Liten undran...
Igår låg jag i soffan och kände hur Balder rör sig och sparkar lite trevande där inne. jag drog upp tröjan för att kika om man kanske kunde se sparkarna, för både jag och sambon här känt sparkar.. Och helt plötsligt fick jag se att magen guppade till! Och en gång till ungefär på samma ställe!
Jag blev så glad, det kändes så stort! Jag berättade glatt för min syster (som också var med min mamma) att jag hade sett sparkar.
"Nehejdå, det tror jag inte! Det är nog bara tarmarna som spökar, för så var det för mig" sa mamma.
"Men, jag känner väl skillnad på gaser och sparkar..?" sa jag lite besviket.
Min syster ifrågasatte mig också angående detta. För hon har ju vänner som FÖRKLARAT för henne hur det är att vara gravid! Så hon kände att hon kunde ifrågasätta mig också..
Blev väldigt ledsen och besviken. Men sen så började jag att tänka mer på det, jag var ju lite gasig i magen igår.. Men skulle det kunna synas där barnet befinner sig i livmodern? Alltså, kan gasig mage visa sig som något som ser och känns som sparkar?
Tack på förhand..
Självklart var det sparkar du såg! Det är ju skithäftigt :D En del säger sig kunna se skillnad på om det är en hand eller fot också. Vilken vecka är du i? För mig var det ungefär vecka 25-30 eller nåt som det syntes som mest tydligt. Det rörde sig åt alla håll, har tom en bild på min snea mage nånstans, ska se om jag kan leta på den…
/Christine
Inlägg 226 i denna tråden ;)
http://gravid.ifokus.se/discussions/50ab9a8488f47227ee00176e-magbilder-7?4d7124b7b9cb462141047355-1
/Christine
Min mage var i alla möjliga former vissa dagar. Jag var mera gasig under graviditeten men man märker skillnad. Jag märkte skillnad på fötter och andra kroppsdelar. så strunta i vad dom säger för dom har fel :)
Klart man märker skillnad. Jag kan vara gasig ibland och då kan det också röra sig i magen, men på ett helt annat sätt och på andra ställen. Sen tror jag inte gasigheten från tarmarna syns genom livmodern, dvs där jag har livmodern där kan ju inte gasigheten synas tänker jag. Men jag känner väldigt tydligt var min livmoder ligger och den är precis under skinnet så det är ju inget i mellan. Minns inte riktigt när jag började se det på utsidan. Men kanske nångång runt v17 eller nåt sånt. Nu i v26 så syns det hela tiden och extremt tydligt på utsidan, man ser hur armar eller ben eller vad det nu är åker förbi ibland. Ibland guppar det bara rakt ut. Sambon ser också tydligt. Kan inte vara något annat än bäbisen ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 Vad glad jag blir när du säger så :) Jag är i vecka 20 (19+4), och har känt sparkar de två senaste veckorna :) Och min mage brukar också bli sådär sned, när jag har sammandragningar (vilket är väldigt ofta, tycker det är lite obehagligt..) Kan dock inte avgöra om det är fötter/ben eller armar, det är väl kanske lite för tidigt än :)
#4 Ja, så tänkte jag med, det är väl klart att jag känner skillnad! Sedan tänkte jag också på det där att tarmarna kan ju inte synas genom livmodern..
Vad glad jag blev nu, tack för svar! :*
Nu när jag passerat v 30 är det hopp och hej i magen vissa tider på dygnet. Då ser det nästan ut som att magen skulle få sig en smäll och man ser rörelserna efter smällen i slow motion ;) Har en film från slutet sv förra graviditeten där hela magen ser ut som ett vågande hav. Livliga små ungar :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vi har känt och sett sparkar sedan vecka 16. 16 är ganska tidigt, men är du i vecka 20 så är det klart som sjutton att det är det du känner :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Nog fasiken går det att både se och känna skillnad! Lilleman levde rövare i magen och jag har flera filmer där man ser hela magen röra på sig… 😛 Har dock bara från vecka 26 och framåt. Det gick att se tidigare än så, men jag lyckades aldrig få det på film. Han slutade alltid så fort mobilen åkte fram, ungefär som om han kände det på sig.
#8 hehe det där känner jag igen, att h*n slutar röra på sig när ngot kommer fram ;) jämt när jag säger till sambon att känna så slutar lillen att röra sig. Lillbuse!
#9 Ja så är det här med. Och speciellt när nya/främmande händer kommer på magen. Då är det bom stopp. Nu har bäbisen lärt känna sambons händer så han får gladeligen känna på sparkar hit och dit. Men när min mamma eller någon annan lägger handen på så är det helt slut på rörelser.
Samma verkar vara att det är mindre rörelser när det är "främmande" röster runt om. Tex om vi sitter någonstans och det är tyst så kan det börja röra sig men när någon börjar prata så slutar rörelserna direkt. Jag och sambon kan dock prata på utan att det slutar.
Jag tror allvarligt att det ska komma ut en arm/ett ben genom magen ibland (ala Alien-filmen), så mycket bökas det runt i min mage :P och ja, det syns jättetydligt utanpå också, har jag min arm vilandes på magen så hoppar den till.
#11 Samma här, det ser riktigt ailien ut ;P Och även sambons tunga arm hoppar till när bäbisen bökar runt ibland =)
Tyvärr har jag inte kvar filmen jag tog på sparkarna. Fick ett par sekunder filmat där man tydligt ser dom och då var det lugna sparkar jag fick på film.
#10 jaså men då ska jag mana på sambon till att röra mer på magen så Balders blir van vid pappsen händer också :) I måndags så hade jag varit hemma själv hela dagen, och lillfisen hade varit hur lugn som helst. Men när sambon kom hem på kvällen blev det fart på lillen :) tror h*n kände igen sambons röst, vilket kändes hur stort som helst :)
#13 okej vad synd :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här videon är ifrån vecka 23/24, men jag kunde se rörelser mycket tidigare än så. Speciellt det där hoppandet som du beskriver :) Nu i vecka 30 ser man mer att det är delar som sticker ut ;)
#15 Gud vad kul o se! Inbillar mig att det såg ut sådär för mig med men det var bara lite bök då.
Min sambo såg sparkarna också innan han gick iväg till jobbet idag. 🙂 Känns så stort <3
Klart du har rätt! Du är ju ändå ganska långt gången så jag tror garanterat att det var bebis du såg :) dock kan gaser också synas utanpå magen vill jag lova! Jag är inte gravid, har redan en dotter på snart 2 år, och ibland känner och ser jag precis som sparkar utan på magen! Helt sinnessjukt :P
Ja men självklart kan du se sparkar!
Jag o min kompis satt hemma hos henne när hon var gravid en gång, hon är iofs både kort o väldigt tunn så magen var ju enorm.
Och man kunde TYDLIGT se att hela ungen vände på sig där inne, jag såg ju det speciellt eftersom jag satt på lite avstånd.
Syntes tydligt hela barnets kontur där inne, när den vände sig runt med fötterna o armarna.
Men då var det i 8e månaden. Jag såg sparkar från min egen dotter också under graviditeten, minns inte när jag började se det men såg det gjorde jag :)
Så skit i vad de säger.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Tack för alla fina svar :)
Sambon höll på och svimma när jag visade honom en tydlig fot. Syntes jätte bra från utsidan mot slutet. Man hade nästan kunnat räkna tårna 😛 Är häftigt att vara med om!
Klart man kan se bebisens rörelser. Lillplutten i min mage älskar att lägga sig på ena sidan på kvällarna när jag ska sova vilket gör att jag får en mage som är tjock på vänstra sidan och smal på högra vilket min sambo tycker ser så läskigt ut. Här till att jag är rätt smal vilket beror på att jag inledde graviditeten med ett förskräckligt illamående vilket gjorde att jag gick ner en massa som jag ännu inte lyckats lägga på mig förutom bebis som gör att magen framhävs extra smal på ena sidan och extra tjock på andra hihi. 🙂
Första gången han fick se bebisen verkligen röra på sig, jag var i vecka 25, var när jag låg i soffan och vi titta på tv tillsammans och jag säger högt "AJ" varpå sambon kollar konstigt på mig och vi ser båda hur bebisen rör på sig tydligt i magen, den liksom guppar och rör på sig.
#21 Gjorde det ont när lillen rörde sig, eller var det bara e reaktion?
#22 hade en sämre dag såvitt jag minns med kräkningar å sånt så jag var nog lite ömmare än vanligt och bebban lyckades nog sparka mig på nåt dumt ställe, kommer inte riktigt ihåg, tiden går fort, men mycket var nog bara reaktion
Jag ropar också aj ibland när hen kickar mig. Dels för att det ibland faktiskt gör ont och ibland för att jag blir så jäkla överraskad att det blir obehagligt.
Fick jätteöm höger sida där bebisen hade sina fötter. Var som ett blåmärke på insidan.
Hm, så det kan göra ont altså :o Mot slutet av graviditeten antar jag då, när det är så trångt åt lillen.
#26 Jag upplever det trångt hela tiden ;P Hehe… Jag har haft sparkar som gjort ont till och från sen iaf v 19-20. I början (v16-19) var det ju bara buffar och det kändes ju inte som ont men jag blev ganska redigt illamående, men nu kan hen allt kicka till rejält. Och jag är väl inte i slutet av graviditeten, har 3 mån kvar och är väl precis på väg in i 3e trimestern.
#26 - Visst kan det göra ont, jag gav mamma en spricka i revbenet v.35 ;) Det var nog inte så angenämt ;)
/Christine
#28 charmigt ;) Hm, undra om man "löper större risk" eftersom man är så liten själv (157cm) 😮
Jag börjar misstänka att det är en bläckfisk jag har i magen… Idag tycker jag att det har sparkats och buffats på typ 5 olika ställen samtidigt hela dagen! Ser lite kul ut när det ser ut som att magen "går i vågor" av allt sprattlande :P Fortsätter det såhär så kommer det garanterat börja göra ont så fort det blir lite trängre i magen.
#30 Igenkänningsfaktorn är hög 😂 De är dock snabba som sjutton de små liven, kan vända sig på en millisekund så jag tror att det är allmänna gymnastiska/akrobatiska övningar man känner när det känns som en bläckfisk där inne.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Min brukar sparka nedåt, och en spark på fylld blåsa kan göra ont tycker jag.. Också sparkarna utåt sidorna ibland, kanske när hon kommer åt tarmar och sånt.
#29 - Det tror jag inte, min mamma är rätt lång och jag var ingen bjässe när jag föddes.
/Christine
#28 min syster knakade också till min mamma revben så att hon än idag har problem, 38 år senare. 🤪
#33 Jo men borde det inte vara trängre i min mage då, om jag är mindre? Kanske tänker lite ologiskt..
#34 hua vilka historier ni kommer med! ;) Hoppas man slipper det!
#35 Joel sparkade som en galning och allt jag fick var ömhet och blåmärke. Så man behöver inte bli söndersparkad 😉
#35 - Tror ändå inte det hänger ihop.
/Christine
#35 är också 157. Magen blev stor utåt istället :)
#38 okej, hur långt har du gått? :) Får väl se om den lever loppan senare också, det gör den varje dag nu iallafall!
#39 fick en son för tre veckor sedan :)
#40 Åh, grattis!! :)
#41 Tack! :)