Skötväska
Vad är speciellt med en s.k. "skötväska"? Borde det inte fungera lika bra med en vanlig väska? Eller är det något speciellt med dessa väskor som köps under benämningen skötväska?
Medarbetare på westernridning.ifokus
oftast enkla att öppna, flera fack för blöjor, nappflaskor et.c och ofta ett plastat underlägg som man kan vika upp/ut när man är borta och skall byta blöjor så man slipper lägga bebben på offentliga ev smutsiga skötbord. fast en filt/handduk funkar det med. dock svårt att torka av om det skulle komma en liten stråle om man har handduk.
Hälsa gärna på mig på Facebook.
Funkar alldeles utmärkt att packa ner allt som nämnts ovan i en vanlig väska.
Skötväskan har ofta knappar på axelremmen som gör att man kan knäppa fast den på handtaget på barnvagnen, så får du mer plats under vagnen för annat och slipper bära den över axeln eller på ryggen.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…

Funkar lika bra m en vanlig väska man trivs med ;)
Personligen tycker jag skötväskan är alldeles för stor. Sällan vi har behov av den annat än när vi gör långresor.
Skötunderlägg (vilket vår väska har inbyggt i locket som enkelt går att ta av) kan man ju köpa löst eller göra enkelt själv, så att köpa en skötväska enbart för det skulle jag inte.
Om man inte känner ett stort behov av att ha just en skötväska (som ofta känns orimligt dyra tycker jag) kan vilken väska som helst m några praktiska fack funka. :)
Jo visst kan en vanlig väska duga precis lika bra, men en så kallad skötväska är specialanpassad. Måtten och upphängningen är gjorda för att passa bra på en vagn. Det är normalt många olika fack för att sortera prylarna och måtten på facken är tänkta att passa just t.ex. blöjor. Vissa skötväskor kommer med t.ex. skötunderlägg och anpassat fack för flaskor och liknande. Absolut inget måste att ha, men många tycker nog att det underlättar bebislivet lite grann.

när jag hade barn för så där tusen-miljoner-år-sen så funkade skötväskan också som ett liggunderlag när man bytte blöja men det funkar lika bra med en filt 😉
Jag köpte en snygg väska på hm! En handväska modell större med Axelrem, så man kan hänga den på vagnen. Billigare och snyggare än skötväska! :)
Hade jag inte hittat en skötväska för 20kr på loppis så hade jag använt en vanlig väska. Har väskor med många fack och dessa hade funkat lika bra.
Först nu har vi skötväska, köpt av grannen för ett cigarettpaket. Innan hade vi en ryggväska, funkade bra så länge kläderna var mindre .
Klart det funkar lika bra med vilken väska som helst :) Jag köpte dock en skötväska som matchade vagnen för jag tycker det är snyggare så, den var inte så mycket dyrare än om skulle köpt någon annan väska. Tycker väskor över huvud taget är dyrt.
/Christine
http://www.stadium.se/klader/accessoarer/vaskor/120142/revolution-one-strap?SelectedProductUUID=FpHCROincq4AAAFDFTcHj7I8#.Uy_2oPmwY7w Har en sån här liknande, superbra! Köpte bara en skötbädd att ha i :)
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
#12 Jättebra pris ju och snygg ;P Vad har du för skötbädd som du köpt och har i?
#13 Hittade en på REA på HM, men de finns nog lite överallt :)
Caroline Nygren

Vet att poops skall ha skötbordsunderlägg, men det funkar ju lika bra m en handduk egentligen, eller de engångs som finns att köpa bland blöjorna (går att använda flera gånger). Vi har alltid haft en handduk (eller vikblöja för att vara ärlig) på skötunderlägget som hör till skötväskan oavsett. Blir inte så trevligt att få en redigt kladdig bajs på det om man är på ett ställe o byter utan vatten och sen behöva stänga väskan m det som lock…
Finns "riktiga" skötväskor som går att fästa på vagnens handtag på GeKås för 149kr….
Att vara stark är att falla till botten, att slå sig hårt och att sedan resa sig upp igen.
#16 Om dom går att fästa på vagnen eller inte har väl mest att göra med hur vagnen är utformad? Jag menar, om det nu finns knapp på väskan så ska det ju finnas på vagnen också, och finns det på vagnen och väskan så ska ju vagnens handtag ha samma bredd osv. Den vi kikat på hade inte några direkta fästen, men det är klart att det går att hänga en väska där och tror knappast det har någon betydelse för vilken väska det är.
Jag har tänkt att ha vår väska under vagnen för det mesta. Eller i den medan han är liten. Tycker det är irriterande med väskor som hänger från vagnen
Jag hänger min över handtaget på vagnen bara! Funkar fint!
Caroline Nygren

Vår skötväska har fästen att hänga på vagnen (hörde ihop m vagnen vi köpte), men jag tycker väskan hamnar för långt ner o jag sparkar lätt i väskan när vi går m lite fart (länger på stegen). Tyckte dock det var väldigt sällan man verkligen behövde ha m sig skötväskan som sagt. Vi har istället haft en liten smidig väska som rymmer typ en blöja, tvättlappar, vattenflaska, bajspåsar o hundgodis på vagnens handtag. Räcker långt med den & behöver man nåt större finns ju korgen under vagnen med.
Jag har inte köpt någon skötväska, gillar inte de som passar vagnen och sen när jag tittade runt lite insåg jag att det kändes onödigt. Kommer ha en liten vanlig väska eller kasse med det nödvändigaste under vagnen istället.
Funderar kanske på en sån här dock om jag inte hittar något hemma i skåpen som funkar. Är verkligen ingen väskmänniska, och min väsksamling är rätt begränsad nämligen.
#21 Sån verkar ju jättesmart ;P
Jag tror att vi bara tar en gammal handduk eller plastad frotté och har i väskan. Har massor av plastad frotté :)
#23 Plastad frotté är jättebra, dock har jag inte så mycket av det. Har två rutor som jag tänkt ha under bäddningen. Ska försöka få tag i mer.
#25 Har varit på vår syaffär här och dom hade inte. Men ska leta vidare.
#26 Fungerar inte madrasskydd från ikea? Det är tunt och i plast? Kostar runt 50-lappen tror jag.

Har oxå en sån väska som #12 tycker den är jättebra o hänger bra på vagnen