Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 14183 ggr
nikita388
0

gravid?

hej, hade oskydat sex den 20 maj, känner mig trött o seg, har öma bröst , styva bröstvårtor och 2 synliga åder på vardera bröst lite humörsvägningar. är trött redan vid 19.00-20.00 å går o läger mig 20.00-21.00 o somnar nästan direkt, får gå o lägga mig o villa för att jag e så trött o orkar inte hålla mig vaken. kan det va så att jag har tagit gravtestet förtidigt?

CelsiusT
0

Det är precis 4 veckor sedan du hade sex. Rimligtvis så skulle ett graviditetstest funkat redan för 2 veckors sedan, då din mens borde varit beräknad om du hade ägglossning den 20e maj. Så det borde inte vara för tidigt med ett graviditetstest nu.

När hade du din mens senast? När tog du graviditetstestet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

nikita388
0

får ingen mens då jag tog cerazzet men slarvat lite med dom och vet inte om jag hade ägglossning då, tog ett gravtest i går morse som såg ut att va lite rosa men e inte säker. jag har ju gravidetets sytom ,är mer trött och seg änvanligt

CelsiusT
1

#2 Problemet med s.k. "graviditetssymptom" är att det är symptom orsakade av hormoner vilket innebär att man kan ha hur mkt symptom som helst utan att vara gravid och man kan vara gravid utan några symptom alls. Cerazette är dessutom ett piller som talar om för din kropp att du är gravid (trots att du inte är det) och det gör att kroppen väljer att inte ha ägglossning. Så det pillret är ett piller i sig som ofta har samma "biverkningar" som en graviditet kan ha. Så symptom är egentligen inget att gå på, utan det är snarare biverkningar som vissa kan få i samband med graviditet.

Det du ska gå på är graviditetstest. Om du hade sex den 20e maj och hade ägglossning då så skulle du kunnat ha sett det på ett test redan för 2 veckor sedan. Så om du tog ett test igår (alltså 4 veckor efter) och det visade negativt så är du inte gravid. Visade det svagt + men du är osäker så prova att ta ett nytt test.

Att du får biverkningar som du inte fått tidigare av pillrena kan det tex bero på att du slarvat med dom och hormon-nivåerna har rubbats en aning.

nikita388
0

ok

nikita388
0

ok,men jag missade runt den 20 maj och har aldrig hänt innan e jätte trött nu ska snart gå o lägga mig

CelsiusT
1

#5 Ja, men bara för att du har missat ett piller och hade sex betyder det inte att du är gravid.

För att bli gravid krävs det att du har sex nära inpå din ägglossning. 2v efter din ägglossning beräknas din mens komma (om man inte äter p-piller). Det vanliga är att man väntar till utebliven mens och då tar ett test för det är då som testen börjar fungera. Du har nu väntat i 4 veckor innan du tog ditt test, det är 2 veckor mer än man behöver vänta. Så om du har tagit ett test och det är negativt så är du inte gravid.

Att du missar ett piller betyder inte att du får ägglossning direkt, ofta tar det ett tag innan det kommer igång även om man såklart kan ha oturen att bli gravid direkt. 

Dom "symptom" du beskriver är inget som tyder på en graviditet i sig, även om det är biverkningar som vissa ibland kan få då dom är gravida. Så stirra dig inte blind på några biverkningar/symptom. Symtom är sådant som kan göra en uppmärksam på att man är gravid om man inte tänkt på det annars, och det leder till att man tar ett test för att se. Men Symptomen (eller rättare sagt biverknignarna) i sig är aldrig något man går på när man funderar över om man är gravid eller inte gravid.

[TanatosNyx]
0

Jag hade ÄL nån gång mellan 28-31 maj och jag har plussat för "länge sen" så ja, gravtestet är inte för tidigt. 🙂

ChristineL
0

Vänta några dagar och ta ett nytt test, besök annars umo/mvc och gör ett test hos dom.

nikita388
0

tog gravtest för en liten stund sen visar 2 sträk men det ena ser man bara om det ligger plant men syns knappt. hur tolkar jag det?

ChristineL
0

#9 - Syns det så syns det.

CelsiusT
0

#9 Vad är det för sorts test? Har du följt instruktionerna noga? Kan du lägga upp en bild på det? Lättare att hjälpa dig om man får se hur det ser ut. Är det 2 sträck så är det positivt, men vissa lite billigare tester kan visa ett väldigt väldigt svagt sträck även för negativt. Det ska inte vara så att man behöver hålla i viss vinkel egentligen för att se, men ibland kan det ju vara svagt även om det är positivt. Du är så pass långt gången att det inte borde vara svagt (svagt kan det vara om man tar testet tidigt och därför har låga nivåer av graviditetshormonet). Det bästa vore om du går till ungdomsmottagningen (eller mödravårdscentralen) och får hjälp med att göra ett nytt test där, dom har riktiga och bra tester och är vana att tolka testerna.

nikita388
0

det va billigt test

nikita388
0

kan inte lägga upp bild vet inte hur man gör

CelsiusT
0

Du beskriver att det andra sträcket syns om det ligger plant? Och att det knappt syns. Om det är en sån där billig test-sticka så skulle jag nog tolka det som negativt. Men är du osäker så gå till UM och gör ett riktigt test, där får du även hjälp att tolka testet.

nikita388
0

ok

[TanatosNyx]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg mina tester ut, alla 3 är positiva, även det översta! syns bara i vissa vinklar.

Mina test är apotekets egna (apoliva).

CelsiusT
0

#16 Det översta skulle jag inte tolka som positivt (men det kan ju vara felaktigt negativt), man ska inte behöva vinkla det för att kunna se sträcket. Dom andra två skulle jag dock tolka som positiva.

Sen är det ju så att är det positivt så är det positivt. Men är det negativt så kan det ju vara fel.

Säger igen, det bästa är att gå till UM eller MVC och få hjälp. Dom har bra tester och det är gratis, dom hjälper dessutom till att tolka testet.

nikita388
0

mina ser ut ungefär som ditt gravtest nr2 , fast jag kan bara se det i halv mörkt ljus

[TanatosNyx]
1

Det ser negativt ut på bild, men i verkligheten skymtar man ett svagt streck. Ville mest visa hur svagt det kan vara, men ändå positivt. 🙂

[TanatosNyx]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kanske det syns lite bättre, markerade strecket med en pil.

soundtrack
2

Och vill du av nån anledning inte gå till UM/MVC så tycker jag att du ska kosta på dig ett digitalt test på apoteket där du inte behöver hålla på och tolka streck utan där det klart och tydligt står gravid eller ej gravid.

CelsiusT
0

#20 Fast jag hade inte tolkat det som ett positivt resultat. Som sagt, felaktigt negativt javisst, men så svagt (översta testet) ska det inte vara när det är positivt.

[Thiah]
1

#20 mitt första var också sådär svagt och jag fick höra att syns det så är det positivt. Redan några dagar senare var det starkare och helt utan tvivel precis som du :)

nikita388
0

TanatosNyx som det blåa gravtestet ser det ut

CelsiusT
0

#24 Då är det stor risk att du är gravid om det syns så tydligt (dock ska du inte behöva vinkla det på något särskilt sätt för att se det). Ta ett nytt test, köp ett bättre och inte dom där billiga stickorna eller så ännu bättre går du till UM/MVC och få hjälp.

nikita388
0

om jag anstränger mina ögon så ser jag det , när det ligger plant , är igenlitegen behov av glasögon men andväner sällan dom

ChristineL
0

Jag tycker absolut också att du ska uppsöka barnmorska.

[TanatosNyx]
0

Är det som det blåa så är det definitivt positivt.

nikita388
0

har testat olika vinklar ser inget då ,ser det bara om det ligger plant

[TanatosNyx]
0

Man ska väl kolla när testet ligger plant, och inom ett visst antal minuter? Vad säger bruksanvisningen?

nikita388
0

ska boka tid på umo el mvc

CelsiusT
0

#31 på dom flesta um/mvc finns möjlighet till drop-in också om det skulle vara svårt att boka tid (här har dom konstiga telefontider men jättebra öppettider för drop-in).

nikita388
0

köpte clearblu plus blev - 

hur långt efter man slutat med mini piller får man ägglossning?

Aleya
1

Jag blev "lurad" av apotekets test också. Men började vinkla det och såg att det bara var skugga. Det är samma som test nummer två. Så ta ett nytt och kolla i ljus men undvik att få skuggan från själva kanten av testfönstret.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
0

#33 - Det är helt individuellt, allt ifrån omgående till ett år senare.

nikita388
0

ok,tack