntat en mens. Jag blödde 8 veckor med en mens innan jag blev gravid igen och ändå stämde inga beräkningar med Joel :p
Tack för era svar 🙂 fler får gärna kommentera hur ni har gjort efter missfall/ma
Min syster fick missfall för typ 2 mån sedan. När hon ringde och frågade så sa de att hon skulle vänta en mens och sen kunde hon försöka igen. Hennes mens kom 4v efter missfallet och nu ska det försöka igen.
Jag har också fått mens som vanligt månaden efter missfall förutom när jag fick mitt MA, då strulade mensen lite och jag småblödde ett par dagar innan och efter mensen.
Vi har valt att avvakta ett par månaden, av mentala själv, snart ska vi på det igen. Skam den som ger sig… =)
www.theresekostresa.blogg.se

När jag har haft missfall så har de sagt att man ska vänta just av mentala själ. Är man redo på en gång så går det ju bra att köra oskyddat så fort man slutar blöda. Kroppen blir nog ändå inte gravid förrän den är läkt, och läker man på en gång så tar det väl på en gång.
golf.ifokus.se
#12 Det är så vi har tänkt! Rent mentalt har vi inte tyckt det varit så jobbigt med missfallen. Vi hade ju knappt hunnit förstå att vi skulle bli föräldrar.
Jag blev gravid direkt efter att ha haft p-stav i nio år, detta var i oktober. Jag fick sedan missfall i december. Vi körde på som vanligt därefter och jag blev gravid direkt med ytterligare ett missfall i februari. Därefter väntade vi en mens och försökte igen och nu är jag alltså gravid i vecka 15 🙂
Rent generellt skulle jag rekommendera att känna efter själv. Var det psykiskt jobbigt, låt det gå ett tag och smält det innan ni försöker igen. Håller alla tummar för er!
//Malin
Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se
Såg i efterhand att din fråga egentligen handlade om själva ägglossningen, ursäkta 🙂
//Malin
Sajtvärd på Scrapbooking.ifokus.se
Även om frågeställningen är kring ägglossning så vill jag veta hur ni andra tänker och har gjort, så jag tackar för svaren jag får 🌺
psykiskt så var missfallet inte särskilt jobbigt alls för oss, utan det är oron i början av graviditeten innan man vet att allt står rätt till, då jag har problem med tarmsmärtor av värre kaliber och får sjukt ont precis vid äggstockarna, så ihop med en äggstock som ser misstänkt ut så är oron för utomkveds extremt jobbig! Hur fan ska jag orka en gång till undrar jag. Inte hjälper det att vila och bygga upp oron heller.. Känns som att ju längre jag väntar, desto mer kommer jag att dra på det hela.
Jag ska prata med BM på onsdag och höra om jag kan få en planerad uppföljning i starten så vi ser att det växer rätt, så jag slipper åka jojo på akuten när smärtorna sätter in.