Gravid iFokus

Gravid

Etikettlivet-efteråt
Läst 2943 ggr
Kiwikatt
2

Ang. amning

Var på läkarbesök för förlossningsplanering i veckan och vi diskuterade det här med amning. Det beslutades att det, till följd av min medicinering (som jag inte vill diskutera närmare), inte kommer att bli aktuellt med amning. Skulle vilja ha lite goda råd om vad jag ska tänka på sedan nu är läget är som det är. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Jag kommer att få mer information längre fram, men jag tänkte försöka förbereda mig så got jag kan på egen hand i förväg. Många frågor har man ju nu…tex vart man köper modersmjölkersättning och hur man får stopp på den egna mjölkproduktionen? Tar tacksamt emot alla goda råd jag kan få, men avber mig dömande och ifrågasättande kommentarer eftersom det här är det bästa alternativet för både mig och bebisen enligt min läkare på MVC som även diskuterat saken med deras två barnläkare.

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

Niini
1

Ersättning borde du få tag på i vanliga matvaruaffärer. För att få stopp på mjölkproduktionen finns det tabletter som de kan ge.

Satsa direkt på den större modellen av nappflaskor, de små räcker inte speciellt länge har jag förstått. Köp några olika till att börja med och prova er fram vad som passar er baby innan ni hamstrar på er massor av samma sort.

Kiwikatt
0

#1 Tack för svaret och bra tips! :) Vi bor typ granne med gekås, så jag har köpt 2 stora och 2 små MAM anti-colic flaskor, flaskborste och flaskställ samt extra dinappar. Är det något annat som kan vara bra att ha förberett??

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[Thiah]
0

Jag ammar inte alls och  har aldrig gjort och Joel är nu 2 månder. Vi har 3 olika flaskor, en mindre och 3 större. Vi har valt MAM antikolik flaskor och de funkar fint för oss. På BB hade de olika sorters flaskor och joel äter snällt ur alla. 

Ersättningen finns i pulver form eller i tetrapack. Tetra kostar lite mera men är smidigare. Allt enligt eget tycke.  Sen ska det kokas vatten och så, allt beror lite på hur nog man vill vara. På vissa BB görs mjölken av pulvet och för ett dygn i taget medan andra har tetror. Vi har valt att använda pulver och nu gör vi mjölk för ett dygn som vi sedan har i kylskåpet. 

På förlossningen får du tabletter som ska stoppa mjölkproduktionen men dessa hjälper inte alltid. Du kan även drabbas av mjölkstockning fast du inte producerar mjölk då det tar lite tid för brösten att liksom sluta vara förberedda på mjölk.

Är det nått mer du undrar över så är det bara att fråga. 🙂

Kiwikatt
0

#3 Tack för ditt svar :) Det är ju ett tag kvar för oss (1,5 månad) innan bebis kommer, men jag tänkte att det kan vara bra att förbereda sig så mycket som möjligt innan. Hur har det påverkat magen på din son? Har du märkt något? Känner mig ganska trygg i beslutet och det känns även bra att kunna få lite nattlig avlastning av pappan i matandet samtidigt som han får en annan möjlighet att knyta an till pyret i matsituationerna. Hur gör du när du åker iväg över dagen? Har du laddade flaskor med dig då? Gissar att jag kommer att få mer information lite längre fram om vilka olika alternativ på ersättning som finns samt vart vi kan köpa dem… :)

[Thiah]
0

Joel är haft lite magknip men inte värst mycket. Vi gav magdroppar ett tag men har nu kunnat sluta med dom. 

Jag fick ingen information alls av vården utan har fått läsa mig till allt själv. NAN är den ersättningen som de flesta ger och sägs vara skonsam mot  magen. På vårt BB var det även den som gavs så vi har fortsatt. Man kan byta ersättning om det inte funkar men man måste då fasa ut den gamla och inte bara hux flux byta. Det lönar sig att fortsätta med den maten ni får på BB. 

När vi ska ut och resa har jag tetrapak på 2 dl med mig. Joel äter ungerfär 100-150ml per gång så den funkar. Öppnad i kylskåp håller de ett dygn men i rumstemperatur bara 1 timme. Man kan också ha en termos med kokat varmt vatten och en flaska med pulvret färdigt så blandar du dem när det är matdags. Pulvret måste blandas i varmt vatten för att lösas upp ordentligt.

Kiwikatt
0

#5 Steriliserar du flaskorna efter användnig eller diskar du dom bara med vanligt diskmedel? Hur steriliserar man flaskorna? Jag tror på pulver, oftast går det ju att få tag på en micro på någon bensinstation eller på något café om man är ute på stan. Lätt att ha med sig i skötväskan med. Får han något extra tillskott förutom ersättningen?

[Thiah]
0

Man ska egentligen koka flaskorna i 5 minuter varje dag (vissa gör det efter varje gång) och diska dem efter varje gång. Men det gjordes inte ens på BB så vi slutade med det innan vi ens börjat. Jag kokar nappen på flaskorna tillsammans med hans andra nappar och diskar flaskorna varje dag. Använder en flaska kanske 2-4 gånger innan jag diskar. Diskar jag inte så sköljer jag bara rent dem ordentligt. Jag sätter in alla delar utom nappen i diskmaskinen eller diskar dem med vanligt yes.

Vare sig du har tetra eller pulver behöver du värma dem om du inte har vrmt vatten med dig. Joel har lärt sig att äta både kall och varm ersättning men det är inte alla bebisars mage som klarar av kall tetraersättning. 

Joel äter bara ersättning och får enbart d-vitamindoppar utöver maten.

Kiwikatt
0

#7 Flaskorna klarar/tål alltså maskindisk? Det stod på förpaknngen att de skulle handdiskas. Såg att det fanns elektroniska flaskvärmare som man kan koppla till cigarettuttaget i bilen till flaskorna, de kostade ett par hundra. Funderade på att köpa en sån och ha i bilen som backup, men vet inte om det är lönt…

[Thiah]
0

Det beror nog på flaskorna om de klarar maskindisk eller inte. Jag har faktiskt inte läst utan bara stoppat dit dem. 🤪Brukar skölja dem en extra gång efteråt bara. MAM flaskorna går att ta isär så det är lätt att få bort överflödigt medel.

Jag funderade på en såndär värmare men nä det kändes inte lönt. Har du en bra termos så funkar det bättre. Du kan ha en termos med kokat, hett vatten och en med kallt och sen pulvret i flaskan och sen mixa när det är dags att äta. 

Vattnet ska vara varmt (på vissa förpackningar står det 70grader)  för det är lättare för pulvret att lösa upp sig men även för att det kan finnas en bakterie i pulvret som kan göra ditt barn sjuk. Tror det var i belgien som ett barn dog från den här bakterien för en massa år sedan. Pulvret är nämligen inte sterilt. Vi har valt att ta den pyttelilla chansen och använder emellanåt kokat kallt vatten som vi bara värmer till mat tempertur i mikron. Jag anar att vi snart kommer använda vanligt kranvatten, okokat. Det är viktigt att i så fall ta kallt vatten och att låta vattnet rinna en stund innan du fyller flaskan. Vi lagar även färdigt en liter ersättning och har i kylskåpet. Då håller det cirka ett dygn.

Kiwikatt
0

#9 Tror jag ska testa en sån där värmare i alla fall…den kostade 199:- så det är ju ingen katastrof om den inte är bra… Har ingen bra termos, men det ska jag köpa en med då :) Känns som jag ställer en massa dumma frågor, men jag har ju ingen erfarenhet alls utav detta :P Skönt att få lite råd och tips av någon som har mer erfarenhet än vad jag har :)

[Thiah]
0

Finns inga dumma frågor så fråga på bara 🙂

Kiwikatt
0

#11 Tack :)

Kiwikatt
0

Är det något annat som jag bör tänka på?

[Thiah]
0

Vi har märkt att det är skönt att ha tetror när man är iväg för då behöver man inte ha termos och annat. Sen kan Joel dricka dom kalla/rumsvarma så vi behöver inte jaga mikro.Hemma är det mer ekonomiskt att ha pulver. 

Flera flaskor är skönt, så slipper man diska hela tiden. Läste på nätet om en mamma som bara hade en enda flaska för att hon tyckte de var dyra att köpa (100kr) så hon diskade flaskan efter varje måltid. Jag personligen tycker att det är värt pengarna att ha flera flaskor. Nattetid är man inte sugen på att diska utan mera sova… 😉

Var noga med måtten då för mycket pulver kan ge förstoppning och för lite pulver inte tillräckligt med näring. 

Sen får ni komma på ett sätt som fungerar för er. Vill ni koka upp vatten varje gång, eller värmer ni kranvatten direkt i mikron eller gör ni färdigt flera satser? Finns dom som har flaskvärmare vid sängen för att slippa stiga upp på natten. Det tar en stund att komma in i rutinerna så att man får ett sätt som passar föräldrar och bebis. Vi har under våra 8 veckor hunnit ändra på våra rutiner och tillagningssätt flera gånger.

Kiwikatt
0

#14 Vi har ju vattenkokare i köket…kanske skulle man skaffa en till och ha på andra våning i sovrummet/barnrummet… Jag köper ju flaskorna på gekås för 40kr styck tror jag, och jag håller med dig om att man kanske inte vill gå upp och diska mitt i natten :P

[Thiah]
0

#15 jag skulle skaffa en termos istället för en till vattenkokare. Koka upp vatten på kvällen och ha i termosen så slipper du vänta på att vattnet ska koka upp och svalna. 

Jag har förstått att det ska finnas vattenkokare där man kan sätta in hur varmt vattnet ska bli och det är ju i och för sig smart. Då kan man sätta in 40grader och sen blir vattnet det.

Kiwikatt
0

#16 Det låter ju smart med en sån vattenkokare…ska kolla vad som finns på Gekås någon dag tänkte jag :P Termos är nog kanske det mest ekonomiska…får kolla upp det med. Får ju skaffa en massa burkar till pulver och dylikt med…hur förvarar du den ersättning du förberett i kylen?

[Thiah]
0

Vi har två vanliga saftkannor med lock. Vi har inte skaffat  nått extra förutom flaskorna till ersättningen. Pulvret har vi i dess påse och ska vi ta med pulver har jag en liten plastburk.

Kiwikatt
0

#18 Hade du bestämt redan innan att du inte skulle amma? Hur mycket hade du förberett innan? När köpte du förresten de första blöjorna och andra hygienartiklar?

[Thiah]
0

#19 jag bestämde mig kanske 4 månader in i graviditeten. Jag förberedde genom att köpa flaskor och lite mat hem. Jag visste inte vilken sorts mat de hade på BB så jag ville itne köpa för mycket av fel sort. 

Jag har ännu inte köpt ett enda blöjpaket för vi har fått en himla massa.😎 Men jag hade skaffat allt en månad innan han kom. Sista veckorna bara fnputsade jag lägenheten och satte fram allt.

Kiwikatt
0

#20 Min man tycker att han ska skaffa alla "praktiska" saker när jag ligger på BB (han pratade till och med om att han skulle köpa babyskyddet då, men det fick jag övertalat honom att vi skulle göra innan så det är klart nu ;P), försöker förklara för honom att det kan vara en fördel att ha så mycket som möjligt förberett innan :P han är lite av en tidsoptimist också så jag vet hur det kommer att bli om han får bestämma hihihi

Kiwikatt
0

[Thiah]
0

nej nej, skaffa allt innan säger jag. När man är på BB är man ju fullt upptagen med bebisen. Min sambo ville knappt lämna oss de första dagarna så att åka och mata katterna tog emot. 

Sen vet man ju inte hur länge man stannar på BB och när man kommer hem är man ganska mörbultat och tycker dte är skönt att ha allt fixat.

soundtrack
1

#21 Hade min sambo fått bestämma hade vi inte heller köpt speciellt mycket i förväg ;) men sånt klarar inte mitt kontrollbehov av såhär hemma är det mesta inhandlat nu. Det sista, som mest är förbrukningsvaror som blöjor och sånt, kommer inhandlas nu dom närmsta veckorna. Jag känner att jag vill vara väl förberedd om det skulle råka bli en för tidig bebis-ankomst :)

Kiwikatt
0

#23 Jag håller med dig, jag bearbetar honom i små doser ;) Försöker involvera honom så mkt som möjligt i inköpen även om han tycker det är dötråkigt vilket brukar resultera i att jag får som jag vill bara han slipper åka med :P hahaha

[Thiah]
0

#25 jag köpte allt och skippade sambon helt. hahah 😂

Kiwikatt
0

#24 Jag håller med dig :P Man får liksom smyga det på dom lite försiktigt. Det är konstigt, tcker de flesta karlar är tidsoptimister i dagens samhälle, mammas gubbe e likadan :P hihihi Min man tycker att han ska handla och fixa en massa när bebisen kommit, men jag vill precis som du vara förberedd för man vet ju aldrig…

Kiwikatt
0

#26 Dit har jag med kommit nu :P hahaha Ingen idé att lyssna på honom, han har fel men han vet bara inte om det :D Hahahaha

[Thiah]
1

#28 ja det där verkar vara en vanlig grej hos karlar. De har fel men det vet bara inte om det 😉

Kiwikatt
0

#26 Vad tror du om flaskan i inlägg #22??

Kiwikatt
0

#29 Hahaha sant! ;)

Kiwikatt
0

#29 Nu blir det lite OT, men jag skulle gärna vilja ha lite tips på inköp som kan vara bra att ha gjort innan…vad bör jag ha hemma? Det jag har klart är: Div. babykläder Vagga + bäddning + madrasskydd + spjälskydd Spjälsäng + bäddning + madrasskydd + spjälskydd Sängmobil Barnvagn + skötväska + åkpåse Badcape Handdukar (små) Skötbord Schampo, badskum, babytvål, babyolja Babyfiltar 2 stora + 2 små nappflaskor + extra dinappar Babyskydd Vi ska inte ha någon badbalja eftersom vi har badkar och då tänkte vi bara köpa en "badstol". Vad behöver jag mer ha hemma??

Kiwikatt
0

Glömde skötbädd och tvättlappar som också är klart :O

[Thiah]
0

Som en reseflaska verkar ju den där vara bra. Om bebisen inte börjat äta så klarar sig ersättningen, färdigblandad, två timmar i rumstemperatur och om hen börjat äta så 1 timme. Så vet du att hen kommer äta om en timme och ni ska iväg kan man ju laga helt färdigt i den där flaskan. 

#32 en liten nagelsax som är trubbig kan vara bra att ha. Jag ahr redan fått klippa Joels naglar flera gånger. 

Vi har bepanthen hemma som jag har satt om han fått röd rumpa men annars fungerar babyolja bra (beroende på vilken du har. Vi har liberos som bara är rapsolja egentligen). 

Babyolja fungerar även fint till underlivet efter förlossningen. Det mjukar upp ärr och bristningar så att de läker fint och känns bekvämare.

Kiwikatt
0

#34 Jag har köpt ekologisk babyolja samt ekologiska badprodukter och tvättlappar från beaming baby. De var dyrare än "vanliga" hygienprodukter och jag hade kunat köpa mycket billigare på gekås, men jag kände att jag vill ha ekologiskt organiskt…dessutom tror jag det är rättvisemärkt :P Nagelsak ska jag definitivt skriva upp på min lista och även bepanthen. Något annat?

[Thiah]
0

Jag tror du har mer grejer än vad vi har så jag kan inte komma på något nu. 

Men visst känns det bra att vara helt förberedd?

Kiwikatt
0

#36 Ja, verkligen Ska försöka köpa lite blöjor, babypuder och badstol med. Tror jag väntar med ersättningen tills jag vet vad de ger på BB

[Thiah]
0

#37 Första två dagarna fick joel en sorts mjölk och sedan gick de över till vanlig ersättning. Som tur är hde de samma ersättning på BB som vi hade hemma.

Kiwikatt
0

#38 Finns det många olika sorters ersättning att välja mellan?

[Thiah]
0

#39 ja det finns 3-4 olika åtminstone här i finland. Dden vanligaste är NAN men det finns semper, nån ekologisk som jag glömt namnet på och sen nån till. 

Tyvärr finns inte den ekologiska som pulver så därför har vi valt NAN (sen var det den han åt på BB också). NAN har även flera varianter beroende på om du är allergisk eller extra känslig (både pulver och tetror). 

Jag betalar knappt 6e för en förpackning pulver och det ger 3.4l färdig ersättning. En 500ml tetra kostar cirka 1.30e och en 200ml 55cent.

Kiwikatt
0

Hur länge räcker en förpackning pulver då?

[Thiah]
0

Nu äter Joel (2 månader gammal imorgon) runt en liter per dygn. fast det varierar beroende på dagen.

Kiwikatt
0

Okej :)

Kiwikatt
0

Kommer säkert att komma på många fler frågor under resans gång nu