Gravid?
Jag är livrädd. För 2 dagar sen när jag låg i soffan så kände jag någonting i min mage, kan inte beskriva det. Men jag hoppade till. Tänkte inte så mycket på det, men igår så kände jag på min mage (är överviktig så det syns inte) men iallafall, jag var stenhård. Som en liten boll på vänster sida. Mina syrror har båda känt och känner samma sak, vi har jämfört och dom är "mjuka" där. Min ena syster tyckte att det rörde sig, men vet inte om det är inbillning. Sen kände min morbrors fru på min mage med och kände samma sak hon, inte att det rörde sig men att jag är hård. Jag tog ett gtest - negativt. Ringde 1177 och hon som jag pratade med sa att om jag kan känna så tydligt och inte har ont, så är jag antagligen långt gången för då syns det inte på gtesten. "Då kan du ta hur många test som helst, det syns inte".. Fick nummer till barnmorskan så ska ringa dit om 2 timmar då dom öppnar. Jag har panik.
Ringde till mamma med och berättade, det var nog det värsta jag gjort. Men hon tog det bättre än jag trodde och ska följa med mig till BM så det är skönt.
Hoppas jag får tid fort, för är det ingen bebis så är det någonting annat. Dom enda symtom jag har haft är halsbränna, sockersug, humörsvängningar och jag gråter lätt.
Har inte alls tänkt på detta alls sedan i januari då jag misstänkte samma sak, men har drömt om att jag vart gravid och fött en pojke 2-3 gånger dom senaste veckorna..
Åh, är så nervös!!
Var dessutom med i en bilolycka igårkväll, och har inte smält det än. Sån tur är gick det bra, ingen skadade sig, men jag är fortfarande skakis efter det. Och sen detta.. Allting bara snurrar…
Andas, det kommer lösa sig om det nu är en graviditet. Du verkar ju ha ett rejält socialt nätverk att falla tillbaka på. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Om det inte är graviditet då?🤪 Haha, då dör jag. Känner hela tiden nu typ, på vänster sida.
#2 Rent logiskt sett så skulle du nog känt av tumören på andra sätt än rörelser om det var något sånt. Visst, kanske ett bråck där du känner tarmrörelser.
När hade du en normal mens senast?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Min mens är väldigt oregelbunden, allt ifrån 26 dagar till runt 50, en gång 60 dagar (men då mådde jag inge bra). Genomsnittet är på 36 nånting. Idag är jag på dag 49. Jag vet dock inte om det är vanlig mens jag haft, det kan lika gärna ha varit blödningar. Brukar alltid ha kraftig mensvärk men har inte haft det dom senaste gångerna.
Min mamma var gravid med mina systrar och hade blödningar samtidigt, hon fick inte veta att hon var gravid förrän i vecka 29. Helt galet.
#4 Om det var fosterrörelser du kände så brukar man ligga runt 18 veckor och uppåt, även om det är högst individuellt.
Hur ser det ut på den eventuella pappafronten?
#5 Jag har räknat ut hur det eventuellt kan vara. Antingen omkring vecka 20-21 eller 15, med tanke på det jag känner.
Jag är tillsammans med pappan och han är neutral eller vad man ska säga. Eller han är nog lite förväntansfull. Båda är överens om att abort inte finns på kartan, så det känns bra. Det har vi pratat om redan från början då vi inte skyddat oss nångång knappt.
#6 Inte skyddat er? Ja, då skulle jag nog kunna sätta pengar på att det är en bebis och inte något mystisk sjukdom. 😎
#7 Haha, 😉 En annan sak jag kommit på som kan va symtom (vad jag läst) är att det känns så väl att mensen ska vara på g men den kommer inte 🤔 Det är liksom så tydligt, "nu har mensen kommit" men nepp.. Jag hoppas att det är en bebis, bara drygt en timme kvar, sen kan jag ringa. Hoppas jag får komma fort, för jag är as orolig.
Spännande 😛
Blir sååå trött!!!😡Ringde numret jag fick av 1177, och dom ringde upp vid 9. "Du ska ringa gyn, du ska inte ringa hit, jag kan inte hjälpa dig" Nehe..?🤔 Iaf, jag fick numret till gyn. Dom ringde upp nu vid 10 och vad säger dom? "DU FÅR GÅ TILL DROPP IN PÅ VÅRDCENTRALEN!" Jävla idioter!!! 😡
Förstår din frustration men tyvärr är det såhär det funkar. I de flesta (alla?) landsting krävs remiss för att komma till gyn, och remiss får man från vårdcentralen. Kan ju tycka att BM kanske hade kunnat vara lite mer hjälpsam men i din situation kan dom inte göra så mycket då det låter som att du behöver göra ett ultraljud för att få klarhet i vad som finns i din mage och detta görs oftast inte på BM-mottagningarna, och framförallt inte på den indikationen.. Hoppas du får tag i nån på vårdcentralen som hjälper dig för det låter ju som att du snarast behöver få veta vad som försiggår i din kropp!
Det är mödravårdscentralen du ska kontakta. Inte vårdcentral, inte gyn, mvc!
/Christine
#12 Jag tolkar det som att det var MVC hon ringde först på morgonen. Och som sagt, i det här fallet är nog tyvärr den rätta vägen att gå via VC hur fel och omständligt det än känns. Eftersom att grav-testet ar negativt så tycker nog MVC att det just nu är mer en gyn-fråga.
Är på vårdcentralen nu, väntar på doktor. Dom vill ha urinprov för att kolla om jag har urinvägsinfektion men det tror jag inte. Får se vad doktorn säger efter att han klämt på magen ^^
Och ja, det var MVC jag pratade med imorse..

Åh, blir nyfiken! Hoppas på bäbis ;)
golf.ifokus.se
Åh, vad sa de?😮
Vad spännande!! Vad sa läkaren?
Fick lämna urinprov, har tydligen urinvägsinfektion. Ingen graviditet enligt deras test heller men dom skickade en remiss till gyn. Får se när jag får tid där, och vad dom säger då. Är nervös då jag aldrig vart hos gyn tidigare. Men men, vi får se.
På sätt och vis vore det bättre om jag inte är gravid, då jag kommit in på högskolan i höst osv. Min pojkvän har inget jobb osv. Men har bebislängtan, haha ^^
#20 Med tanke på dem.väldigt dåliga förutsättningar att skaffa unge får jag verkligen hoppas att du inte är gravid!
#20 Det går säkert bra hos gyn. Om du tycker det är läskigt att ta av dig hos gyn och lägga dig i stolen så är mitt tips att klä dig i ett långt linne eller lång tunika, så känns det inte så naket när man klär av sig. Är du nervös kan du gärna nämna det så gyn tar det försiktigt. Antagligen får du väl göra ett VUL och det är inte jobbigt alls.
#21 Vilken tråkig kommentar. Finns folk som har mycket sämre förutsättningar och ändå skaffar barn, både planerat och oplanerat och det kan gå jättebra. Jag förstår inte varför det alltid ska finnas folk på dessa forum som är världsmästare på att bedöma andras förutsättningar att skaffa barn och dessutom döma huruvida dom ska göra det eller inte, speciellt irriterar det mig när det inte efterfrågas.
TS det låter som om du har ett bra skyddsnät kring dig, så det kommer nog gå bra för dig hur det än ligger till med ev graviditet. Lycka till.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#22 Bara för att det finns ännu sämre förutsättningar så har inte Ts bra förutsättningar. Varför det irriterar mig? Fyra att mina skattepengar säkerligen kommer att gå till något jag tycker är ytterst oansvarigt, nämligen att skaffa något man.själv inte kan bekosta.
#23 Men det hjälper inte att du lägger skuldkänslor hos TS nu. Antingen är hon gravid och då är det så, eller så är hon det inte. FP har TS rätt till ändå (även om hon kanske hamnar på lägsta nivån om hon nu inte har någon SGI - vilket vi ju inte vet, hon kanske har jobbat tidigare), och TS sambo kanske kan hinna skaffa ett jobb, det är trots allt ett tag kvar. Så du kan nog vara lugn gällande dina skattepengar. Skapa en egen tråd om det om du tycker det är viktigt att sprida information (eller vad du nu försöker göra). Så slipper TS bli skuldbelagd för den situation hon är i, så kan TS istället få hjälp och stöttning här. Vi har ju faktiskt ingen som helst aning om TS förutsättningar, bara en liten kommentar som egentligen inte säger så mycket om situationen i det stora hela. Som sagt, bara så fruktansvärt tråkig och onödig kommentar i #21, önskar bara att man slapp sådana dömande kommentarer här på forumet då det drar ner stämningen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det där med tunika eller klänning är ett bra tips hos gyn. Jag har alltid en lite längre tröja och snygga strumpor ;)
#23 Ja för hon får ju mer mammapengar när bebisen är oplanerad än om den är planerad :P Därför vi har skatt i Sverige. Trygghet. Till Ts, hoppas det går bra hur eller hur :) märkte du inte att mensen inte kom? Om du nu inte gått på piller? Förlåt, nyfiken ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#22 håller med dig om nedsättande kommentarer som bygger på ett litet textutdrag ur någons liv och därmed saknar all information för att ens kunna göra några korrekta påståenden.
#21 jag gick på högskolan när jag blev gravid, totalt oplanerat. Menas det att jag nu stjäl era pengar genom att ni betalar skatt medan jag går på mammapenning?? Eller hur resonerar du? Lite nyfiken på den frågan faktiskt. Och som nån har nämnt, vi vet ju inte om TS har jobbat en massa innan och därmed själv betalat in skatt, vilket jag anser då är till hennes mammapenning, beroende på hur man ser på det.
Och ja, jag mådde jättedåligt under de första månaderna, var praktiskt taget sängliggande, men jag klarade min högskoleutbildningen ändå så till TS, högskola är ingen dålig förutsättning ;D Hoppas det går bra för dig.

#23, jag lägger hellre mina skattepengar på ett barn, som i framtiden kommer generera pengar till staten genom att själv betala skatter och vars skattepengar jag kommer använda mig av när jag går i pension eller blir sjuk än mycket annat som mina pengar går till. barn är en investering i framtiden. utan barn, oavsett grundförutsättningar, kan vi lägga ner hela samhället, och både min, och troligtvis din egen, ålderdom kommer bli ett jäkla helvete.