Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1483 ggr
oja94
0

Foglossning?

Hur känns foglossning? Hur tidigt kan man få det? Läst om sådan från typ V4.

ChristineL
0

Vanligen är att det börjar kännas under andra halvan av graviditeten, men som du skriver så kan man känna det tidigt, jag kände inte förrän v.35, min mamma kände inget alls. Det känns som värk i höfterna, ljumskarna, kan stråla bak mot ryggen och ner i benen.

vevve89
0

Jag känner mer eller mindre varje dag men förvärras om jag gör konstiga rörelser. Blir som "tung" i bäckenet, alltså ont i höfterna och ont i svanken. Kommer även om jag sitter eller ligger konstigt. Har ändå milt men tillräckligt för att det ska påverka humöret vissa dagar. Och då vill jag bara sitta eller ligga å inte behöva göra mycket alls. Ger ett väldigt obehag!

ChristineL
1

Det tråkiga är ju att det enda som lindrar är vila och värme. Minns att jag hängde tvätt vid ett tillfälle och var i stort sett sängliggande dagen efter, brukade annars ge med sig under natten.

vevve89
0

Jag går och står hela förmiddagarna och känner jag av redan när jag åker till jobbet blir det extremt jobbigt. Annars går det bra. Men när jag kommer hem vill jag inget annat än vila.

CelsiusT
1

När jag läser i min app så är det väl runt v 14-16 nånstans som dom börjar skriva om att vissa börjar känna av det. Man kan få det tidigare men då är det oftast att man fött barn innan. Men man kan även få foglossning utan att ha fött barn alls och utan att vara gravid (en kompis fick det).

För mig startade det när jag gick in i v14. Kom efter en ridtur. Djävulsk smärta, som en kniv in i ryggen, på ena sidan in i bäckenbenet. För mig är det just den fogen (man har tre fogar som håller ihop bäckenbenet och under foglossningen så blir dessa som tuggummi) som har lossat, så när jag överanstränger mig så är det där jag får min värsta värk. Sen kan det stråla lite genom höften och mot ljumsken. Ibland när jag reser mig så känns det som om den sidan bara hänger, jag får inte med mig benet och smärtan är fruktansvärd. Kan kännas helt lealöst i höften ibland när jag går, som om kroppen inte kan hålla ihop höften. Då är det väldigt skönt med en linda som hjälper muskulaturen att hålla ihop bäckenbenet. Även om jag ligger med mycket värme på så "släpper" höften, alltså känns som om den sidan hänger helt löst, troligtvis är det då att musklerna är så avslappnade så dom inte håller ihop bäckenet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
1

1177.se kan du läsa mer om foglossning

[Thiah]
0

Jag har istället sluppit smärta fram tills v.34 men nu känns det i hela underlivet om det sätter igång. Triggas av det mesta egentligen men mest av sättet jag sitter på. 

min rygg började allmänt bråka tidigt in i graviditeten, speciellt ländryggen. Jag hade otroligt ont vissa dagar men det gick över innan vecka 16

CelsiusT
0

Vill också poängtera att första gången så kom smärtan för mig ca 1-2h efter aktivitet. När jag sedan vaknade morgonen efter så var det borta. Ju oftare jag fick det desto snabbare kom smärtan. Och desto längre kunde det hänga i. När jag hade sån otrolig smärta varje dag (pga hårt arbete i stallet dagligen) så började det snart även hänga i dagen efter, trots att jag den dagen inte hade gjort något särskilt.

Nu har jag lämnat bort hästen så har inte så mycket tungt arbete (vilket triggade för mig) och nu kan det gå en hel dag med bara lite känningar.

Sånt som förvärrar/triggar är diagonala rörelser så som mockning/sopning eller borsta hästen med ena handen (man tar då i med ena sidan, en sned belastning). Tung belastning över lag. Man ska tänka på att göra symmetriska rörelser, lyfta med båda armarna, när man kliver i o ur bilen så tar man med sig båda benen samtidigt. Jag märker stor skillnad när jag rör mig på det sättet mot när jag gör saker som vanligt.

soundtrack
0

#8 jag är så glad att min kropp inte börjat reagera på stallarbetet ännu. Ridningen har börjat påfresta lite på ryggen (för att inte tala om hur det trycker i livmodern och över urinblåsan när man skumpar runt :P), men jag klarar av alla stallsysslor samt att rida i samtliga gångarter fortfarande. Men jag är lite nervös varje gång jag varit i stallet att foglossningen ska dra igång. Hoppas jag håller mig "hel" ett bra tag till, är inte alls sugen på att ge upp hästarna redan…

CelsiusT
0

#9 Bläää sååå trist att inte kunna ha häst och rida =( Har fått ställa in två helg-cliniks som jag var inbokad på och som jag inte hade en tanke på att jag inte skulle klara av. Helt fruktansvärt faktiskt. Speciellt eftersom jag knappt har någon mage och egentligen inga bekymmer från den, skulle säkert kunna rida en bra bit till om det inte vore för den jäkla fogen som skulle släppa så tidigt.

[Thiah]
0

Min foglossning har inte triggats av mitt fysiska jobb utan det kom nu när jag varit sjukskriven i 5 veckor. Sådär tyst smygande så det tog mig ett par dagar att förstå att det var foglossning och inte bara träningsvärk i en muskel.

soundtrack
0

#9 Förstår det :( Som det känns nu kommer det dröja ett bra tag innan magen kommer vara i vägen, utan det kommer hänga på om foglossningen slår till eller inte. Sen kommer jag nog få ge upp galopparbetet snart, det är lite för skumpigt vilket ger lite obehagskänsla i magen men det känns ju som ett ilandsproblem i sammanhanget.

CelsiusT
0

#12 Jag hade inte ens tänkt på att foglossningen skulle vara det som kom att hindra mig från ridningen. Hade bara i tanke att jag skulle rida så länge jag kände att magen hängde med, fick plats och inte gjorde ont. Så blev rätt irriterad när foglossningen uppstod långt innan jag ens såg någon mage (eller ja, jag ser ju knappt någon mage än).

Rutan_
0

Från vecka 7 fick jag andra graviditeten.

pernillaa
0

Jag får foglossning som ett av de första graviditetstecknen bara några dagar efter att hcg börjat produceras i kroppen. För mig känns det som en ilande smärta "i skinkan" om man säger så. Snett under skinkan in i höftleden. Det blir som ett "håll" ofta om jag ansträngt höften som att ha ställt mig upp efter att ha suttit på golvet eller böjt mig eller så.

Ha en bra dag! // Pernilla

[WickedAlly]
0

Jag kände av det lite lätt runt vecka 15 men tänkte först att jag bara legat konstigt, det var i mitt huvud alldeles för tidigt att få foglossning redan då. Men sen kändes det mer och mer, för att sedan minska runt vecka 25. Sen i vecka 33 fick jag förbud att sova på rygg, och då försvann det helt till min stora förvåning. Nu i vecka 37 har det kommit tillbaka litegrann, fast nu gör det bara ont fram i härligheten så att säga. Vissa dagar, som idag, går jag likadant som makens knäopererade farfar..

CelsiusT
0

Har börjat få akupunktur mot foglossningen nu. Än har det inte hjälpt men har bara varit där en gång så får väl se, kanske blir bättre efter några gånger.

JenniferFahlander
0

jag har haft väldigt tur under båda mina graviditeter, fick foglossningen ca 2-3 dagar innan förlossningen o de va inte de skönaste ja varit med om kan ja säga, hade sån verk i ryggen så ja visse knappt inte vart ja skulle ta vägen, men de e många som får foglossning tidigt in i graviditeten men det är olika från person till person o ja e glad över att ja slapp gå runt med foglossning i flera månader. :)

JeFo
0

Jag hade inte foglossning med de två första. Nu med tredje kom det i v20 ungefär. Kändes som allt i underlivet satt löst. Fick ta småsmå steg och lyfta benen på ett speciellt sätt. Började sova på sidan, pga av bråck, och tror det var det som hjälpte. Då från v20-28 var det hemsk. Nu i v39 känner jag av det ibland men inte alls som då….