Inskrivningssamtal
Hejsan allihop!
Svävar fortfarande på mina rosa moln här efter plusset, men tog mig i kragen idag och ringde och avbokade tiden vi fått på Sahlgrenska och så ringde jag även till MVC för inskrivningssamtal och ska dit redan på onsdag (21/5) och jag är bara i vecka 5…går in i vecka 6 på fredag. Hon fråga inte hur långt gången jag var utan sa bara att detta var skoj och skulle nog bli jättebra.
Är det vanligt att ha inskrivningssamtal så tidigt?
Tänkte jag skulle ringa mig gynläkare imorgon och berätta att vi har plussat och fråga om det är möjligt att få komma in och göra ett VUL i och med att vi har lite svårt att få detta plusset och det skulle få mig att slappna av otroligt om en fick se den lilla pricken…tror ni det är möjligt att få ett VUL pga av det? :)
På vissa ställen verkar de inte ha hälsosamtal, utan tidig "inskrivning", vad jag förstått. Och på vissa ställen kallar de även första hälsosamtalet som inskrivning.
Jag blev inbokad någon vecka efter jag ringde (ringde så fort vi plussat) och då var det ett hälsosamtal jag fick gå på, där vi pratade lite om alkohol, droger, mat etc etc. Sen var den riktiga inskrivningen med vägning och så i vecka 11 ungefär.
Vi fick det, ett vul tidigt hos dem vi gjorde barnlöshets undersökningen hos.
Vi har försökt i över 4 år att bli med barn och så bara en månad hände det. =) Så ring och prata med dem du lär få ett vul.
Jag ringde också samma dag som jag plussade och fick en tid bara någon vecka bort. Dem uppskattar jätte mycket om man ringer direkt. För att dem vill ha en chans att förbereda en för graviditeten.
Hälsosamtal , berätta vad som skadar barnet osv. Vad du bör tänka på, vad du bör undvika äta. Samt brukar man kunna få en lite bok och infohäften med bra text i vad man ska passa sig för, vad man kommer gå igenom samt hur barnet utvecklas vecka för vecka osv. 🙂
De är vad jag förstått det väldigt svårt att få ett vul. Om de inte finns misstankar på missfall, eller att något annat kan vara fel.
Jag fick ett i vecka 13 för att jag mådde dåligt och blev inlagd på dropp 2 ggr så nära inpå varandra, och då ville dem kolla ifall de var tvillingar, vilket i sin tur hade kunnat förklara varför jag blev så extremt dålig. Men de var bara en. Vilket passar mig utmärkt. 🙂
Det du kan göra, är att ringa gyn och berätta som det, och fråga om dem kan hjälpa dig så du får göra ett vul. Men de är nog liten sannolikhet att man får det bara sådär. Tyvärr.
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Jade vi inte inte gjort en ivf så skulle jag ringt bm så fort jag plussat och tagit första bästa tid jag blev erbjuden. Nu gjorde vi en ivf och var därmed tvungen att ringa dom först för att berätta resultatet och då fick vi tid för vul v.8.
/Christine
Här har dom inskrivning med hälsosamtal så tidigt det bara går, helst i v5-6. Grejen med inskrivning är ju bara att BM öppnar upp en journal för dig, skriver vad du heter och vad du har för personnummer, registrerar sjukdomar som kan vara bra att ha koll på under graviditeten och lite andra hälsosaker osv. Sen har man ju då hälsosamtal dvs man pratar om mat, alkohol, motion och BMI. Och det är ju sånt som är bra att fånga upp så tidigt det går, man vet ju att allt sånt påverkar fostret redan från start så ju förr dess bättre.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag ringde i vecka 4+3 redan om jag inte minns helt fel. Tre dagar efter jag plussade. Fick komma på hälsosamtal i början av vecka sex redan. Sen hade jag inskrivning i vecka tolv, här har man i vecka åtta egentligen men det var tydligen många som skulle ha barn då för det fanns inga tider lediga alls.

Tack för alla svar! Enligt gyn behöver vi inte komma dit utan skulle kontakta mvc (vilket jag gjort) :) Nu får vi bara se vad bm säger imorgon då :)
Är det bara jag som är lat och aldrig ringer förrän i typ v9? Visserligen kan det vara lite tight om tider om man tex vill göra KUBtest eller liknande, men jag är en såndär person som tar tag i det i sista sekund ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Allt gick bra var ett hälsosamtal eller ett ABCD besök som det hette, ska tillbaka 11juni för provtagning och sånt :) Jag ringde så tidigt bara för att jag va orolig och ville nog bli lugnad av en barnmorska att det faktiskt är på riktgt…efter att ha försökt i 1 år och 11 månader så var det overkligt men ack så efterlängtat för oss :)