Gravid iFokus

Gravid

Etikett: allmÀnt
LĂ€st 5008 ggr
missporcelain
2014-04-09 08:27
0

Kopparspiral/Gravid?

Hej! Ny pĂ„ forumet đŸ‘‹
Har sen 2-3 Ă„r tillbaks anvĂ€nt mig utav kopparspiral, och det har fungerat bra. Haft en jĂ€dra mensvĂ€rk, men punktlig mens. 
Nu till fallet:

Förra mÄnaden sÄ fick jag mens som vanligt, men det gjorde ont som F*N. Satt jag mig sÄ kÀndes det som om att det stack upp nÄgot i livmodern, stod jag upp kÀndes det i ryggen och lÄg jag ner kÀndes det i ryggen. Ringde in till 1177 och frÄgade om det kunde vara att spiralen flyttat sig eller trillat ut, fick dÄ svaret "Det tror jag knappast", sen undrade hon varför jag grÀt. Tog sen en Naxopren, och sov mig igenom en lÀttare smÀrta. Dagen efter var det bara ömt och mensen tog slut efter ca 5 dar som vanligt.

Denna mÄnaden Àr jag nu 5 dagar sen, upplever alla möjliga konstiga saker, som till exempel jag fiser hela tiden! Det lÄter som en kanon ur rumpan haha. Det Àr en massa sÄ jag orkar inte skriva allt. Men jag testat mig fyra gÄnger under tvÄ dar och alla Àr negativa. TÀnkte att jag kanske Àr "skendrÀktig" men kan jag bli det pÄ tvÄ dygn? AlltsÄ nÀr jag kom pÄ att mensen var sen, och sen bli det sÄ pass snabbt?

Ska trĂ€ffa barnmorskan idag, har inte sagt att mensen Ă€r sen utan att jag bara Ă€r orolig för spiralen (Vi pratades vid ganska kvickt igĂ„r, dĂ„ det var mycket att göra). SĂ„ jag sjĂ€lvdiagnoserar inte mig, utan jag vill bara höra om era upplevelser, speciellt vid KOPPARspiral! đŸ˜‰

Tusen
2014-04-09 08:35
0

Jag blev gravid trots hormonspiral. Hade ocksÄ ont av spiralen hela tiden och dÄ jag var pÄ kontroll för att ta ut den var jag redan gravid, fast barnmorskan sa inget om det. Jag var sÄ lÄngt gÄngen (c:a 10 veckor) att hon absolut borde ha sett det. Vet inte varför hon inte sa nÄgot.

missporcelain
2014-04-09 08:42
0

Mhm konstigt. Dessa spiraler! Sitter just nu och Ă€r helt gasig, svullna bröst och huvudvĂ€rk. Testet visar fortfarande negativt
 Kan man tvinga bm att ta ultraljud och se om dĂ€r Ă€r nĂ„got?

[Thiah]
2014-04-09 08:46
1

Vet inte om du kan fÄ ett ultraljud. Det syns vÀldigt lite pÄ ett sÄnt i början. Men gÄ till en gynekolog som kan undersöka dig. Verkar vara flera som har smÀrtor av sina spiraler.

missporcelain
2014-04-09 09:27
0

#3 De har gynekolog inne idag sĂ„ det blir nog ett besök av henne/honom med. Vill att klockan ska bli tvĂ„ NU! Är sĂ„ pirrig i magen.

ChristineL
2014-04-09 10:13
2

Man ska komma ihÄg att det enda preventivmedel som Àr 100% sÀkert Àr ju att inte ha sex alls ;) Risken att bli gravid finns alltid men Àr vÀldigt liten. Lycka till idag och uppdatera oss hur det gÄr!

Tusen
2014-04-09 10:17
1

#5 Ja. Vi brukar sĂ€ga att "BĂ€sta preventivmedlet Ă€r ett glas vatten

istĂ€llet
!" HA-ha!😃

ChristineL
2014-04-09 10:40
0

#6 - Hahaha! đŸ‘

missporcelain
2014-04-10 16:24
0

SĂ„, blev inte mycket klokare dĂ€r! Det var pĂ„ umo och dĂ€r fanns inget ultraljud. đŸ˜•

Vi fick kollat spiralen och den sĂ„g ut att sitta att sitta bra! Sedan kollade vi kĂ€nde hon lite pĂ„ Ă€ggledarna och runt livmodern, och jag Ă€r vĂ€ldigt öm runt vĂ€nstra Ă€ggledaren. Testade Ă€ven mig en gĂ„ng till dĂ€r, och det visade negativt. SĂ„ nu finns dĂ€r tre olika scenarion. 

1. Kroppen spelar ett spratt med mig och mensen Ă€r helt enkelt försenad. 
2. Att jag Àr gravid, men det inte ger utslag Àn pÄ testen.
3. Att jag har utomkvedshavandeskap
 :(

FÄr jag mer ont i veckan ska jag till akuten, fÄr jag mens sÄ blir jag bara ledsen och kommer inte mensen ska jag in till umo, alternativt mvc. SÄ nu Àr det bara att vÀnta, ska hÄlla mig tills den 14 innan jag testar igen, dÄ har det gÄtt ca en och en halv vecka sen BIM.

missporcelain
2014-04-10 16:56
0

Kan tillĂ€gga att inatt/tidigt imorse började jag fĂ„ vĂ€ldigt vattniga, men "glidiga" flytningar. De syns knappt men det Ă€r jĂ€tteglatt nĂ€r jag torkar mig. NĂ„gon som vet? đŸ€”

missporcelain
2014-04-10 18:05
0

Och nu kom dÀr lite blod i flytningen. Vill inte att det ska vara mens

[Rumpstek]
2014-04-11 08:17
1

#10 Varför inte? Vill du skaffa barn Àr det vÀl bÀttre att ta ut spiralen?

missporcelain
2014-04-11 16:58
0

#11 Mjo kanske det. Jag och fÀstmannen vill bÄda ha jobb innan vi försöker att skaffa barn. Just nu studerar jag och jobbar extra och han har praktik och aktivitetsersÀttning. Har pratat en del nu, vi bÄda har sagt att blir jag gravid nÀr jag anvÀnder skydd sÄ Àr det meant to be, men annars ska vi vÀnta lite till. Det Àr svÄrt att förklara, men jag hoppas att det ger lite insikt =)

CelsiusT
2014-04-11 19:35
0

FörstÄr hur du menar med "ment to be" ;P SÄ har vi ocksÄ resonerat innan vi tog ett aktivt beslut. Men det viktigaste Àr ju att det inte Àr nÄgot som Àr fel iaf. Hoppas att det reder ut sig snart.

Jag kanske Àr lite trög nu, men med umo menar du dÄ ungdomsmottagningen? Jag trodde UMO bara var en online-"mottagning"? Och att man förkortade dom fysiska mottagningarna med bara UM, eventuellt med ortens första bokstav före (MUM = Malung ungdomsmottaning). Eller har jag fattat fel?

Medarbetare pÄ westernridning.ifokus

missporcelain
2014-04-11 20:54
0

Vet inte hĂ€r nere dĂ€r jag bor sĂ€ger vi umo till fysiska ungdomsmottagningen med. :D 

FÄr hÄlla koll, det Àr ju bim+7 nu. Hade blodblandade flytningar igÄr kvÀll som slutade och började men sedan avtog framÄt tidig morgon och sen vid lunch började det blöda vÀldigt mycket, mörkrött och strimmor av mörkare rött. Brukar ha ungefÀr likadans mens, men det Àr klumpar och inte strimmor/strÀngar, och jag brukar ha sÄ förbenat ont. Nu rinner det bara. Ska ringa 1177 och höra av de sÀger.

[SophD]
2014-04-14 18:06
0

Hoppas det blir som du vill ha det! đŸ™‚

Hannashusdjur
2014-04-14 18:33
0

Hur har det gÄtt??

missporcelain
2014-04-14 20:13
0

Slutade med att jag fick Ă„ka in till gyn i lördags, blödde som jag aldrig gjort innan och hade en sĂ„n smĂ€rta. Blev kollad och det sĂ„g fint ut, de rekommenderade att jag tog ut spiralen och satte in en hormonspiral, men jag kommer nog inte ha spiral igen tills jag har fött nĂ„gon gĂ„ng i framtiden. 

De vet inte riktigt varför jag blödde sÄ mycket men har nu fÄtt utskrivet cyklo-f. De tog Àven prover som jag fÄr vÀnta ett par dagar innan de fÄr resultat. Tack för omtanken hörni!!

Hannashusdjur
2014-04-14 20:54
0

Cyklo-f Àr guld vÀrda!! Bruka ta dom nÀr jag har