Profylaxkurs?
Någon som funderar på detta? Jag började söka lite nu och verkar inte finnas i Lerum varken privat eller på vc, men i göteborg finns det privat för 2390:-/par, då är det totalt sex timmar. Det rekomenderas att man går en profylaxkurs 2-3 månader före bf, om man vill naturligtvis.
Jag känner själv att detta är något jag vill använda mig av och blev ännu mer intresserad när jag läste artikeln om Dyktekniken som vi har är på sajten. Jag tror att jag skulle klara av förlossningen genom att bara andas och gå in i mig själv, och ta lustgasen till hjälp med jämna mellanrum.
/Christine
Jag hade redan innan jag blev gravid funderat på just sådan kurs sen. Här anordnas det på MVC, vilket jag blev glad över att se en lapp om när jag var dit senast.
Jag känner samma som du att det är något jag vill använda mig utav om det går.

LÅter ju hysteriskt dyrt! Min BM tipsade mig om Annas profylax som skulle finnas på film och i någon mer form, bok? på vårt bibliotek. Kolla om den finns hos er eller om biblioteket kan fjärrlåna den åt dig.
Det är ju inte så avancerade grejer att man ska behöva betala så dyrt för det tycker jag. Principen är väl in genom näsan och ut genom munnen, långsamt om det gör lite ont, snabbt om det gör mycket ont. Ni behöver bara betala mig 1500kr för denna snabbkursen;)
För övrigt fungerade andning jättebra för mig. Det var mycket mer effektivt än lustgas. När man "hyperventilerrar blir man alldeles pirrig i kroppen o det smärtlindrar bra:)
Vill oxå tipsa om boken Föda utan rädsla som tar upp någoyt som liknar dyktekniken och som handlar mycket om andning med många övrningar. Skillnaden på den och renodlad profylax är att här är man inte lika reglerad utan får mer tips om att göra det som känns bäst för en själv.
#2 - Ja, jag ska ringa och kolla med vårdcentralen vad dom säger och rekomenderar. Och det var Annas profylax som höll i denna kursen jag hittade, ska se om man kan hitta den på film istället då =)
/Christine

Verkar som att det var detta jag använde utan att ha en susning om att det fanns ett namn på det :p hade inte gått någon kurs eller ens läst om det, det bara kom automatiskt för mig. Men nu kanske jag fick svar på varför hela min förlossning, även från första värken, är helt dimmig.
Vill bara flika in att när man använder dyktekniken ska man helst inte profylaxandas, eftersom man då måste både koncentrera sig och spänna sig. När man dyker ska käken hänga fritt och vara helt avslappnad för när man börjar forcera andningen (profylaxandas) så börjar man lätt spänna hela kroppen och smärtan ökar. När man dyker ska man helst andas som när man sover, precis så som kroppen naturligt vill andas :-) Men man får ju såklart kombinera och prova precis hur man vill och känna om det funkar för en eller inte!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det du får betala för på en sån kurs är ofta det som barnmorskan på förlossningen hjälper dig med gratis på plats när det är dags. Jag hade aldrig i livet betalat så mycket för det! Det finns som sagt böcker och säkerligen klipp på youtube osv också som man kan ta hjälp av helt gratis.
Jag hade inte förberett mig ett dugg innan min första förlossning och den hjälpen jag fick av bm på förlossningen gjorde susen. Det gäller bara att lyssna och fokusera på att slappna av.
Nu har jag inte tittat på dom själv, men jag sökte på youtube och fick upp dom här, finns säkert fler!
Jag tänker bara öva lite meditation osv själv hemma, det verkar dyrt och onödigt med kurs 
Vi pratade om det igår, jag vet inte om jag skulle kunna koncentrera mig hemma utan att börja asgarva :P Haha, vi får se, ska ringa mvc på måndag och höra om dom går igenom något sådant på föräldrakursen eller om dom har någon annan kurs.
/Christine
Gick ingen kurs i andning innan och det gick bra andå.. Att flåsa skulle nog kännas jättekonstigt för mig men djupandning med in genom näsan och ut genom munnen började man ju liksom med automatiskt nästan..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har köpt en kurs online, www.profylaxonline.se
Känner att jag föredrar att öva hemma :)
Profylax prata vi om och fick öva på på föräldraträffen. Vi kommer få öva mer på det framöver samt lite andra metoder.
Hej
Jag laddade ner en profylax app som funkade för oss. https://play.google.com/store/apps/details?id=ellenit.profylax
Sally
Här erbjuder landstinget profylaxkurs på 2x2 timmar för 500kr som jag sitter och funderar på om det är värt att gå på eller ej…
Det slutade med att vi var på profylaxkurs på Födelsehuset, den var jättebra! Det var en utbildad doula som höll i det och tog även upp dyktekniken och gjorde partnern mer delaktig.
/Christine