Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 7337 ggr
ForestSpirit
2

Dricker ni kaffe?

Det sägs så himla mycket olika kring det här med att dricka kaffe när man är gravid. Jag har fått för mig att i början av 2000 talet så skulle man undvika kaffe helt och hållet, men innan och nu går det tydligen bra att dricka kaffe.

Jag frågade mamma om detta, och hon hade inte ens hört talas om att man inte ska dricka kaffe när man är gravid, för gjorde hon med både mig och min syster. (90-talet)

Karln min däremot vill inte att jag ska dricka kaffe, för han tror att det skadar barnet eller att det kommer att få svårigheter med adhd eller liknande saker..

I dagens läge dricker jag två koppar kaffe per dag. Hur gör ni?

ChristineL
0

Två koppar är väl helt okej enligt slv. För mig började kaffet smaka piss vid vecka 9 tror jag så det blev inte mycket med det :P

Marvel-lous
2

Jag dricker kaffe och/eller te, coca cola. Snittet är väl på 3 om dagen ungefär, ingen fara med mig eller baby än så länge (v19). :)

soundtrack
0

Jag dricker inte kaffe (tycker inte det är gott) men får i mig koffein via te och Coca Cola. Jag dricker samma mängder som jag gjorde innan jag blev gravid (1-2 koppar te/dag och kanske 0,5- 1 liter Cola/vecka i snitt) och då det ligger under rekommenderat maxintag för koffein så oroar jag mig inte det minsta för det.

tlover
2

Jag dricker ju aldrig kaffe i vanliga fall men jag har slutat med te nu under första trimestern, sen kommer jag att börja dricka lite.

Jag har slutat med te eftersom jag vanligtvis räknar mängden te jag dricker i tekannor snarare än koppar så då kommer jag lätt upp i 300mg och sen var min första graviditet ett missfall också och jag vill inte att det ska hända igen.

Jag äter inte heller choklad eftersom jag alltid åt minst 70%ig (tål ej mjölk)

cocacola var väl några år sen och energidrycker har jag aldrig testat så jag behöver inte oroa mig för det.

Däremot kommer jag både att dricka te och äta matchaglass på mitt födelsedagskalas och jag äter då och då chokladbollar.

l'm back

fridaas
1

Jag drack kaffe fram till v.15 då jag började få ont i magen och halsbränna av det, hade jag inte fått det hade jag fortsatt dricka kaffe. Har även druckit cocacola och te under båda mina graviditeter. Så länge man kan dricka med måtta tror inte jag det är någon fara.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jespersen
0

Jag dricker alltid en stor kopp kaffe till frukosten och det har jag gjort hela graviditeten. Ibland dricker jag lite cola också. 

Hade det inte vart för att jag får magkatarr så fort jag dricker mer än en kopp kaffe om dagen så hade jag nog till och med unnat mig två :)

[Thiah]
0

Jag har druckit kaffe om det smakat. Var en period när det smakade blä. Annars har jag druckit både kaffe och cola men försökt att tänka på mängden.

Simuala
0

Dricker betydligt mindre än innan jag blev gravid. I början kunde jag inte dricka kaffe alls. Nu har jag gått över till att i alla fall unna mig en latte när jag är på högskolan och behöver vara lite skärpt.  :)

Tror inte att man måste undvika helt, men kan ju vara bra att inte dricka flera liter per dag.

Praefatio
0

Det plötsliga hatet mot kaffe var ett av de första tecknen som gjorde att jag misstänkte graviditet. Har druckit en munfull sedan vecka 4, det var inte gott. Har aldrig varit en superstor kaffedrickare men en eller två koppar om dagen drack jag ju innan jag blev gravid… Saknar känslan av att dricka kaffe jättemycket, känslan av att dricka det till kaffebröd, haha! Fram till vecka 13 undvek jag koffein till 100%, nu dricker jag te och coca cola någon gång ibland. Däremot har jag undvikit energidrycker hela tiden. Dricker sällan svart te heller, men det beror bara på att jag tycker bättre om rött, grönt och chai.

tlover
0

#9 allt te (alltså riktigt te, det gäller oftast inte för örtteer) innehåller koffein bara så du vet (ibland läser man att folk tror att tex vitt te är koffeinfritt, därför tar jag upp det, jag är inte helt hundra hur jag ska läsa ut ditt inlägg).

"rött te" (rooibos) är inte ett te och innehåller inte koffein och det är ett dåligt substitut som jag nu dricker.

Förresten så har jag börjat tycka att kaffe luktar underbart, det smakar säkert samma eller värre som jag tyckte förr men lukten gillar jag.

l'm back

Praefatio
0

#10 Ja, det är jag medveten om. Jag undviker som sagt inte koffein. Rooibos är ju lika mycket te som örtte :P Även om det inte består av teplanteblad.

tlover
0

#11 nej inte riktigt för att det ska kunna kallas te så måste det komma från teplantan. Men det är det mest lika, särskilt grön rooibos.

l'm back

Praefatio
1

#12 Nu vet jag att du kan dina teer men hur kan det vara så? Man säger ju kamomillte, pepparmintste, chaite… Inget av dem innehåller ju te?

tlover
0

#13 Kamomill, pepparmynta osv är örtteer men många säger felaktigt "te" om det på samma sätt som att många kallar rooibos "rött te"

chai betyder däremot te på hindi och är svart te + kryddor (det riktiga namnet är chai Masala el Masala chai vilket betyder kryddat te på hindi)

Edit: här har jag skrivit vad te är och vilka tesorter som är te

l'm back

Praefatio
1

#14 Då förstår jag! Chaiet jag har hemma är dock helt tefritt, innehåller bara kryddor. Jättegott, men då är inte det heller te tekniskt sett?

tlover
0

#15 Ja då är det inte ett te utan ett örtte…

dåligt namn på det då 😃

l'm back

[WickedAlly]
1

Jag drack både kaffe, coca cola och te. Var en kaffedrickare av rang innan graviditeten, gick aldrig någonstans utan en kaffekopp i näven. Minskade rejält på mängden, mest för att jag tappade suget. Det smakade gott men det var inte himmelriket i en kopp längre som det vart innan. Sen var det en period då jag inte drack en droppe kaffe, gubben undrade om jag blivit sjuk :P Men det smakade sjukt illa just då. 

Blev mer te och coca cola då istället så koffein blev det en del ändå. Men jag tror att jag höll mig inom vad som rekommenderas. För det mesta i alla fall :)

ForestSpirit
0

Okej! Jag struntade i att dricka kaffe jag med första trimestern, vilket min mor tyckte var väldigt konstigt! Men så då borde ju inte två kaffe om dagen vara helt tokigt, det är Nes kaffe också, känns som att det är lite svagare :)

Kunde inte låta bli att gå och köpa en cola nyss heller!

Simuala
0

Drack inte heller första trimestern, men det hade nog mest med illamåendet att göra. :D så skönt att slippa det nu…

Tror ni att det är så att många tappar smaken för kaffe i början just för att det inte är bra för embryot de första veckorna?  Vet inte vad jag ska tro om kroppens signaler ibland.

Praefatio
1

#19 Visst är det så, att avsmaken för kaffe har med kroppens försvarsmekanism att göra :) Det är fantastiskt!

RoxannaS
0

Det är inte farligt med kaffe. Men man bör inte dricka för mycket. Vet inte varför. Kompisens mamma har 2 döttrar, hon dricker min 12 koppar om dagen typ. *fniss*

Inget problem så. Men för att lugna nerverna lite så försök dricka med motta. 🙂

Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
ForestSpirit
0

#19 Jag lät bli kaffet just för att det var ett sånt känsligt stadium, men jag ville ha kaffe varje dag! Så jag vet inte hur det ligger till med det :)

Det jag har läst är typ att dricker man kaffe när man är gravid blir barnet mindre, alltså väger mindre. tror det var nå mer men det var en undersökning i aftonbladet så jag vet inte! ;)

RoxannaS
0

#22 Ta inte allt för seriöst bara. Min kompis mammas döttrar vägde mellan 3200 gram och 4500 gram när dem kom trots stort kaffe intag.

soundtrack
2

#23 Det finns alltid undantag till allt. Det finns gravida kvinnor som dricker alkohol varje dag och föder friska barn också. Men faktum kvarstår att koffein i stora mängder inte är bra under graviditeten.

ForestSpirit
0

Ja, absolut tog jag det med en nypa salt, det är därför jag känner att jag kan dricka lite kaffe varje dag. 

Jag vägde 2890 och min mamma drack kaffe. Men min syster vägde 3500 nånting :)

Praefatio
2

Jag tycker nog faktiskt att man ska minska på koffeinet under hela graviditeten. Koffein är trots allt en centralstimulerande substans som dessutom skapar beroende med tillhörande abstinens. Ett par koppar kaffe om dagen gör ju ingen större skillnad (som två glas vin skulle göra alkoholmässigt) men faktum kvarstår… koffeinet förs över till barnet och det känns inte okej att utsätta ett foster för 12 koppar om dagen. Inte för mig, i alla fall. Oavsett om det är farligt eller ej så är det ju inte sunt.

RoxannaS
0

Min mamma drack också kaffe. Ingen av oss ungar (4 st) har legat under 3400 gram. Så några koppar om dagen är nog ingen fara alls. 🙂

ForestSpirit
0

#26 ja, dricker man vanligtvis fler än fyra-fem koppar kaffe per dag tycker jag också att man bör minska mängden. Jag kan få hjärtklappningar om man dricker för mycket kaffe, så tänka sig vad lill parveln i magen utsätts för då! (med för mycket koffein alltså)

CelsiusT
0

Jag uteslöt koffein mer eller mindre helt under första trimestern. Sen är jag inte kaffedrickare utan dricker det bara som sällskapsdryck, men nu under graviditeten låter jag bli helt och hållet. Dock dricker jag te som sällskapsdryck nu istället (gjorde det innan med men då var det 50/50 te/kaffe, nu håller jag mig till bara te) och försöker att välja tesorter som innehåller mindre koffein. Undviker gärna även annan dryck som innehåller koffein, men är inte rädd för det utan dricker ett glas cola ibland eller så. Men jag ser det som ganska onödigt med koffein, det är inget jag egentligen behöver så därför är det lätt att välja något annat istället.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
0

Idag drack jag faktiskt en islatte, det var ganska läskande och gott! Känner mig dock fortfarande helt avtänd på varmt kaffe :P Tror egentligen att det var det faktum att det var en iskall mjölkdryck utan en massa socker som gjorde det gott, för själva kaffesmaken var inte så spännande.

JossanH
1

Jag dricker aldrig kaffe, cola eller knappt ens te i vanliga fall så nej. Te dricker jag kanske någon gång i månaden. Däremot kan jag förundras lite över mitt eget (och andras) när det kommer till sådana här saker. Jag undviker vissa saker som är uttalat skadligt om man överkonsumerar, men sen kan jag köpa lösgodis ibland och äta och vad är det inte för skit i det!? Massa konstgjorda ämnen, färgämnen, socker och smakämnen. Och smörjer in oss i diverse produkter, använder deo, schampo, balsam med en innehållsförteckningen som knappt går att uttala. Jag försöker välja bra saker att äta men det är inte alltid lätt när suget sätter in. Och jag har minskat drastiskt på konstgjorda ämnen som jag inte får i mig oralt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ForestSpirit
0

#31 Det tänker jag också på, och det känns ganska tråkigt att så fort man vill köpa något som är bättre ska det kosta så himla mycket! Det är absolut värt det, så man gör ju det. Jag och sambon försöker vara så medeten som vi kan om vad det är i matvaror vi köper och helst vad jag stoppar i mig eftersom det går vidare till barnet.. 
Det är absolut inte alltid lätt när suget sätter in, som sagt. Jag kan bli helt galen om jag till exempel får sug på sura godisar (vilket jag hade cravings efter ett bra tag!) jag kan nästan jämföra det med suget efter nikotin när man har slutat med det..

JossanH
1

#32 eftersom vi redan har barn går det lite lättare då hon absolut till största del äter ekologiskt och använder produkter som man medvetet valt för att främja hälsan. Det är svårare att följa själv trots att man har en bebis i magen, men eftersom jag måste se till att saker alltid finns hemma till henne så använder jag ju också dessa :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

em.nord
0

Innan drack jag alltid en stor kopp på morgonen. Det var så gott och fick mig att komma igång. En morgon rätt tidigt i graviditeten smakade helt plötsligt mitt underbara morgonkaffe skit och jag gillar nu mer inte kaffe eller ens lukten!!! :( Tror i övrigt inte det är farligt med en kopp på morgonen o e.m om man vill ha det :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg