Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 2767 ggr
Praefatio
1

Grannarna

Hur gör man egentligen med spädbarn + grannar? Det blir ju helt klart en störning med ett litet barn som gråter om nätterna, och det är ju inte precis som en TV som man kan sänka eller en hund som man kan omplacera… Hur håller man sig på god fot med sina grannar som nybliven förälder? Vi flyttar ju dessutom 1,5 månad innan bebisen kommer, så de nya grannarna vet ju inte att vi vanligtvis är extremt skötsamma och hänsynstagande…

Har faktiskt mejlat samma fråga till Hyresgästföreningen 😃 Men tänker att det kan vara trevligt med lite personliga reflektioner också.

_Fisken
2

Givetvis ska man kunna ha barn som skriker på nätterna och det får grannarna finna sig i. Om det är lyhört är det inte ert problem - anser jag. Dessutom går det ju över efter ett tag!

soundtrack
0

Vi bor som tur är i ett hus som dels inte är speciellt lyhört och som redan inhyser ett helt gäng småbarn. Så vi behöver iaf inte känna nån större oro för att vara störande… Men gråtande bebisar räknas in som en störning som man får stå ut med om man bor i ett hyreshus.

Marvel-lous
0

Jag har faktiskt tänkt samma sak, förstår att det är som det är men jag är van att vara den skötsamma grannen så ser inte fram emot att vara den som stör - även om det inte är med flit.

Praefatio
0

#3 Jag är likadan, superskötsam. Jag förstår nog egentligen att det är som #1 och #2 säger och skulle själv inte störa mig på barnskrik trots att jag är jättekänslig för "medvetna" störningar (fest, musik osv.), men det känns jättejobbigt att störa och inte kunna påverka.

_Fisken
0

Jag pratade med hyresvärden här (jag bor i lght) och vi kom överens om att bor man i lägenhet så får man stå ut med vissa ljud. Sen ska man ta hänsyn så långt det är möjligt - givetvis. Men barn - DE får låta. De är ju nästa generations hyresgäster!

[Thiah]
3

I lägenhet inns det vissa saker man bara får tåla dygnet runt. Spädbarns skrik och spolning i toa är två självklara saker. Jag oroar mig mera för katternas lek än Joels skrik.

Theres
1

Omplacerar man en hund för att grannarna klagar? Varför inte få pli på hunden eller flytta?

golf.ifokus.se

_Fisken
0

Mycket bra fråga. Vissa ser hund som en hobby - oftast icke-hundägare. Jag vet också att många ser hunden som en familjemedlem. Det kan nog skära sig rejält i denna fråga.

Theres
3

Jag skulle aldrig i livet omplacera min hund eller mina illrar. Skulle hitta andra lösningar :)

golf.ifokus.se

Praefatio
1

#9 Det har inte med tråden att göra.

Theres
3

Lite, eftersom du nämnde det ursprungligen. Då får du ju ta att man reagerar på det. För övrigt så vet jag inte hur man blir störd av bebisskrik mitt i natten, men det lär väl mina grannar få erfara om ett halvår. Bor i radhus och det är.väldigt lyhört (frågade när jag flyttade in om det var det, och fick nej som svar). Men bebisskriket ger ju bara igen på alla de gånger jag blir väckt på tok för tidigt på morgonen av att deras barn springer fram och tillbaka och låter som riktiga ångvältar.

golf.ifokus.se

[TanatosNyx]
0

Barnskrik tillhör "vardagsljud" och räknas även som ljud man får stå ut med även nattetid. Man är bra skyddad som småbarnsförälder ur det perspektivet.

fridaas
3

Eller så gör man som oss, skaffar sig grannar som är halvdöva hela bunten ;)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JossanH
0

Nu bor vi i hus men jag tror knappast barnskrik på nätterna hade varit ett problem om vi haft grannar då jag kan räkna på en hand de gånger vår dotter gråtit på natten och hon blir snart 2 år! Man måste inte få gråtiga bebisar :) och är man lyhörd och får ett barn utan allergi, kolik etc så hinner man oftast fånga barnets signaler innan det blir akut så att bebisen börjar gråta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
0

Vi har både ett hus och en lägenhet. I huset är det inga problem alls eftersom det ligger mitt ute i ingenstans utan grannar på behörigt avstånd.

När vi är i lägenheten vilket inte är ofta alls bara nån helg då och då så är det ju lite annorlunda men tack och lov är det mest pensionärer som bor där  och dom är mer eller mindre döva 😉

Men annars hade jag nog pratat med grannarna och sagt som det var att man hoppas ju att det inte ska störa med barnskrik, men man vet ju inte om man får som jag fick erfara en kolikbebis som gallskrek 3 timmar varje kväll i 2 månader i sträck.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
0

Vi bor i radhus och bor alltså vägg i vägg med grannar på båda sidorna. Nova inte varit någon "skrikbebis" och grannarna berättar glatt för oss att dom aldrig hör henne. Hade dom gjort det tror jag inte dom hade sagt det rakt ut. Jag tycker det är någon man får stå ut med, det är ju skillnad sen när barnen är äldre och leker högljutt, slår i dörrar och stampar i trappen, det är ju något man som förälder får ansvara för.

_Fisken
2

…och tala inte om skriken när de jagar varann genom lägenheten tillsammans med en stereo på fullt skaft !! Och det runt midnatt !
Så om vi ska knyta ihop säcken så är spädbarnsskrik som TS var inne på rena barn(!)leken.

RoxannaS
1

Åh toppen bra tråd. Har funderat över det här jag också. 😃

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus