Järntabletter
Jag har fått ny BM (vilken jag för övrigt inte tycker om eftersom det känns som man är ett rent rutinarbete när man är hos henne, funderar på att byta tillbaka till min förra även om det innebär längre körsträckor).
Min nya BM sa att jag skulle äta mina vitamintabletter (apoteket gravid) och järntabletter (niferex). Men vitamintabletterna innehåller järn också så just nu äter jag bara dem eftersom jag mår dåligt (hård i magen, extrem halsbränna, huvudvärk och illamående) om jag äter båda.
Det konstiga jag tycker är att min nya BM gjorde inga tester på mig om jag har dålig järnvärden utan sa bara åt mig att käka alla tabletter. Eftersom detta är min första graviditet är jag lite osäker på hur allt går tillväga och undrar hur era BM har gjort? Har de tagit järnvärden och sedan bestämt utifrån det om ni ska äta extra järn eller inte?
Drick Blutsaft där får du järn utan att bli hård. :-)
Jag hade bra blodvärde (det är oftast hemoglobin(Hb) man kollar och inte specifikt järnvärdet) vid inskrivningen men blev ändå rekommenderad att börja äta niferex (1 tabl varannan dag) fr.o.m. v 20. Detta pga att blodvolymen ökar under graviditeten men tyvärr klarar oftast inte kroppen att tillverka lika mycket nya röda blodkroppar (som transporterat syret i kroppen) i det takt som behövs för att orka syresätta den nya blodvolymen. Därför behövs extra järn, då järn binder upp syre i blodet. Kort sammanfattat. Så jag tycker definitivt att man ska ge niferex en chans om ens BM tycker det även om ens utgångsläge ser bra. Tyvärr är det dock vanligt med biverkningar så som du beskriver så jag tycker att du ska ta upp det med din BM pch se vad hon säger om det. Järnmängden i vanliga multivitamin-tabletter brukar inte vara tillräcklig kan vara bara att veta.
För det första tycker jag absolut att du ska byta bm!
Sedan slopa tabletterna, både vitamin och järn så länge du inte har papper på att järnvärdet är lågt. Däremot kan du ju tänka på att äta mer järnrik kost. Att byta ut isbergssalladen mot bladspenat tex är toppen.
Jag hade bra järnvärde fram till v.25, då började jag med niferex fram vill v. 32 eller nåt då det stabiliserat sig. Blutsaft tog jag hela graviditeten.
/Christine
Knasig BM du fått. Jag fick rådet att äta vitaminerna men behövde inte äta järntabletter egentligen alls. Drack blutsaft och ät järnrik kost. Min mage stänger av direkt av järntabletter så i slutet åt jag snälla järntabletter varannan eller var tredje dag.
#2 jag vet att det är lägre järnvärden i vitamintabletter, lite av den anledningen jag äter dem för jag är överförtjust i broccoli, blodpudding och annan järnrik mat så jag tror jag har rätt bra järnvärden. Jag fick bara uppfattningen att man ska ta värden innan man blir rekommenderad att käka massa järn.
Ska byta tilbaka till min gamla BM då hon (i jämförelse med min nya) lyssnar på mig.
Du kommer säkert klara dig länge utan järntabletter om du fortsätter äta sådär bra. Så strunta i järntabletterna du
#5 Vet du med dig att du äter en järnrik kost så kan det mycket väl vara så att det räcker. Jag tycker ju att dom borde ha tagit ett utgångsvärde på dig, men även om det hade varit bra så hade det ändå kunnat vara så att dom vill att du äta niferex (som i mitt fall. Tror det är "rutin" här att man rekommenderas att börja med det här). Själv har jag inget emot att äta mina tabletter även om det skulle vara "i onödan", att få ett lågt Hb är inget kul alls, har sett flera arbetskamrater som råkat ut för det under grav och dom har inte mått bra alls. Men jag får å andra sidan inga biverkningar av dom.

Min bm gav rådet att äta två niferex istället för en om man blev hård i magen. Hon sA själv att det ju låter knäppt men fungerar för många. Men vänta med sånt tills du fått värdena kollade, onödigt annars.
Jag skriver först och främst under på att du ska byta tillbaka till din gamla BM! Vi ska flytta och jag får plötsligt 30 min resväg till min nuvarande MVC, istället för 5 min promenad som jag har nu, och funderade på att byta till en MVC närmre. Sedan insåg jag att min fina, goa BM som jag känner mig så trygg med och som är så personlig och härlig är så värd de där extra minuterna av mitt liv. Bra BM ska man ta tillvara på 🙂
Sedan håller jag med de andra om att du ska slopa järntabletterna om du inte har bevisat låga värden, och dessutom äter både tillskott och järnrik kost.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Skum bm, byt tillbaka och be henne kolla ditt hb. Jag hade väldigt bra hb och ferritin, och blev aldrig rekommenderad att börja äta tabletter "för säkerhets skull".
(Ni som kan sånt här: Borde inte ens ferritinvärde avslöja om man på sikt ligger i riskzonen att få dåligt hb? Eller är jag ute och cyklar?)
Det är ju synd om du ska äta tabletter som du blir dålig av om du inte behöver.
Jag åt, liksom dig, bra järn-och vitaminrik mat. Så jag åt inga vitamintabletter heller, enda jag åt var folsyra. Tror ärligt talat att du kan slopa båda tabletterna.
#10 Hb speglar hur mycket järn du har i blodet och ferritinvärdet hur mycket järn du har i din järndepå i kroppen. Hb:t sjunker när järndepån är slut typ. Jag ser inget fel med att äta järn i förebyggande syfte under graviditet. Järnbehovet ökar rätt mycket så såvida man inte är väldigt duktig och äter mycket järnrik mat (vilket jag är dålig på tex) så kan det svårt att upprätthålla bra nivåer. Men mår man dåligt av tabletterna så är det såklart bra att hitta andra lösningar.
Jag frågade om jag skulle äta tabletterna innan järnet sjönk. Hade ju två innan så jag visste att det brukade sjunka. Hon kollade mina värden då och sa att det inte behövdes. Två veckor senare var jag dit och hade då 115 istf 135. Började med tabletterna då men kom aldrig upp igen trots dom. De gjorde kanske att jag iaf inte sjönk mer. Så för min del hade det nog varit bättre att äta i förebyggande syfte. Man kan väl inte få för mycket järn, kroppen tar väl bara upp det den behöver. Så sa min BM iaf. Hade inte heller problem med tabletterna. Magen fungerade bättre med dom än utan, så jag hade tur.
Det är ju just det, börjar man sjunka så kan det ta tid och vara svårt att få upp värdet igen. Och jag skulle tro att det är därför vissa BM rekommenderar järn i förebyggande syfte, vilket jag som sagt inte ser nått fel med alls. Hellre det än att gå runt och må dåligt pga taskigt blodvärde.
#13 ja, det låter logiskt men samtidigt har jag aldrig haft problem med mina järnvärden. Men det kanske är därför hon tyckte jag skulle käka både vitamintabletterna och järntabletterna, fastän hon inte tog några prover på blodvärdena.
Jag fick inget prov då jag skulle eftersom viss utrustning inte fungerade. Nästa gång jag var där fick jag kolla mina värden och jag hade 112 och både lågt hb och järn. Veckan innan hade jag börjat känna av det och orkade inte ens stå upp och hacka grönsaker. Totalt slut. Har ätit niferex en gång om dagen i 2 veckor och nu ungefär varannan dag (plus järnrik kost i den mån jag orkar) i drygt 15 veckor skulle jag tro. Mitt värde har inte gått upp. Ligger fortfarande på 112 men känner mig iaf betydligt piggare än innan jag började äta. Risken är stor att jag inte kommer få upp det speciellt mycket mer än så. Dock skulle jag aldrig ta att bli "behandlad" utan grund, att din BM inte bemödar sig kolla dina värden. Byt tillbaka!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag äter väldigt järnrik kost, hade väldigt bra järnvärden i början. Men runt v24 sjönk dom en aning (så fick börja äta niferex då) och i v28 hade jag jättelåga värden och mår superdåligt (trots järnrik kost och järntabletter). Ökat dosen niferex men verkar inte riktigt få upp värdet ändå.
Visst är du ungefär lika långt gången som jag? V 29? Dom har alltså inte stuckit dig i varken armen eller i fingret en enda gång hittills? På mig har dom både stuckit i armen och kollat mina järndepåer och sticker mig i fingret var och varannan gång och kollar hb. Din nya BM måste ju inte sticka dig för att kunna läsa av i din journal vad du har haft för värden hittills. Efter v 20 så rekommenderar många BM att man ska ta extra järn om järndepån inte är "full" (dom har ju något mått på det där, så även om man inte har dåliga värden så har dom ett mått på när man behöver börja äta för att inte rasa i värde sen).
Men säger även som #12 o 13, inte fel att äta järn i förebyggande syfte. Om du har på papper att du inte behöver extra järn så kan du ju köra på blutsaft (som innehåller 1/5 så mycket järn som niferex) redan nu och hoppas på att värdet inte sjunker. Annars skulle jag nog försökt äta niferex. Blir du som jag väldigt hård i magen och förstoppad så se till att dricka mycket vatten. Ta gärna physilliumfrön blandat i vatten (låt dom ligga och dra ett tag).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#15 Jag tänker spontant att kroppen kanske gör av med järnet du tillsätter direkt, istället för att det stannar i blodet, och att det är därför du känner dig piggare utan att ha högre värden. Vet inte hur det där fungerar…
Jag hade väldigt låga värden när jag testades för tre (?) veckor sedan och kände mig liksom du helt orkeslös. Tror jag låg på 108 då. Nu har jag också ätit Niferex och har gått upp till 115, fortfarande lågt men godtagbart, och känner mig också mycket, mycket piggare.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sen är det ju viktigt att man tar tabletterna på rätt sätt så kroppen verkligen tar upp järnet. Man ska tex inte inta dom tillsammans med mjölkprodukter eller mat som innehåller mycket kalcium för det hämmar upptaget.
#18 nä det stämmer som du säger. Jag tog mina innan jag gick och la mig gör natten eftersom det då har gått en tid sedan sista måltiden. Att jag blir hård i magen gör mig inte så mycket men huvudvärken och illamåendet däremot, påverkar ju hur jag presenterar både skolan och på jobbet. jag får prata med min gamla BM om det, räckt med att man spytt konstant de fem första månaderna bara för att börja må illa igen hehe
#19 Prata med din BM igen, kanske hon har någon vettig anledning till att du bör äta tabletterna. I början när jag började äta niferex så var inte behovet så överhängande för mig och då tipsade min BM om att jag kunde ta dom tillsammans med något, alltså inte på tom mage. Upptaget blir något sämre när man tar dom ihop med föda, bästa är ju att ta mellan måltider, men om behovet inte är jättestort så kan det ju vara värt att riskera något sämre upptag om magen får må bra och magen mår bättre av att inte ta dom på tom mage. Tips är också proviva, fungerar till viss del för mig.
Håller med dig, först spyor och konstant illamående till v22 och sen ont i magen dom dumma tabletter. Men ärligt så är det inte lika jobbigt med magont och lite illamående som man extremt lågt blodtryck och dåligt järnvärde =( Säger jag i efterhand när jag fått sådana blodtrycksfall så jag börjat spy och fått bli inlagd av det, inte så kul…
Medarbetare på westernridning.ifokus