Hemolytisk anemi??
Hej! Jag har en fråga.. Jag fick på inskrivningen ta ett rutin blodprov, inga konstigheter.. Men så ringde min bm någon vecka senare och tydligen så visade mina blodkroppar tecken på en infektion trots att jag kände mig helt frisk.. I samråd med sjukhuset som fick provet gjordes bedömningen att vi skulle ta ett nytt prov i vecka 24 för att se om kroppen återhämtat sig.. Veckorna gick och jag har mått jättebra, haft en liten förkylning bara.. Och idag kom provsvaren tillbaka från när jag var där för 2 veckor sen och tog det nya testet.. Och tydligen så bryter mitt immunförsvar fortfarande ner de röda blodkropparna så nu skulle de börja utreda mig för vad som kan vara fel.. :( Är livrädd att det ska påverka bebisen.. Grejen är att jag inte har några som helst symptom… Min bm sa att de misstänkte något som heter hemolytisk anemi… Är det någon som haft liknande problem eller vet något om det här? Känner mig jättevilsen… :(
Aldrig hört talas om diagnosen tidigare…
/Christine

Googla så finns det svar :)
Hemolytisk anemi innebär att de röda blodkropparna går sönder (vilket du säkert redan vet). Detta kan ha flera orsaker. Jag tycker att du skall ringa din barnmorska och be om ett läkarsamtal, även om de inte vet vad det beror på ännu så kan det vara lugnande att få prata igenom det och ställa frågor. Hade det varit farligt för din bebis borde de ha lagt in dig på sjukhus för symtomatisk behandling under utredningen.
Det är väl detta som ofta ligger till grund för gulsot hos spädbarn? Påverkar bilirubinvärdet. Finns kanske något samband där?
Äter du några mediciner som kan påverka?
Det kan också finnas en autoimmun sjukdom i botten hos dig, men du borde du ha mer symtom så det skulle jag inte oroa mig för i ditt läge. (autoimmun sjukdom kan vara t.ex. reumatism, SLE, giftstruma).
I ovanliga fall kan man ju ha sällsynta sjukdomar som sicklesells anemi, men sådant upptäcks ofta väldigt tidigt, så försök tänka positivt, det är nog troligen bara något litet tillfälligt vajsing pga graviditetn som nog är ofarligt/lätt åtgärdat.
Summa summarum: Hade det varit något allvarligt bakom hade du antaligen varit märkbart sjuk redan innan graviditeten. 🙂
Håller tummarna för dig!