Klåda!
Hej kloka gravid.ifokus-folk!
Jag är i vecka 23 nu, och har fått en sådan himla jobbig klåda. Det är inte olidligt, men emellanåt störande. Det kliar mest i nacken, men även i hårbotten och ibland på händerna, under brösten, osv. Jag har aldrig haft liknande problem innan, så jag gissar att det är gravidrelaterat? Det uppstod i samband med en förkylning, så det kan ju finnas samband där också.
Någon här som varit med om samma sak, och har tips på hur man kan lindra klådan?
Ring din bm, är det graviditetsklåda du fått så får du komma in och ta regelbundna blodprov om jag inte är helt ute och cyklar. Det har något med levern och förhöjda halter av gallsyra (?) att göra.
Så vitt jag vet inget farligt men man brukar nog hålla koll.
Sen kan det ju bara vara helt vanlig klåda också såklart. Kylande omslag eller salvor kan lindra.
Jag har inte haft det själv, men en gammal klasskompis höll på att klia sönder sig, kontakta bm så får du hjälp med nån salva.
/Christine

Jag hoppas, och tror inte, att det är riktig "graviditetsklåda". Men man vet ju aldrig. Ska ta upp det med bm nästa gång jag ska dit, vilket är rätt snart. Ska testa kokosolja till håret och nacken. Känns mest som om huden bara blivit supertorr. :
Annars är allt toppen! Man får vara glad för det :)
utöver hepatos "riktig graviditetsklåda" så kan man få något annat som heter puppp, så kolla upp det.
Min syster fick sådana väldiga problem med hepatos att hon fick sättas igång nästan en månad för tidigt.
man kan även få klåda om man är uttorkad, så testa drick lite mer vätska kanske :)

Det börjar gå över nu, så jag tror nästan att det har haft med förkylningen att göra. Blev för mycket för kroppen med både graviditet och sjukdom just nu kanske. Skönt att slippa i alla fall :)
Jag är i vecka 32 med tvillingar och fick klåda för några veckor sedan, jag tänkte precis som du att det blev lite bättre. Men jag nämnde det ändå för min BM som skickade mig att lämna leverprover.
Det visade sig att jag har för höga gallsyror och måste nu gå på kontroller 1 gång/vecka dvs CTG, blodprover, UL osv samt äta mediciner.
Det heter hepatos och är när leverns skickar ut ämnen i blodet i stället och det är farligt för barnet. Prematur födsel, fosterdöd mm är några av komplikationerna.
Nu tar vi en vecka i taget men de kommer nog plockas ut om 2 veckor.
Jag vill inte skrämma dig men det är viktigt att kolla upp klåda under graviditeten.

Ska absolut ta upp det med BM även om det har blivit lite bättre.
Hade ingen aning om att det fanns något som hette graviditetsklåda. Men jag har fått sådan jäkla klåda sista 2-4v (minns inte när det startade). Kliar så in i bomben att jag ibland blir tokig. Nu när jag vet att det finns något som heter graviditetsklåda så ska jag definitivt ta upp det med min BM på måndag när jag ändå ska dit. Urs, hoppas inte det är något sånt med levern, läste lite om det på 1177.se och det låter ju inte jättekul.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Dags för en liten uppdatering…haha.
Min mystiska gravidklåda visade sig vara….helt vanliga (äckliga) huvudlöss!
Antagligen gjorde lössen så att det kliade på mina händer då jag kliade mig i huvudet.
Så kan det också vara! :) Nu i efterhand när lössen är tokdöda var det faktiskt skönt att det var dom och inga knasiga levervärden som kliade.
#1 Skulle det kunna vara graviditetsklåda om det kliar på bröstvåtorna? ☺️
Dom kliar som galna ibland (jag har bara trott att det haft med att dom växer så mkt att göra)
l'm back
Kan det kanske, vill varken säga bu eller bä för jag bet inte ärligt talat. Men vanligt är väl att det kliar på händer, fötter och nacke tror jag. Skulle snarare tippa på att din teori stämmer. Eller så är det hormoner så att de är extra känsliga bara :) Hade också klåda på bröstvårtorna och ibland liksom inuti brösten under graviditeten. Irriterande men ofarligt, de höll bara på att utvecklas till två volleybollar :-p Men det skadar aldrig att höra med sin bm. De är ju där för att hjälpa en :-)
#11 Men vad skönt att det bara var löss!🙂 en baggis ju.

Pratade med barnmorskan om klåda igår, och hon sa att det var väldigt vanligt att det kliade här och där under graviditeten utan att det var något farligt. Så oroa er inte för mycket ni med klåda :)
Min BM ville definitivt ta prov på mig så som jag beskrev klådan (har ju kliat mig så jag har blåmärken på fötterna). Fick provsvar igår och det var negativt. Så det var nog något annat. Har lugnat sig lite denna veckan också, så var inte längre så orolig. Min BM frågade särskilt om det kliade på fötter och händer, det är tydligen då man ska oroa sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#16 Japp, min syster hade just på händerna och fötterna och det var tydligen helt olidligt.