Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 2526 ggr
[[Lotop]]
2014-06-15 00:52
0

Gravid igen?

Idag när jag låg på rygg i sängen och stretchade ryggen, hade jag bäckenet/höften över sängkanten och kände en tydlig rörelse samt kände hjärtslag.
Nyss när jag låg i sängen och tryckte med båda händerna på varsin sida av naveln kände jag en liten, liten rörelse igen. 

Min son är sju månader och ca 3 veckor efter förlossningen hade jag och sambon samlag igen. Eftersom jag inte ammade började jag med p-piller redan ett par dagar efter förlossningen, och jag har inte haft några som helst graviditets symptom. Därav har jag inte tänkt på det, och blev väldigt stressad och orolig nu..
Om jag räknat rätt borde jag vara (om jag nu är gravid) i femte eller sjätte månaden. Alltså för sent för abort?

För en vecka sedan ca, slutade min senaste mens, som kom två veckor för tidigt. Under min första graviditet blödde jag ganska ofta men inte som en mens och inte varje månad.
Ska göra ett graviditets test nästa vecka, men tills dess får jag försöka hålla mig lugn och inte tänka för mycket.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med inlägget, men kände att jag behövde skriva av mig och kanske prata lite med någon.
Det är verkligen inte rätt läge i livet just nu för ett andra barn och det bara gnager inom mig..
Kan man känna sina egna hjärtslag/pulsen på magen?
Kanske inbillar jag mig bara.. 🤦‍♂️

[[Lotop]]
2014-06-15 00:54
0

Kan tillägga att jag fick tillbaka mensen 4-5 veckor efter förlossningen.

VildaVittra
2014-06-15 01:58
0

Det var inte tarmrörelser du kände då?

Visst kan man bli på smällen om man äter p-piller men ni har ju inte haft oskyddat sex, så sannolikheten är ju ändå ganska liten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JonasDuregard
2014-06-15 02:12
5

#0 Om du menar att du kände hjärtslag med handen eller liknande så är det sannolikt dina egna.

Om det vore ett foster skulle du vara väldigt långt gången, och skulle definitivt märkt av en graviditet på andra sätt.

Man kan uppfatta barnets hjärtljud med ett stetoskop först efter fem-sex månader (källa). Innan dess behöver man en ultraljudsdoppler.

Inte heller att känna rörelser är realistiskt så tidigt i graviditeten som du skulle behöva vara. Tarmrörelser som #2 nämner är mer troligt.

[TanatosNyx]
2014-06-15 13:16
0

och graviditetstester visar noll och ingenting så långt in i en graviditet. Undrar om de är runt v 10-12 de slutar bli effektiva?

Tina-A
2014-06-15 16:35
0

Det finna något som kallas fantomsparkar, det är supervanligt efter förlossningen. Då känner man "rörelser" och "riktiga" sparkar, till och med med handen utanpå magen nästan så man vill springa och hämta maken för att han ska få känna! Det är inga riktiga sparkar utan alltså fantomsparkar, väldigt förvirrande och väldigt vanligt! Om du haft skyddat sex är det högst troligt att det är fantomsparkar du känner :) det kan hålla på ett tag, jag kände nog mina sista runt 1,5 år efter förlossningen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[[Lotop]]
2014-06-15 23:53
0

#2 Nja, det kändes precis som en spark, vad jag minns från graviditeten, men jag är inte säker, kan nog ha förstorat upp det också om det var en tarmrörelse

#3 Ja, men handen, precis, något mer tecken borde jag ju märkt av, vilket jag inte har.

#4 Det visste jag inte! 

#5 Då är det nog det, känns lugnande, första gången kändes det verkligen som en spark eller en rörelse från ett foster, andra gången var jag inte säker.

Tack allihop! Känner mig betydligt lugnare nu med era svar :)

[TanatosNyx]
2014-06-16 12:25
0

#6 Tänkte det är bäst att säga, så du inte tror du fått negativt och så skulle det plötsligt komma en till. 😛