Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 3572 ggr
ForestSpirit
0

Har barnet hicka?

Ligger i sängen, och så känner jag som ett "pickande" innefrån magen, ungefär som en extra puls eller hjärtslag. Jag tänkte, har barnet hicka nu? Kan det vara så även fast det känns som det är lite ovanför naveln? (Livmodern slutat ungefär vid naveln just nu) Är i mitten av vecka 17. Kanske bara är nervryckningar också? Fast det känns inte utanpå när jag lägger handen där.

[Thiah]
0

Ja det kan absolut vara hicka. Bobfloyd har haft hicka till o från sen jag började känna honom i magen. :)

JeFo
0

Samma här….. Min bebis har hicka två gånger om dagen. Varit så sen jag känt av första sparken 😛

ChristineL
0

Ja, sånna där små känningar som kommer regelbundet är troligen hicka, och bebisen kommer antagligen fortsätta hicka på samma vis utanför magen :)

ForestSpirit
0

Mysigt <3 hoppas jag kan känna sparkar snart också! Känner rörelser i  alla fall :)

PogoPedagog
0

När jag var gravid med första barnet och kände av hicka första gången blev jag livrädd! Jag trodde bebisen hade fått ett krampanfall och skulle dö. Bebisar hickar ju med bara några sekunders mellanrum vilket jag helt hade missat, trodde de hickade som vanligt folk:)

Det var en enorm lättnad när jagh kom på vad det var som hände, haha.

[Thiah]
0

Jag har sen förstått att om det ska räknas rörelser på fostret så räknas inte hicka. För oss mammor är ju hickan en rörelse men när de vill att man räknar antal rörelser på 1-2 timmar så räknas inte hicka. Åtminstone inte här i finland.

Kiwikatt
0

Men hur tidigt kan man känna hickan då?

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

CelsiusT
0

#6 Varför ska man räkna rörelser? När gör man det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
0

#8 De sista veckorna är det bra att ha koll på rörelserna så de inte ändras. Är bebisen ovanligt stilla kan man bli ombedd att t.ex. dricka ett kallt glas vatten och sen lägga sig i sängen och räkna antalet rörelser under 1-2 timmar.

[WickedAlly]
0

#6 Det är samma här. Anledningen är tydligen att det inte är en frivillig rörelse och säger därför inget om barnets tillstånd.

[WickedAlly]
0

Tror förresten att det är vecka 28 och framåt som man ska kunna känna igen bebisen rörelsemönster. Avviker det mycket efter det så ska man ringa in.

[Thiah]
0

#11 jag har ännu ingen koll på Bobfloyds rörelsemönster. Vet på ett ungefär och det får duga.

[WickedAlly]
0

#12 Det är ungefär samma här, han rör sig när jag är nyvaken och sedan mycket på kvällen. Men hur många i timmen och sånt har jag inte alls koll på, antar att det inte är helt samma för varje timme heller. Men så länge han håller sig till detta så är jag nöjd.

ForestSpirit
0

#7 jag är inte helt hundra, men jag tror jag läste att omkring vecka 16-17 kan man känna av barnets hicka. Försökte hitta det jag läste igår men hittade det inte.

[Thiah]
0

#13 så länge det känns som det brukar så borde det vara bra. :)

JeFo
2

Min första hickade på ultraljudet i v 18 och det kändes. Alla tre har haft mycket hicka när de legat i magen. Nu med sista som legat med huvudet neråt länge så har det varit minst två gånger om dagen…. Dricker jag kallt så har bebisen hicka 5min efter. Har inte alls samma rörelsemönster på min bebbe. V 20 och framåt var det mycket kvällstid men nu är det då och då. Är jag där och trycker kickar någon direkt!

[WickedAlly]
0

Min hickar också mycket, vissa dagar håller han igång ett par timmar sammanlagt. Läste en gång att om mamman hickar mycket så gör ofta bebisen också det, och det stämmer i vårt fall i alla fall. Hoppas bara inte att han ärvt sättet jag hickar på.. Hickar så att det gör ont i hela bröstkorgen ibland.

JeFo
0

Jag hickar kanske en gång om året 😛 Vi pratade om det häromdagen. Minstingen har ofta hicka så vi kom in på att det är sällan jag och sambon har. Som liten hade man jätte ofta! Och som sagt bebisen dagligen.

[Thiah]
0

Jag har sällan haft hicka i mitt liv. Bobfloyd hickar 2-3 gånger per dag, minst.

Kiwikatt
0

Ingen hicka här inte, bara bök och stök i magen :)

Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.

[WickedAlly]
0

Då var det nog bara hittepå om att det går i arv, är nog bara slumpen :)

ForestSpirit
0

Tror faktiskt att detta bara är nervryckningar :( Känner det utanpå nu också.