Gravid iFokus

Gravid

Etikettandra-trimestern
Läst 5318 ggr
ForestSpirit
2014-03-24 21:38
1

V.15 - andra trimestern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hopp, det går undan! Idag är det första gången jag känner mig "rund" om magen och inte bara tjock som jag har gjort fram tills nu! Kul! :)

När började ni andra känna er "rund" och inte bara ploffslig och tjock? 

Och åh! Ni får jättegärna dela med er av er 15 veckor magar, är så nyfiken! 

kram på er :)

ForestSpirit
2014-03-24 21:51
0

Tack för tipset :)

Praefatio
2014-03-24 22:07
0

Min mage gick från svullen gravidmage till riktig bebismage natten till 12+6. Är det inte konstigt hur en del grejer bokstavligt talat händer över en natt? Idag gick jag in i vecka femton och igår såg magen ut såhär! Ser kanske inte mycket ut för världen men för någon som väger 49 kg och har närmast konkav mage i vanliga fall är det en rejäl liten bula 😛

ForestSpirit
2014-03-24 23:35
0

Ja, det hände över en natt! Men det är så roligt med alla förändringar.

Du ser ut att ha en jättemysig bula :) Jag hade lite på magen redan när jag plussade men nu börjar jag som sagt känna mig gravid rund!

Velinga1984
2014-03-25 08:23
2

Vecka 14 (nu är iofs bebis ute sen ett tag tillbaka 😃)

CelsiusT
2014-03-25 08:35
3

Är i v20 (19+2) och känner mig fortfarande inte gravidrund. Men nu börjar jag äntligen känna mig lite småplufsig om magen iaf så det kommer väl snart =) Nu kan jag iaf ligga på rygg och dra in magen och känna en liten kula. Kan även trycka på magen (även stående) och känna var livmodern ligger. Men det syns inte riktigt på utsidan när jag står vanligt enligt kompisarna.

Jag tycker att sånt som händer över en natt kan lika lätt försvinna igen nästa natt. Allt känns väldigt föränderligt från dag till dag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zvintos
2014-03-25 09:19
3

För mig började bebismagen komma så smått i vecka 12, men jag kände mig inte "bebisrund" förrän i vecka 15. Numer ligger den lille busen på golvet och försöker lära sig krypa. 😛

Jespersen
2014-03-25 09:31
1

Jag har nog inte börjat känna mig gravidrund förrän nu, i vecka 23.. Jag har mest känt mig svullen innan, även om jag har haft lite bebismage såklart. Det kanske har att göra med att livmodern räcker högre upp i magen nu, så att magen känns mer "fylld med bebis" liksom :) 

Bild från vecka 14, jag har ingen från vecka 15.

rabbitlove
2014-03-25 11:42
1

http://www.nattstad.se/Bebislycka Åh grattis va kul! Själv är man gravid vecka 14 :) läs om du vill ❤Hej här kan ni följa mitt liv som 18 år och blivande mamma. 17/3 fick jag beskedet som skulle förändra mitt liv för alltid. Jag var gravid i 13 veckan, från den stunden då jag fick se ultraljudet var det bestämt… Jag skulle behålla de!

ForestSpirit
2014-03-25 16:08
0

Vad kul med så många svar! Och helt plötsligt känner jag mig liten i jämförelse ;) Men det är ju självklart olika för alla. Min mamma berättade för mig att hon började inte visa förrän hon var i v.18, och då bara litegrann. 

Jag tycker det är så mysigt när man kan känna livmodern lite ovanför blygdbenet, och undrar lite i smyg om det kanske är två stycken när inne. Fast då hade ja väl varit större! Jag har anlag till att få tvillingar då min mormor är tvåäggstvilling. 

Mannen mins mamma är tvilling också, enäggstvilling. Större risk/chans att få tvillingar då också kanske! 

Kram på er :)

Praefatio
2014-03-25 16:11
1

#10 Jag gillar också att kunna känna livmodern. Min fästman är där och trycker försiktigt och klappar ofta, han tycker också om det. 🙂 Det märks liksom att det är "på riktigt". Jag var jättesvullen tidigt men den magen är ju mjuk, den här är liksom hård och man fattar att det verkligen är en livmoder och bebis som tar plats, inte bara massa gas och inälvor ❤️

ForestSpirit
2014-03-25 16:35
1

#11 killen min är lite rädd för att trycka där för han är rädd att barnet ska ta skada, och han blir lite orolig när han ser mig ligga eller stå och känner efter :) Men jag vet ju att det inte är någon fara och försöker säga det till honom också!

Förstår precis vad du menar med att man känner att det är något mer än inälvor och gas ;) fick också mage tidigt men den var mjuk och "ploffsig". så skönt nu när det börjar hända lite saker :)

[WickedAlly]
2014-03-25 17:38
1

#12 Hoppas han slipper se barnmorskans undersökningar senare i graviditeten då ;)
Första gången höll jag på att smälla av, det gjorde inte det minsta ont eller så men satan vad hon klämde. Började tycka synd om lilleman där inne, fast som tur är tål de ju mer än så :)

Praefatio
2014-03-25 17:58
0

#12 Jag är glad att min kille inte är likadan :) Jag förklarade för honom väldigt tidigt att det inte finns något han eller någon annan kan göra utifrån som skadar bebisen, om det inte skadar mig grovt också. Tack och lov litar han på det!

ForestSpirit
2014-03-25 19:48
0

#13 SÅ barnmorskan tar i alltså? Ojdå. Jag kan nästan tycka att jag är öm, eller att det känns som att tarmen kommer i kläm eller något. Det är lite obehagligt!

Jag tror att Lillen ligger och sparkar och boxas med min urinblåsa i alla fall. Blir akut kissnödig men kissar bara några droppar. Väldigt jobbigt om nätterna..

[WickedAlly]
2014-03-25 19:53
1

#15 Om alla gör det vet jag inte, men min gör. Men nu har jag moderkakan i framvägg så det kan ju vara därför hon får ta i lite extra, bär man barnet långt fram och har moderkakan i bakvägg så behövs nog inte samma kraft alls :)

Känner igen det där, kutar som en dåre ibland för att inse att jag nog inte var speciellt kissnödig ändå :P

ForestSpirit
2014-03-25 20:51
1

Jag ska boka tid för mitt första ultraljud imorgon. Jag hoppas att jag kan få en tid under påsken då jag ska åka hem till min hemstad och fira påsken med familjen. Jag bor i Norge annars och har inte skrivit in mig här än. *hoppas hoppas*

[Thiah]
2014-03-26 07:21
2

Jag trycker ganska rejält på Bobfloyd ibland och sambon tycker att jag ska låta stackarn vara så att han inte går sönder. Men Bobfloyd säger till om han blir störd, det vet både jag och hälsovårdaren 🤪

Jespersen
2014-03-26 08:59
0

#18 Både sambon och andra blir förskräckta när jag trycker eller buffar på magen, haha. Men som UL-läkaren sa (och hon tryckte bra mycket hårdare än vad jag gör) så är det så mycket fostervatten och så, så bebisen ligger helt tryggt därinne :)

ForestSpirit
2014-03-27 20:46
0

Idag har jag återigen bara känt mig tjock, tror jag är mer uppsvullen idag. För så kan det vara, eller hur? 

UL bokat nu i alla fall, är jätte spänd och pirrig i magen inför det! :) Dessvärre kunde inte karln vara med då han blir tvungen att åka tillbaka till Norge innan mig för att jobba. :(

Praefatio
2014-03-27 20:48
1

#20 Ja, så kan det verkligen vara. Jag är också jättesvullen idag, känner mig som en valross.

Hoppas UL:et går bra! :) Vi ska ha vårt om mindre än en månad nu, också superpirrigt!

ForestSpirit
2014-03-27 21:12
0

27 dagar kvar till UL, lets get the countdown going ;)

Praefatio
2014-03-27 21:14
0

26 dagar för oss! 😃

ForestSpirit
2014-03-27 21:18
0

#23 Härligt! Ska ni ta reda på kön? :)

Var in på din sida och såg att du har födseldatum en dag före mig också ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.