Foglossning
Har förstått att detta är ett vanligt förekommande problem (som jag även själv lider av). Så jag tänkte vi kunde starta en tråd som ger oss en möjlighet att dela med oss av våra tankar kring foglossning samt möjligheten att kunna ge varandra tips och råd på hur man kan lindra smärtan…
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Jag har hört att vattengympa ska vara bra. Någon som prövat det?
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Jättebra idé! Hänger med i tråden jag :)
Gå inte i trappor om du inte måste och ta då ett steg i taget. Båda fötterna ska vara på samma steg innan du går vidare. Blockvänd dig i sängen så att du inte vrider höfterna eller ett ben i taget.
När du står stilla/upprätt (tex när du väntar på bussen) så gunga med höfterna. Stå inte helt stilla.
Står och går hela dagarna eftersom vi driver bensinstation och jag jobbar i kassan där nästan dagligen. Fick hjälp av sjukgymnasten att prova ut ett gravidbälte igår som har lindrat lite idag, men nu när jag jobbat och stått upp sen 8 känns det ganska outhärdligt ändå… Sökt barnmorskan nu idag och väntar på att bli uppringd. Även bokat tid för vattengympa men vet inte hurvida det kommer göra någon skillnad. Tänkte försöka åka till varmbadhuset någon dag och då även passa på att basta eftersom värmen kanske kan ge lite lindring… Alvedon är helt verklöst och hjälper inte alls. #3 Tusen tack för tipsen! Det ska jag verkligen tänka på! :)
Jag har lyxan att ha badkar hemma så jag ligger i det och gottar mig.
Tänk även på att ta små steg när du går, man ser lite töntig ut men det är värt det.
#5 Det ska jag verkligen göra! Vi har med badkar, men måste elda i pannan för att få varmvatten…
#6 Då förstår jag att man kanske inte badar hela tiden. Jag skruvar ju bara på kranen. 🙂
Vissa har det bra 😜
Värme och vila! Hörde också vattengympa men jag kom aldrig iväg på det, dög så fint så att bara ligga hemma i badet :P
/Christine
Vad det verkar så kommer jag nog bli sjukskriven…kul när man är egen företagare *pust*

Hmm. Lite privat fråga kanske men är det någon som kan tipsa om en sexställning som funkar trots foglossning och stor mage? Jag vill inte gärna vara helt utan den biten:(
#11 - Skeda? Om du har ett gäng kuddar mellan knäna borde det inte belasta så mycket.
/Christine
#12 bra ide. Det är ju nästan så man vanligtvis sover så det borde kunna funka.

#12 Bra idé med kuddar, får prova det.
Idag är det katastrof! Klarade inte ens att ta mig ur bilen själv när jag kom hem från jobbet utan fick ringa min man så han fick komma hem och hjälpa mig. I eftermiddag åker vi och investerar i en microvågsugn så att jag kan värma mina vetekuddar…hoppas det kan ge lite lindring.
Nu är det hemskt.. Kan inte somna för att det värker något så hemskt så jag vet inte vad jag ska göra :/ kan inte ligga still. Jag måste nog införskaffa mig en vetekudde imorgon jag med, för det här är hemskt :( trodde inte man kunde ha så ont så tidigt heller (är i 16)… Tur i oturen är att man inte har ett jobb som man måste kliva upp till..
själv blev jag sjukskriven heltid pga min foglossning. Det enda som hjälpte någorlunda var att vara så mycket som möjligt i stillhet.
#16 Har du lyckats sova något?
#18 Somnade kanske runt omkring halv fyra, och karlns veckarklocka går igång 04:30 för jobb. Hade fortfarande ont då när jag försökte somna om så det tog ett tag. Det hjälpte litegrann att ta sambons täcke mellan knäna..
#18 Är så lycklig över att jag kom ur bilen på egen hand efter jobbet idag. Nu blir det soffläge, eventuellt en liten tripp hem och vattna hos mamma…och i så fall passar jag även på att ta ett varmt bad när jag ändå är där och ingen är hemma :P
#22 Allt hänger på om jag klarar att köra bil sen…
Har köpt ett bäckenbälte hos sjukgymnastiken, men tycker det är svårt att veta hur det ska sitta…några tips? Tycker jag får viss avlastning av bältet, men nästa vecka blir det nog att ringa och boka tid för akupunktur med. Vad tror ni om massage? Positivt/negativt?
#24 Nä, de har gård en mil från oss…från början var det tänkt jag skulle hälsat på min pappa, hans fru och min lillasyster i helgen…men dom bor 10 mil från mig och jag klarar inte att köra så långt just nu. Är rädd att inte kunna ta mug ur bilen när jag väl kommer fram….igår fick min sticka från jobbet och hjäloa mig ur bilen när jag själv kom hem från jobbet. (Tur vinär egna företagare och att inget av företagen lugger mer än 500 m hemifrån
#26 Föll visst bort några ord ur inlägget 😜 det var min man som fick sticka från jobbet igår för att hjälpa mig ur bilen.
#28 Japp, men sånt är det….
Dagens lärdom: Åk INTE hjullastare om du har foglossning!
Hur många här är det som blivit sjukskrivna för foglossning och hur många procents sjukskrivning fick ni då?
Är någon som vet om det är vanligt att man blir sjukskriven på heltid?
En arbetskamrat blev sjukskriven 100% för foglossning, minns inte från vilken vecka riktigt. Hon väntade dock tvillingar om det nu kan spela nån roll.
Ska till läkarn på måndag…jag hoppas så att de sjukskriver mig 100%…har så ont hela tiden. Jag och min man driver en bensinstation där jag har kassatjänst och det håller på att ta knäcken på mig helt och hållet… 8 av 10 gånger klarar jag inte av att ta mig ur bilen på egen hand utan min man måste hjälpa mig…det gör ont när jag går, står, sitter och till och med när jag ligger…
Om jag förstått det rätt så brukar väl inte problemet vara att få en läkare att sjukskriva utan mer att få FK att godkänna sjukskrivningen?
Jag hoppas de fattar att jag inte kan jobba under de här omständigheterna…
Jag har hört så mycket skräckhistorien om FK att inget förvånar mig längre. :/ håller tummarna för dig!
#38 Tack :) Håller anställningsintervjuer för det vilda just nu, för hur det än blir med FK så kommer jag inte klara att jobba i kassan längre…
Här sa både läkare och sjukgymnast att man sällan sjukskriver för foglossning. Jag hade dock fler "fel" så jag fick 100%. Hoppas du har tur och får vara hemma. Är hemskt att jobba när man inte mår bra. Håller tummarna!
Fick reda på i eftermiddag när jag var hos sjukgymnasten att det är kombinerad foglossning ich ischias…
Som jag skriver i #17 så blev jag sjukskriven 100 % av läkaren pga min foglossning. Min handläggare på fk ringde upp för att komplettera uppgifter kring mitt arbete. Var inga problem utan hon sa redan i telefonen att jag kommer få ersättning av dem då mitt arbete innebär mycket trappor, städ och lyft.
Jag har aldrig haft problem med fk under min sjukskrivning och då var jag i princip sjukskriven hela gravidteten av olika skäl.
#42 Vad jobbar du med?
#32 Mitt arbete innefattar allt från hemstöd till äldreboende för personer med psykisk funktionshinder. Är fast anställd på att ha 6 olika arbetsplatser.
#45 Okej…jag har ju som sagt kassatjänst på stationen…paketutlämning, städning flera gånger varje dag, spring ut på tankplattan och en massa stå och gå är min vardag. Dessutom får vi ju paket- och varuleveranser som måste packas upp och tas emot…det är tunga dagar, kvällar och helger. Och hur det än blir med FK så får min man jobba typ 250% just nu eftersom han tvingad åka från sitt andra företag och byta av mig när jag har så ont så att jag står i kassan och gråter ett par timmar in i varje arbetspass…. Oavsett hur det blir med FK så klarar jag inte av att arbeta mina pass, utan det slutar alltid med att min man får komma och lösa av mig efter ett par timmar när jag står i kassan och gråter av smärta…detta innebär att han för tillfället arbetar 250% eftersom han får pja från sitt andra företag för att hjälpa mig och sen tvingas jobba ikapp det sena kvällar, nätter och tidiga mornar. En sjukskrivning hade inneburit att vi hade haft råd att ta in en vikarie för mig istället för att han ska tvingas jobba ihjäl sig….
Hade foglossning förra grav och nu med denna (v17). Att ta det lugnt, inte stressa, inte bära något alls. Inga vridningar med överkroppen, håll ihop benen, sära aldrig på benen, gå inte i sidled, ska du vända dig runt så trippa på stället runt och vrid ej kroppen. Gå ej i trappor, uppför eller nedför backar. När du sätter dig i bilen så sätt in röva först och vrid dig på plats med benen ihop (jag ka ej koppla pga av smärta, så inget körande för mig) håll ihop ben vid i och ur sänggående. Håll ihop bena som sagt!!! Jag sitter i soffan på en amningskudde modell hårdare, känns skönare och avlastar bäckenet, tänk på att ha kudde bakom ryggen när du sitter, sitt alltid rak i ryggen, varken framåtbörjd eller svanka. Även när du sitter i bild och vid matbordet. Bada varmt, vetekudde, vattengymnastik, bälte, tens, massage. Alvedon funkar inte eller väldigt lite! Använd kuddar när du sover, gärna överallt :) mellan bena (inte bara mellan knäna utan mellan hela benen när du ligger på sida), kudde under magen för att stötta, i svanken för att ligga rakare och ha gärna bara en kudde under huvudet. Allt jag kommer på nu, hoppas något tips är användbart. Lyssna noga på din kropp och överbelasta inte. Att ha foglossning är även bra för psyket då man tvingas ta det lugnt hela tiden, efter ett tag så varvar hela kroppen inkl hjärnan ner för man kan inte stressa längre…
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#47 Tack för alla tips och goda råd det är verkligen guld värt ❤️
Det är riktigt jobbigt emellanåt, och man kan ha förjvla ont. Men det är inte farligt, det kommer att gå över (i de flesta fall) och det brukar variera i smärta under graviditeten. Som sagt lyssna på din kropp!
#49 När brukar det gå över? Fick reda på häromdagen att det är kombinerad foglossning/ischias… Har så ont just nu att jag varken kan ta mig ur bilen eller soffan på egen hand…min man får komma hem från företaget och hjälpa mig…han får även hjälpa mig ta på/av skorna. Som tur är har jag en stpr schäfer hemma som älskar att hjälpa till och som blir överlycklig när han blir ombedd att plocka upp saker som klumpmatte tappat på golvet.
Vilken tur att du har en hjälpande hund, jag har en grinig 6åring som hjälp ;) Jag blev aldrig riktigt bra efter första barnet men för de flesta försvinner det i samband med förlossning. Mitt värsta onda gick över på en gång. Med första barnet så fixerade han sig tidigt, redan i vecka 28. Då blev hela bäckenet stabilare när man har ett huvud mellan bena och värken minskade ordentligt. Har du kontakt med sjukgymnast? Din Bm kan ge dig nr till den dem samarbetar med. Där ska du bli erbjuden massa hjälpmedel och i vår kommun även vattengympa i varmbassäng (såklart olika från kommun) Ishias kan man få hjälp med, om inte sjukgymnasten kan hjälpa dig så kontakta en naprapat, ditt bäcken kan vara så ostabilt att det hamnat "fel" och trycker på ishiasnerven…. Värt att kolla upp för det är ingen kul smärta.
Får akupunktur hos sjukgymnasten och ska även få börja på vattengympa i varmvattenbassäng. Går hos en massör privat med :) Gnällig 6-åring låter inte som nån höjdare i kombo med foglossning

Nej, det blir tydligen inget mer sex för oss förän efter förlossningen:( Provade igår och har haft ont i bäckenet hela dagen idag. Känns ju jäkligt trist måste jag säga.
#53 min sambo har gett upp på sex, han tror att vi aldrig mera kommer ha det. ;) Men för mig var det inte foglossning utan hormonerna som spökade tyvärr.
Maken försöker inte ens längre, han tycker nog att jag är världens tråkigaste fru. Jag känner verkligen ingen lust alls, hoppas att det släpper snabbt..
Nu blir det lite sex OT men jag har nu på senaste tiden börjat få lusten tillbaka men då har jag istället fogar och mage och sex är inte på frågan. Vågar inte säga till sambon att jag börjat få snusk drömmar igen för då blir det bara frustrerande. Men det finns hopp till efter födseln i alla fall. =)
Haha! Jag har både lust och ork. Här blir det mycket sex, faktiskt i flera olika ställningar. Jag får dock massor av träningsvärk i alla andra delar av kroppen för att jag får kämpa med att "hålla ihop" kroppen så inte bäckenet ballar ur helt…
Sen är ju inte penetrerande sex allt, man kan ju faktiskt tillfredställa varandra på andra sätt, och är lusten borta kan man ju försöka trolla fram den igen genom att låta sin man ta lite på en ibland :P
Här har sexlusten varit borta under större delen av illamåendetiden, dvs från v7 tills nu för någon vecka sedan. Oj vad lusten kom tillbaka. Vi har försökt några gånger tidigare, men då har det bara gjort ont i bäckenet. Men nu när jag är riktigt sugen igen så löser vi ställningar så det funkar ändå. Vissa dagar går det mindre bra så då blir det mer mys och pill istället. Men oftast går det riktigt bra, dock utesluts i princip alla ställningar där sära på benen innefattas. Ihop med benen är det som gäller här.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#56 Måste vara skönt att det kommer tillbaka :) Hoppas att det gör det för mig snabbt sen. Jag saknar sex.
#59 Ja det känns jätteskönt. 🙂
På väg till läkarn…👍
#61 Lycka till. Hoppas du får en förstående läkare som ger dig det du vill ha!
#62 Tack! 💕 Hoppas jag med