viktökning..
Hur mycket har ni gått upp i vikt under eran graviditet? Jag har gått upp 10 kg och är i vecka 22 ca med tvillingar Men mina två förra graviditeter gick jag alltid ner i vikt.
Hur mycket är det vanligaste att gå upp?
Jag har gått upp 7 kilo och är i v33 nu. Är så glad att det mesta har satt sig på magen än så länge :) Hoppas det fortsätter så här, från mitt förra besök hos BM för fyra veckor sedan hade jag inte gått upp någonting, men tillväxtkurvan på magen såg fin ut och jag följde den som jag skulle, vilket måste innebära att jag gått er i vikt i mig själv :P Förra gången jag var gravid (fick sent missfall i v 19) så hade jag gått upp lika mycket på 19v som jag har gjort nu :P Åt massor med sötsaker den gången, nu har jag mest vart sugen på frukt…men jag mådde illa och kräktes fram till v25 den här gången, så matlusten var ju inte på topp heller…och när illamåendet och kräkningarna försvann så tog foglossningarna vid istället :P
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Jag gick upp 15 kilo men hade gärna gått upp lite mera då jag är underviktig. Men en graviditet väger väl normalt runt 10-15kg om jag inte minns fel. Vet inte hur det är med tvillingar.
#1 tur du har då :P Sj har ja gått upp lite överallt.. förutom att magen e stor så har ju mina lår blitt stora och rumpan.. insidan av låren e nog värst.. Åt mycket sötsaker i början men nu e d mer frukt om jag e sugen. Hoppas man fixar att återställa kroppen sedan när allt e klart..
#2 har du fött redan?
#3 Tror man fixar att återställa kroppen efteråt…längtar tills jag kan röra mig utan krycka igen, och ta mig upp ur sängen och ur bilen på egen hand igen :P Det vanligaste för mig just nu är viloläge i soffan med bordsfläkten på högsta effekt :P så det är ju bara ett rent under att jag inte gått upp 30 kilo nu när jag knappt kan röra mig ;)
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#3 japps, födde för 8 veckor sedn. Har fått behålla 6 kg vilket jag är lycklig över.
Jag är i vecka 28 och har gått upp 5 kilo. Var tidigare underviktig så nu är jag normalviktig så det känna mest positivt!
Jag var normalviktig innan grav med hög ämnesomsättning (=svårt att gå upp i vikt. legat på samma vikt i ca 10 år). Är nu i v 32 och har gått upp 7kg. Samtliga kilon verkar ha lagt sig i/runt magen, inte ökat i omfång någon annanstans.
#4 haha ja d e la tur kanske 30 kg är väll lite mycket ja vet inte.. än så länge kan ja ta långa promenader och endå tycka att d e skönt. men snart blir det väll jobbigt :/
#5 Grattis :D skönt att du fått behålla några kilon där då..
#6 okej men va skönt.
#7 oj snart dax nu då :) ja med mitt första gick jag från 85kg ner till 64kg och den andra gick ja väl ner 6 kg så efter mina två första barn har ja hollt mig på 65 kg vilket jag e nöjd med. Men nu väger man ju 75kg jag e ju ganska kort så känner mig änna som en potatis haha.
Med första barnet gick jag upp 30 kg. Åt mat som en häst- hade det behovet liksom. Gick ned 24 kg så låg på plus nu när jag blev gravid igen. Är i v 36 och har gått upp 20 kg. Äter inte alls lika mycket denna gång och har kunnat röra mer på mig men nu börjar jag samla mycket vätska och har riktigt ont i fogarna.. Så får se vad det slutar på. Är glad att jag är 180cm lång, annars hade nog 30 kg kunnat bli lite väl mycket.
Sajtvärd på Iller.ifokus
I vecka 35 hade jag gått upp 31,5 kg , så jag uppskattar att jag gick upp totalt 35 kg. Är 166 cm lång ocg vägde 62 kg på inskrivningen, så räknas som normalviktig.
Bebisen vägde 5.270 gram + att jag hade extremt mycket fostervatten. Nu har jag ca 10 kg kvar till inskrivningsvikt.
Jag började med att gå ner i vikt, låg väl på -5kg fram till halvvägs. Då började det vända och jag gick upp ca1kg/mån så nu ligger jag på ca -2kg från min startvikt (är nu i v31). Märks mycket på lår, armar, halsen och kärlekshandtagen att min kropp gått ner mycket i vikt. Har fått gå ner i byxstorlek för mina vanliga byxor sitter så säckigt nu.
Medarbetare på westernridning.ifokus
10-15 kg är väl snittet för viktuppgång med ett barn. Jag gick upp ca 13 kg från inskrivning till veckan före förlossning. Tillbaka på inskrivningsvikt efter fyra månader utan att ens ha försökt :P Har dock fortfarande 10 kg överskott efter ivf-hormonerna som inte vill släppa. Min dotter är ett år och två veckor.
/Christine
Går in i v. 27 imorgon och har gått upp sju kilo sedan jag gick ner fyra kilo i början av graviditeten, ligger alltså tre kilo plus nu. 56,5 kg. Allt har lagt sig på mage och bröst, inte gått upp ett gram i övrig vikt… Men både jag och bebben mår bra så varken BM eller jag är oroliga :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Är i v23 och har gått upp ungefär 5 kg, dock inte bara mage då mycket vätska lagt sig på låren. Jag är vanligtvis en storlek 38 men är numera 40 på byxor/shorts. Egentligen gör det inte så mycket annat än att jag blir jämförd med min gravida syster som vägde ungefär 10 kg mindre än mig innan vi var gravida (och dessutom är 10 år yngre). 😕
Jag gick upp 22kg. 12veckor efter förlossningen hade jag gått ner 20kg. Har inte vägt mig sedan dess men nu har det snart gått 3veckor efter vägning så är nog snart på startvikt igen. Veckorna efter förlossningrn hade jag ingen aptit men försökte äta för amningens skull. Har inte ansträngt mig alls för att gå ner i vikt utan har tänkt på att inte äta så mycket snask och promenerat så mycket som möjligt. Har dock inte kunnat promenera en bråkdel av hur mycket jag velat pga såret i magen men till och från har jag kunnat ta ganska långa promenader om än i ganska långsamt tempo.
Gick upp strax under 15 kg. Nu åtta veckor senare har jag sex av dem kvar, de försvinner förhoppningsvis så småningom. Jag ammar så kan ju inte börja banta direkt, bryr mig inte tillräckligt för det heller i och för sig. Har ju annat att lägga min tid och energi på nu :-)
Jag har med alla tre gått upp nästan 30kg. Ätit normalt men inte kunnat röra mig lika mycket som vanligt. Nu med nr 3 så kräktes jag i 17 v men gick upp lika mycket ändå. Har tappat allt förut och återgått till normalvikt. Har inte bråttom… Beror kanske på att mycket rinner av fort. Holly är 8v nu och det mesta är borta. Liten bit på magen kvar, har normalt en 6-pack och är ganska tunn över just magen. Har jättebröst som jag gärna slipper efter amningen. Såååååååå trött på bröst! Var sedan ca v23 orörlig i stort sett så nu går jag mer än gärna. De vill ju att man på 1år ska ha kommit tillbaka till normalvikt.
Ett helt år? :o *tar en bit kaka till*

Jag gick upp 12 kg med första och ca 9 kg med andra. Men min sköldkörtel blir lite knäpp när jag är gravid så då får jag extra hög ämnesomsättning.

Jag har gått upp 7 kilo och jag är i vecka 12. Är konstant hungrig :(
golf.ifokus.se
#21 Det var jag också i början åt hela tiden kändes det som.

Jag vill ju inte gå upp sånna kilon och bli tjock :( Ska försöka äta lite mindre. Väger nästan 63 kilo nu. Tänkte väga max 65 när jag är klar. Kommer ju aldrig att gå :o
golf.ifokus.se
#23 Visst är det ju bra att tänka på vad man äter men stirra dig inte blind på en siffra. Det är normalt att gå upp och många gånger är det inte alltför svårt att gå ner sedan även om man gått upp mycket. Vissa får ju kämpa lite mer än andra men de flesta klarar nog av att gå ner sina gravidkilon om man bara vill det. Jag var lite nervös då jag gick upp ganska snabbt i början, det kändes som att jag skulle gå upp hur mycket som helst innan jag var färdig, stannade dock på 22kg. Mer än jag hade önskat men hade som sagt gått ner 20 av dem redan efter 12 veckor :) Har lite mage kvar dock även om nästan all vikt är borta, men räknar med att kunna få bort det mesta när mitt snitt har läkt och man kan börja träna lite.
#23 Jag håller med inlägg 24, stirra inte på siffrorna.
Min inskrivningsvikt var 62 kg, och i vecka 35 visade vågen på 93,5 kg! Drygt 15 kg försvann redan första veckan, min son är 6 månader och jag har hittills gått ner drygt 25 kg. Nån positiv människa sa "9 månader upp - 9 månader ner" 🙂
#23 är du normalviktig nu? För då skulle jag nog inte vilja satsa på att bara gå upp 2 kg. Bebisen väger ju mellan 3-4 kg, sen väger ju moderkakan ett halvkilo, och fostervattnet ligger väl på minst ett kg.
Man gör rätt i att tänka på vad man stoppar i sig osv, men man får nog räkna med några kilos viktuppgång.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Jag har nog inga problem att gå ner igen sen. Gick ner 10 kg precis innan jag blev gravid bara genom att skaffa hund ^^ Hade bara varit roligare om viktuppgången var bäbisen och inte maten :)
golf.ifokus.se
#27 hittade detta på en sida
- Själva barnet väger vid födseln cirka 3 500 gram.
- Livmoderns tillväxt är cirka 900 gram.
- Moderkakan väger cirka 650 gram.
- Fostervattnet väger cirka 800 gram.
- Den ökade blodmängden utgör cirka 1 250 gram.
- Vätskeansamlingar utgör cirka 2 000 gram.
- Fettdepåer under huden utgör cirka 1 700 gram.
Totalt ger detta en viktökning på 11 200 gram, vilket är en helt normal viktökning.
#27 Nästan allt jag gått upp gick jag upp i början. Jag var så trött och orkade inte röra mig något, och jag var konstant sugen på något!
Men sen har det lugnat ner sig, och efter ca vecka 20 har jag nästan inte gått upp någonting. Är i vecka 35 nu.
Så det behöver inte alls fortsätta i samma tempo :) Jag fick också lite panik och tänkte, men gud! Hur ska det här sluta? Jag har ju lika lång tid kvar!
Jag startade på 56 och när jag vägde mig för en vecka sedan så låg jag på 64. Och det märks lite överallt ;) Men jag är ändå förvånad över att jag inte gått upp mer med tanke på hur mycket mindre jag kan röra mig nu.
Men jag är inte det minsta orolig över att bli av med det sen, jag älskar att röra på mig i vanliga fall :)
Jag gick upp 16 kg, ganska jämnt fördelat under hela grav. Nu är jag nere på startvikten och har så varit i kanske 2 (?) månader. Sonen blir 1 denna vecka. Har inte gjort ett piss utöver det vanliga (vardagsmotion U know 😉).
http://niini.blogg.se/2013/november/kroppen-ar-fantastisk.html
Jag är nu i vecka 21+5 men e skit stor. Har gått upp 12 kg redan :/

Sen finns det ju dom som gör saker lite bakvänt. Jag hade bara gått upp ett kg från startvikten en vecka efter förlossningen men blev sedan vrålhungrig och går upp i vikt under amningen. Jag har mycket mer fett nu när bebisen är fem veckor än första veckan:P
Jag började min graviditet med att gå ner tio kg (om inte mer). Innan graviditeten vägde jag 60 kg (normalvikt som jag var väldigt nöjd med), i vecka 25 vägde jag runt 50 kg och idag när jag var hos BM och vägde mig så visade vågen 64 kg, är nu i vecka 32. Så vet inte riktigt hur man ska räkna men om man utgår från vikten innan graviditeten så har jag ökat fyra kilo xD
Äntligen viktuppgång här, även om det nog bara är bebismagen som väger 😃