Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3260 ggr
[TanatosNyx]
0

Musik och påverkan

Sitter och grubblar lite över det här med vad fostret uppfattar.

När man lyssnar på musik så kan ju barnet höra det, men låt säga att jag lyssnar med hörlurar, kan barnet uppfatta det också eller uppfattar det snarare bara min sinnesstämning?

Lite klurig fråga kanske, både gissningar och fakta är välkommet 😃

Praefatio
1

Nej, fostret hör inte det du hör med bara dina öron.

[Thiah]
0

Fostret hör inte vad enbart du hör dessutom ska man komma ihåg att fostret ligger och lyssnar bakom många lager så de hör inte svag musik. Basen på musiken är den som är lättast att höra (likadant med pappans basröst)

Jespersen
0

Min bebis brukar reagera på musik, men bara om det är hög musik. Annat som hon reagerar på är smällar som när man tappar saker tex och elvisp och annat som låter mycket :) Starkt ljus reagerar hon också på, som när man går med bar mage i solen. Och kallt mot magen.

[TanatosNyx]
0

Tack för era svar! Intressant att veta. 🙂

Gasoline
0

Kanske en liten konstig fråga som jag funderat på några gånger, känns lämpligt att ställa den här. Är ett foster i magen känslig för hög musik? Tex på konserter, krogen eller i en bil med hög musik?

Praefatio
0

#5 Nej, de ligger i fostervatten och även öronen är vattenfyllda så det är absolut ingen fara.

Gasoline
0

#6 tack, det kan vara bra att veta :-)

[WickedAlly]
0

Mammans kroppsljud ska tydligen gå att jämföra med att stå bredvid en motorväg, nivåmässigt alltså. Så jag tänkte aldrig så mycket över det där med höga ljud under graviditeten :)

Praefatio
0

#8 När man lyssnar på hjärtljuden hos BM låter det ju ungefär som ett slagfält med missiler och bomber😃 BM tipsade om att många spädbarn somnar bra om de ligger vid diskmaskinen, datorn eller något annat ställe där det låter mycket och lite rytmiskt. Ska påminna om magen, helt enkelt. Om bebisen har svårt att finna ro - sätt den i en miljö som inte är helt tyst, helt enkelt.