Trötthet
Att man är trött i början och slutet av graviditeten hör man ju hela tiden. Men är det vanligt att ha perioder av trötthet däremellan? Har haft en vecka nu då jag är jättetrött igen, går in i v 20 imorgon. Har sovit tio timmar i natt, vilket visserligen är normalt för mig, men känner mig inte utvilad utan ligger här och somnar nästan i soffan. Vet inte om det är för att vårt boende äntligen har löst sig och FK äntligen fattat sitt beslut, många årslånga spänningar som äntligen släppt, men… Ja. Känns ju inte som att det är konstigt egentligen, ligger ju trots allt och skapar en människa, men man hör så sällan om trötthet i andra trimestern. What say you?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Helt normalt!
Som med alt annat så är det nog väldigt individuellt. Jag har inte varit speciellt trött någon gång under graviditeten hittills.

Jag är som piggast nu i tredje trimestern. Denna grav. var andra värst med stor trötthet och nedstämdhet.
Jag var väck hela graviditeten :P
/Christine
Jag var trött hela tiden. Speciellt innan v. 37. Så för mig låter det helt normalt.
Jag har hittills varit trött hela tiden. Helt normalt att vara trött genom hela graviditeten, det är mycket i kroppen. Men det sägs ju att många blir lite piggare under 2a trimestern, men allt sånt där ska man ta med en nypa salt. Har ärligt talat inte hört många som följer den "kurvan" alls. ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Första och andra trimestern var värst för mig, minus några veckor kring 14-16. Tredje trimestern var jag ganska pigg :)
Var superpigg från v 15 och fram till nu. Hoppas att det går över! Jag hade gääärna följt en kurva :P
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag var jättetrött runt v 20, och till sist orkade jag inte ens stå upp och hacka grönsaker. Var vi ute på en promenad gick det bra tills det att vi stod stilla, då ville jag bara sitta ner. Visade sig dock att jag hade både lågt järn och lågt blodvärde. Fortfarande i v29 så är jag jättetrött vissa dagar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Just det, snart dags att börja med järntillskott, det skulle jag sätta igång med efter nästa BM-möte. Kan vara något sånt också.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#10 och 11 Tänkte också på just det med järn. Var också väldigt trött och än mer yr där efter v20 och hos BM i v24 så visade det sig vara dags att öka på järnintaget, det hjälpte faktiskt en hel del. Men jag är fortfarande trött.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag åt järn nästan hela graviditeten och låg på ett bra järnvärde men var ändå trött hela tiden.
Jag sover 10-11 timmar varje natt och sover sen lätt 2-3 timmar på dagen. Så har det varit hela min graviditet, är i v 29 nu.
Du har ju en liten inom dig som "drar energi" också :) och som andra sagt, allt är ju individuellt och så det där med järnet också. Jag börjar bli lite låg med det och jag är också trött.
För min del spelar det ingen roll om jag går och lägger mig 20:00 eller 23:00 vaknar ändå pigg klockan 08:00 varje morgon. Har iaf gått från 06 till 08 så man får väl vara glad. :)
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Förra grav.var jag pigg typ genom hela. Men nu är jag trött hela tiden och senaste 2 veckorna har varit värst. Har lågt järnvärde vilket inte vill upp heller ordentligt och det märks speciellt nu. Var piggare v 20-25 typ. Nu har jag börjat gå av.bussen tidigare för att gå en genväg till jobbet (kommer fram före bussen) för att jag håller på att somna på bussen sista biten. Påvägen hem slumrar jag ofta också. Försöker hålla igång så gott det.går och sysselsatt för att inte somna stup i kvarten. Hur jag ska orka jobba 7 veckor till vet jag inte… Hoppas.på en.vändning.
Jag var supertrött mestadelen av hela graviditeten. Jag sov hur mycket som helst men blev aldrig pigg. Trodde aldrig att jag skulle orka ta hand om bebis sen, var på allvar ganska bekymmrad över det. Min gosse är två månader nu och trots att jag är ensam med honom har jag varit mycket piggare sedan han kom än under graviditeten, även om man såklart är lite trött ibland. Jag hoppas jag är lite piggare under framtida graviditeter om det blir fler barn någon gång. Förstår inte hur i hela man ska orka ta hand om blivande storasyskon också när man är gravid..!
Tack allihop för svar, det är bevisligen väldigt olika. Blev väldigt glad av ditt svar #18, har grämt mig lite för det där och hoppas att jag också blir piggare när lillen tittar ut! :) Idag var jag nära att inte komma ur sängen men sedan har resten av dagen varit bra! Trött i kroppen i form av smärtor och sådär men inte sovatrött. Skönt!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag är en till som är mycket piggare nu trots att jag sällan får sova mer än 2timmar i taget. Har en massa energi och ibland blir jag nästan irriterad på bebis och sambo för att de sover så mycket ;)
Samma här, mycket piggare nu. Ibland blir jag trött såklart, som när han vill äta lääänge på nätterna. Men 10 minuters tupplur och jag är pigg igen. Under graviditeten funkade inte det alls, somnade jag så sov jag i flera timmar.
Jag var fruktansvärt trött första tiden. Jag somnade alltid vid åttatiden på kvällen (eller när jag nu satte/la mig ner, det kunde vara tidigare också) och det spelade ingen som helst roll hur länge jag sov för jag var precis lika trött när jag skulle gå upp.
Tröttheten är det jag tycker har vart absolut jobbigast fram till att jag har börjat få ont nu, minns att jag tänkte att illamåendet inte var någonting jämfört med den otroliga tröttheten. Jag orkade inte göra någonting.
Det började dock vända för några veckor sedan, och dom senare veckorna i andra trimestern har jag vart mycket piggare! :)
Första graviditeten var jag så trött i början att jag sov frukost ;) hann bara upp och äta så blev jag trött och var tvungen att sova igen. Den här gången har jag förstås också varit trött, men med en sambo som jobbar borta varannan vecka så var det bara att bita ihop och faktiskt kolla en hel del tv i början med storasyskonet. För då kunde jag slumra till i soffan samtidigt. Annars gick det inte! Nu är jag i v 30 och är betydligt piggare faktiskt, trots lågt blodvärde.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Var hos BM idag och hade lågt blodvärde, tröttheten kan bero på det. Eller det faktum att jag hade en jätteinfluensa som, istället för att botas, bara vilade några dagar och drog igång igen med full kraft efter ett par dagar. Eller både och. Jaja, nu äter jag extra tillskott och satsar på att bli frisk. Atjo, atjo, atjo 😛
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg