KUB
Visst vi gjorde KUB för att få veta risken (1/5000 fick vi btw) men också för att vi, likt många andra, var alldeles för nyfikna för att vänta på första RUL.
Det var verkligen spännande att se den lilla saken där inne och det var en aktiv en också. Pojkvännen hade enorma ögon och satt och flinade hela tiden så det var verkligen en härlig upplevelse. Skönt var även att jag låg nästan på dagen rätt i den tidigare gissningen av förlossningsdatum.
Det är verkligen något där och hon/han lever loppan. Nu får tiden gärna skynda på så vi får se vem det är som väntar på oss.
⏰
Gud vad kul, och spännande! Längtar till mitt första ultraljud som är om några veckor <3
#2 Det var trist, borde vara likadant överallt kan man tycka.
#2 Så är det här med. Jättetråkigt. Ska till BM imorgon och hoppas i alla fall på att få höra det lilla hjärtat… Dock "bara" tre veckor kvar till RUL nu. Längtar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 Hjärtljuden brukar man inte få lyssna på förräns v 22-24 någon gång (kan säkert variera, men så är det här i alla fall) detta pga att det kan vara svårt att höra hjärtljuden innan dess och det kan, om man inte hör hjärtat, väcka stor oro hos den blivande mamman.
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
Fick inte höra några hjärtljud igår men fick iallafall se det ticka på där inne så det kändes bra - och se den röra på sig. Helt absurd känsla att se det men inte känna det då den är så liten än.
Hos oss är KUB gratis men jag avstod. För mig är det inget viktigt att veta hur hög resp. låg risk det är. Jag väntar alltid till RUL :)
Kub är gratis här med, allt som har med bebisen är gratis. Jag och sambon gjorde alla tester och kontroller man kan göra. Så jag har fått se bebis flera gånger. Blir lika fascinerad varje gång.
OMG! Var hos BM idag på vanlig kontroll, och när vi var klara frågade hon "Skulle du vilja se bebisen?" Som en liten bonus fick jag ett ultraljud :D Inte för att få en massa information, det får jag vänta med till RUL om tre veckor, utan bara för att få se den lille.
Och det var en bebis! En alldeles, alldeles riktig! Den hade små, små fötter som den sparkade med ("Inte konstigt att du har känt det, den ligger med fötterna direkt ut mot din mage och jisses vad den sprattlar!"), ett litet hjärta som pickade så fint, en ryggrad och ett litet ansikte!
Åh. Ååååhh! Jag svävar på små moln. Det är något därinne, på riktigt! En liten livs levande vilding! ❤️❤️❤️
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 ÅÅHHHH va snällt! Vilken extra bonus! 😃😃
#12 En av de finaste presenterna jag fått tror jag 😃
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13 Absolut. Jösses så roligt.
#11 Vad kul! Hos oss görs inte ul hos MVC utan på en särskild enhet som ligger på sjukhuset så sånna bonusar kan vi aldrig få :/ KUB är gratis för alla i mitt landsting, men man måste inte göra kub för att gå tidigt ultraljud utan alla får göra ett i v 11-13 om jag förstått det rätt. Vi behövde inte bestämma oss förrän vi var på ul:et om vi ville gå hela vägen med kub (vi hade ju dock lämnat proverna innan hos BM). Och sen gör man ett vanligt RUL senare också. Den lösningen tycker jag känns bäst, blir så dumt om man ska känna sig "tvingad" att genomgå kub bara för att få tidigt ultraljud..
#15 Vi ska göra RUL på en annan enhet, men de hade en mindre avancerad UL-maskin på mottagningen.
Låter ju som en väldigt bra lösning, den ni har i ert landsting. Här får vi normalt sett bara ett ultraljud så jag blev väldigt överraskad och glad. Det är ju vansinne egentligen att man inte får mer än ett, borde inte vara några problem att få två i normala fall kan man tycka.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ah, okej :) Nej, att behöva vänta till ~v 19 har varit tortyr för min del, inte minst med tanke på att jag började känna av bebisen först i v 20 typ. Jag hade gått under av oro..
#11 Inte illa, Gud vad skoj! Alltid otroligt och se att det faktiskt är något i magen 😀
#17 Vi får också vanligt vis bara 1 RUL.
Med båda sönerna har jag däremot fått göra massa TUL istället.
Jag blev erbjuden tidigt ultraljud i v 13 som sen ändrades till kub också då jag ville ha det. Konstigt att det är olika i olika landsting :( fler ul borde man bli erbjuden! Man oroar sig ju… Ska göra första på måndag btw och är så förväntansfull :) och orolig :/
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus